فرصت‌هایی طلایی که بازی و بازیچه شد

در نشست نقد و بررسی بازی‌های رایانه‌ای مذهبی ایکنا مطرح شد

فرصت‌هایی طلایی که بازی و بازیچه شد



نشست نقد و بررسی بازی‌های رایانه‌ای مذهبی با حضور تهیه‌کننده و کارگردان بازی «سفیر عشق» برگزار شد.
بازی رایانه‌ای سفیر عشق، نخستین پروژه تاریخی ـ مذهبی با رویکرد بازی‌های جدی و پی‌سی است که اواخر آذر و در ایام ولادت حضرت زینب(س) رونمایی شد. این بازی یک سه‌گانه است و پلتفرم‌هایی ایجاد شده و از ورود حضرت مسلم به کوفه آغاز می‌شود و تا قیام مختار ادامه دارد، اما گفته می‌شود که کاراکتر اصلی بازی به تاریخ برمی‌گردد و به دوره جنگ صفین می‌رود و مالک‌ اشتر را معرفی می‌کند و نسخه نهایی پروژه درباره روز عاشورا و با محوریت حضرت سیدالشهدا(ع) خواهد بود.
به گفته تهیه‌کننده آن، این بازی تلاش می‌کند که علاوه‌بر ایجاد لحظات جذاب و درگیرکننده برای مخاطب، رسالت خود را به‌منزله یک رسانه به ثمر برساند و روایت صحیح و تعاملی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.
مهدی جعفری‌جوزانی، تهیه‌کننده این بازی در این نشست درباره سطح کیفی آثار فاخر رایانه‌ای در حوزه دینی و مذهبی گفت: در حوزه بازی‌های مذهبی و انقلابی به دلیل این‌که زیرساخت و شرایط مناسب فراهم نشده تا شرکت‌های خصوصی بتوانند به‌راحتی اعتماد و سرمایه‌گذاری کنند، فعالیت در این عرصه وابسته به نهاد‌های حاکمیتی است و پروژه‌های وابسته به نهاد‌های حاکمیتی غالبا سطحی هستند، چراکه این نهاد‌ها عموما با مدیریت‌های کوتاه‌مدت اداره می‌شوند و مدیران اغلب علاقه‌ای به انجام پروژه‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری برای تولید ندارند و بیشتر علاقه‌مندند آثار کپسولی تولید و در دوره مدیریت‌شان هم رونمایی و عرضه شود. به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌ها عموما محدود است و در کنار این، نظارت‌های تخصصی در این نهاد‌ها در حوزه هایتک مانند بازی‌سازی انگشت‌شمار است. همه این عوامل موجب شده تا نتوانیم شاهد آثار فاخر در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن با محوریت موضوعات دینی و مذهبی باشیم.
وی درباره موانع تولید در حوزه بازی در کشور گفت: «به دلیل این‌که تولید بازی در مجموعه ما پیشینه و تاریخچه‌ دارد و نیز ثبات مدیریت در فعالیت‌هایمان است، نزدیک به یک دهه است که با مشکلات کمتری مواجهیم، اما دلیلی بر این نیست که مشکل نداشته‌ایم. اساسا کار کردن به‌‌ویژه در جبهه انقلابی و دینی برخلاف تصور جامعه دشوار است؛ چه در حوزه حساسیت‌های محتوایی یا سیاست‌های نشر و چه حوزه سرمایه‌گذاری.»