قرار نبود دروازه‌بان بشوم

گفت‌وگو با زینب کرمی؛ نامزد عنوان بهتر‌ین دروازه‌بان فوتسال جهان

قرار نبود دروازه‌بان بشوم

پای خاطرات اهالی فوتبال دهه‌های 50، 60 و پیش از آن که بنشینید، رد مشترکی از عشق را در زمین‌های خاکی کوچه‌ها پیدا می‌کنید اما از دهه 60 به بعد اوضاع ‌کم‌کم فرق می‌کند. چه کسی فکر می‌کرد یک انیمیشن الهام‌بخش جوانان دهه‌ 80-70 ‌‌شود؟! کارتون فوتبالیست‌ها را که یادتان هست؟ آن مانگاهای ژاپنی، با چشم‌های درشت اغراق شده که برای تماشای سرنوشت یک شوت‌ گل‌شان باید از این جمعه تا جمعه‌ بعد صبر می‌کردیم. شاید باورتان نشود اما کاپیتان سوباسا اوزارا، از قاب تلویزیون و تخیل به رؤیاهای دختر جوان قصه ما راه یافت و الهام‌بخش او شد. همین قدر واقعی که حالا در زمستان آخرین سال از دهه 90 خورشیدی، خبری سوژه رسانه‌هاست که نام زینب کرمی از مس رفسنجان، در میان ده دروازه‌بان زن برتر فوتسال جهان در سال ٢٠٢٠ قرار گرفت.

قهرمانی با مس رفسنجان
وب‌سایت معتبر فوتسال پلنت که هر ساله بهترین‌های این رشته را در جهان انتخاب می‌کند، امسال در انتخاب بهترین دروازه‌بانان یک ایرانی را هم نامزد کرده است. زینب کرمی، گلر اصفهانی تیم‌ملی به جام‌جم می‌گوید: «از ٩ سالگی ورزش را با والیبال آغاز کردم و پیشرفت خوبی داشتم. به دلیل علاقه زیاد به کارتون فوتبالیست‌ها و سوباسا تصمیم گرفتم سراغ فوتبال بروم. در والیبال موفق بودم و برای رها کردن آن با مخالفت خانواده روبه‌رو شدم اما من برای رسیدن به رؤیای شخصی‌ام پافشاری و اصرار کردم و در نهایت فوتبال در زندگی‌ام آغاز شد. برای اولین بار با تیم‌ملی فوتبال زیر ۱۳ سال به سریلانکا رفتم و حضورم تا تیم‌ملی زیر ۱۶ سال نیز ادامه پیدا کرد. هم‌زمان با راه‌اندازی تیم‌ملی جوانان فوتسال به تیم‌ملی جوانان دعوت شدم. در فوتسال ماندم و در ١٧ سالگی به تیم باشگاهی سیاه‌جامگان پیوستم. بعد به مس رفسنجان پیوستم و در سال ٩٨، با دومین حضورم در این تیم قهرمان شدیم که از این بابت خوشحالم.»
 هیجانی که در فوتسال پیدا شد
ملی‌پوش فوتسال کشورمان با اشاره به جذابیت‌های این رشته عنوان می‌کند: «هیجان ورزشی که می‌خواستم در والیبال نبود اما من آن را در فوتسال پیدا کردم. عاشق حمله و گل زدن بودم. یک روز گلر تیم نیامد، من جای او قرار گرفتم و همان آغازی شد برای ماندن در چارچوب دروازه. در واقع یک شروع اتفاقی بود اما روزبه‌روز‌ علاقه‌ام بیشتر شد. حالا دروازه‌ام را دوست دارم و برای دفاع از آن تمام تلاشم را می‌کنم. ما استعدادهای زیادی در کشورمان داریم و استقبال دختران از فوتسال و فوتبال در سال‌های اخیر بیشتر شده است. فقط ای کاش بازی‌های ما هم پخش رسانه‌ای داشت تا اسپانسرهای بیشتری زنان را حمایت می‌کردند.»
قرار گرفتن در فهرست برترین دروازه بان‌های فوتسال جهان برای زینب کرمی فراتر از رویا بود. خودش می گوید: «این رویای من بود اما واقعا به این زودی و در 20 سالگی محقق شود. همیشه فکر می‌کردم که روزی خودم جزو بهترین‌ها باشم. به همین خاطر همیشه فیلم‌ بازی‌‌ گلرهای برتر دنیا را می‌بینم. به همین خاطر هم با 9 کاندیدای دیگر کاملا آشنا هستم و اکثرشان را به خوبی می‌شناسم. البته خودم همیشه از فرزانه توسلی الگو می‌گیرم. او در آسیا و جهان از بهترین‌هاست و من امیدوارم از نظر فنی و حرفه‌ای آنقدر پیشرفت کنم که حتی از فرزانه هم بهتر باشم. حالا که صحبت به اینجا کشید باید بگویم در این سال‌ها هم در اصفهان و هم در تیم‌ملی مربیان خوبی داشته‌ام. همچنین خانم رضایی در مس رفسنجان که سپاسگزار همه آنها هستم.»