برنده‌های باهوش ۲۰۲۰

نگاهی به ویژگی‌و نوآوری‌های جدیدترین تلفن‌های هوشمند

برنده‌های باهوش ۲۰۲۰

تلفن‌های هوشمند عرضه شده در سال ۲۰۲۰ میلادی تقریبا بدون در نظر گرفتن هزینه از استاندارد بسیار بالایی برخوردار بودند و به نظر می‌رسد تولیدکنندگان بیش از هر زمان دیگری تلاش کرده‌اند تا ما را به خرید دستگاه‌های خود با مجموعه‌ای از ویژگی‌های جالب‌ ترغیب کنند. با وجود بسیاری از تلفن‌های به‌یاد ماندنی، کدام‌یک از ویژگی‌ها یا نوآوری‌های تلفن‌های هوشمند ۲۰۲۰ آن‌قدر برجسته بوده که در ذهن شما مانده است؟ این سؤال سختی است که ما از خودمان پرسیدیم و با نگاهی تخصصی به گوشی‌های تولید‌شده در یک‌سال اخیر، جواب آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

آرش جهانگیری / روزنامه‌نگار فناوری

iPhone 12 Pro Max
جهش دوربین‌ها با آیفون ۱۲

مانند تمام آیفون‌های جدید، آیفون 12 پرو یک سیستم دوربین عالی ارائه می‌دهد. اپل بار دیگر نشان داد بازی بهترین دوربین را نه روی کاغذ و جنگ اعداد که باز هم در عمل برنده می‌شود. اما با وجود فوق‌العاده بودن دوربین آیفون ۱۲ پرو، آیفون ۱۲ پرو مکس 
چندقدم جلوتر حرکت کرده است. با آیفون 12 پرو مکس، اپل یک سنسور دوربین جدید و بزرگ‌تر با فناوری جدید تغییر سنسور عرضه کرده است. این سنسور در واقع 47 درصد بزرگ‌تر از آیفون11پرو مکس است و در نتیجه باعث جذب نور بیشتر می‌شود و نویز عکس‌ها را به‌ویژه در عکس‌های کم نور تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. فناوری sensor shift که برای اولین ‌بار در تلفن هوشمند استفاده شده، تصویر را با کمک خود سنسور و نه فقط لنز تثبیت‌ می‌کند. این دقیقا مانند اتفاقی است که در یک دوربین DSLR می‌افتد. پرو مکس ۱۲ عکس‌های واضح‌تر و روشن‌تری را در نور چالش‌برانگیز ثبت می‌کند؛ حتی بدون این‌که حالت شبانه فعال شده باشد. این یک جهش جدی فنی حتی نسبت به آیفون ۱۲ پرو است.

Galaxy Note 20 Ultra & Xiaomi Mi 10T Pro
نمایشگرهایی با نرخ تازه‌سازی تصویر بالاتر

برای نمایشگر یک گوشی هوشمند ابعاد، تراکم پیکسل یا حتی تعداد رنگ‌های آن معمولا موضوع اصلی بحث است، اما نرخ تازه‌سازی تصویر یا همان Refresh Rate هم یک شاخص اصلی در کیفیت صفحه نمایش است. 
نرخ تازه‌سازی تصویر، میزان سرعت نمایشگر در تازه‌سازی تصاویر است. یعنی به زبان ساده شما در هر ثانیه چند تصویر متفاوت را تماشا می‌کنید که این تعداد با یک عدد در مقابل Hz نمایش داده می‌شود. 
هرچه این عدد بالاتر باشد، تماشای رویدادهای ورزشی و همچنین بازی‌های ویدئویی جذاب‌تر می‌شود. تا سال ۲۰۱۹ میزان Refresh Rate صفحه نمایش گوشی‌ها هیچ‌وقت از 60 هرتز بالاتر نرفت. اما سال ۲۰۲۰، زمان روی کار آمدن گوشی‌هایی با نرخ تازه‌سازی بالاتر بود، البته آنچه برخی از گوشی‌های سال ۲۰۲۰ را متفاوت‌تر می‌کند، ویژگی نرخ تازه‌سازی تصاویر متغیر است. 
به‌طوری که بسته به محتوای نشان داده شده، صفحه نمایش می‌تواند نرخ تازه‌سازی را تغییر دهد. این مساله باعث می‌شود کاربر در کنار تجربه بالاترین نرخ تازه‌سازی تصاویر در زمان نمایش یک مسابقه فوتبال، در زمان‌هایی که هیچ حرکتی روی صفحه وجود ندارد، خیالش راحت باشد که مقدار قابل توجهی مصرف باتری کاهش پیدا خواهد کرد. 
تلفن‌هایی مانند Galaxy Note 20 Ultra و Xiaomi Mi 10T Pro این کار را انجام می‌دهند و همین باعث می‌شود در فهرست بهترین‌های سال ۲۰۲۰ قرار بگیرند.

Google Pixel 5
تلفن فلزی گوگل با شارژ بی‌سیم

آن چیزی که در Google Pixel 5 دیده می‌شود، به جرات طراحی عجیبی است. در حقیقت، ظاهر گوشی گوگل کاملا کسل‌کننده است، اما زیر پوست آن چیزهای دیگری وجود دارد که آن را جذاب می‌کند. 
پیکسل ۵ با وجود داشتن بدنه‌ای تمام فلزی از تکنولوژی شارژ بی‌سیم و همچنین شارژ بی‌سیم معکوس بهره می‌برد. 
این در حالی است که سال‌هاست، شرکت‌ها برای این‌که بتوانند از شارژ Qi استفاده کنند، بدنه تمام فلزی را کنار گذاشته‌اند و بخش پشتی بدنه گوشی را از شیشه می‌سازند. 
همان‌طور که می‌دانید، شارژ Qi با استفاده از یک سیم‌پیچ که در پشت دستگاه قرار می‌گیرد، شارژ بی‌سیم را امکان‌پذیر می‌کند. اما وقتی بدنه فلزی باشد، با توجه به رسانا بودن آن، دیگر امکان برقراری با سیم‌پیچ شارژ Qi نیست. 
اما گوگل بدون این‌که در علم مواد، پیشرفت عجیبی انجام داده باشد، توانسته با یک طراحی هوشمندانه و استفاده از بدنه‌ای با بافت آلومینیومی به‌جای آلومینیوم یکپارچه، حرکت بزرگی در طراحی بدنه گوشی‌ها انجام دهد.  با استفاده از این ترفند گوگل پیکسل، طراحان گوشی‌های همراه، دیگر به استفاده از شیشه مجبور نیستند و می‌توانند بار دیگر به طراحی یکپارچه و دوست‌داشتنی تمام آلومینیومی برگردند.

Zenfone 7 Pro
دوربین جادویی برای دو طرف

همه ما با گوشی هوشمند خود عکس سلفی می‌گیریم، اما چون هم عکاس خودمان هستیم و هم سوژه عکاسی مجبوریم از دوربین جلویی گوشی استفاده کنیم. این در حالی است که گوشی پشتی یا اصلی گوشی‌ها هر روز در حال پیشرفت است و حتی به تعداد آنها نیز اضافه می‌شود. اما چنین امکاناتی در دوربین سلفی وجود ندارد. از طرف دیگر، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند تلاش می‌کنند صفحه نمایش خود را هر روز بزرگ‌تر کرده و فضاهای اضافه مانند حاشیه یا ناچ  گوشی را حذف یا کوچک‌تر کنند. پس می‌توان گفت تقویت دوربین سلفی با صفحه نمایش بزرگ‌تر و بدون فضای اضافه در یک راستا نیست.  همین‌ها باعث شده 
Zenfone 7 Pro، با یک بهبود در نسخه Zenfone 7، بدون شک بهترین گوشی هوشمند متمرکز بر سلفی را روانه بازار کند. حالا دوربین پشتی و سه‌گانه گوشی که یک دوربین ماژولار است، با یک لولا و به صورت هوشمند، ۱۸۰ درجه حرکت می‌کند و در بالای صفحه نمایش گوشی قرار می‌گیرد تا بتوانید با همان دوربین سه‌گانه پشتی، عکس سلفی بسیار باکیفیت 
ثبت کنید. این در حالی است که شرکت‌های سازنده دیگر تلاش می‌کنند دوربین سلفی خود را زیر صفحه نمایش پنهان کنند. کاری بسیار هزینه‌بر و از نظر فنی بسیار سخت که هنوز به محصول قابل عرضه به بازار تبدیل نشده است.