رئیسی: خصوصی‌سازی با ویران کردن سرمایه تفاوت دارد

رئیسی: خصوصی‌سازی با ویران کردن سرمایه تفاوت دارد

این روزها و در حالی که حساسیت جامعه و رسانه‌های کشور در خصوص سرنوشت نگین‌های ارزشمند تولید این مرز و بوم که یکی پس از دیگری گرفتار باتلاق بی‌تدبیری‌ها شده‌اند زیاد شده،  امید برای احیا و بازگشت آنها به تولید و نشاط هم سیر صعودی دارد. آنچه در ماشین‌سازی تبریز، کشت و صنعت مغان، سبلان پارچه، تراورس یا برخی مجموعه‌های تولیدی مهم دیگر کشور رقم خورد، این بار می‌تواند در مورد «صنایع پوشش ایران» و «رشت الکتریک»‌ اتفاق بیفتد، رخدادی که در آستانه سفر استانی رئیس دستگاه قضا به گیلان دور از انتظار نیست.
حجت‌الاسلام رئیسی در جریان سفر استانی خود به گیلان از دو کارخانه رشت الکتریک و پوشش ایران بازدید کرد. بازدیدی که البته نه کارگری در آن حضور داشت و نه جایی به نام کارخانه. رئیسی واگذاری‌های بی‌ضابطه به بخش خصوصی را از جمله مشکلات واحد‌های صنعتی و کارخانجات استان گیلان طی سال‌های گذشته دانست و در همین زمینه گفت: «اتفاقی که برای کارخانه صنایع پوشش ایران رخ داده بسیار تاسف‌آور است و شاهد هستیم که از این کارخانه فقط یک اسم باقی مانده و مشخص است که کارخانه صنایع پوشش ایران به خاطر یک حرکت عمدی به چنین وضعیتی دچار شده است. از برفی که در سال ۸۳ در استان گیلان آمد، سوءاستفاده صورت گرفت و عده‌ای به ویران کردن کارخانه پوشش که ثروت ملی است، اقدام کردند.»
رئیس دستگاه قضا با بیان این‌که یک فاجعه بزرگ نسبت به اموال عمومی و بیت‌المال رخ داده و عده‌ای به خاطر سودجویی و منفعت، یک مرکز بزرگ تولیدی را به این روز درآورده اند، گفت: «مساله برف نبود چرا که اگر سنگ هم از آسمان می‌بارید، وضعیت کارخانه صنایع پوشش ایران نباید به این روز می‌افتاد. سودجویان این کارخانه را تخریب کردند تا از زمین آن سوءاستفاده کنند.»
حجت‌الاسلام رئیسی همچنین گفت: «تا امروز بازدید‌های زیادی از کارخانه‌های سراسر کشور داشته‌ایم، اما وضعی که در کارخانه صنایع پوشش ایران مشاهده کردیم بسیار عجیب است و گویی یک جنگ و فاجعه در اینجا اتفاق افتاده و ثروت ملی به تاراج رفته است.» رئیس دستگاه قضا ضمن این‌که وعده داد هر‌چه سریع‌تر با همت مسؤولان این کارخانه همه موانع از جمله موانع حقوقی و قضایی برطرف شوند گفت: «حتی یک روز هم نباید توقفی صورت بگیرد. کسانی که در آسیب رساندن به کارخانه نقش داشتند تحت تعقیب قرار گیرند و باید تولید در این کارخانه مجددا احیا شود و رونق بگیرد.» وی سازمان بازرسی کل کشور را مامور نظارت بر اجرای مصوبات سفر به استان گیلان به خصوص در زمینه احیای کارخانه‌های این استان کرد و خطاب به رئیس سازمان بازرسی کل کشور که در جلسه شورای اداری استان گیلان حاضر بود گفت که در انجام نظارت‌های سفر به گیلان یک روز هم تاخیر ایجاد نشود.
رئیس قوه قضاییه ضمن تاکید بر لزوم هرچه سریع‌تر احیای کارخانه صنایع پوشش ایران گفت: «حتما باید این کارخانه به وضعیت سابق خود بلکه بهتر از سابقش بازگردد و زمینه این موضوع کاملا فراهم است؛ دستگاه هایى در محل کارخانه آماده به کارگیری شدن بودند و سوله‌ها باید سریعا برپا شوند.»
رئیسی در مورد رشت الکتریک گفت: شرکت رشت الکتریک، نگین انگشتری تولید در استان گیلان بود، اما اکنون به تلی از خاک تبدیل شده است. من در بازدیدی که از منطقه‌ای که این کارخانه در آن واقع شده بود داشتم، پای صحبت مردم نشستم و پس از آن، رئیس دادگستری استان گیلان را مکلف کردم با به‌کارگیری یک تیم قضایی مجرب با فوریت و به سرعت وضعیت شرکت رشت الکتریک را پیگیری کند و نحوه برخورد با متخلفان و کیفر آنها را به اطلاع مردم برساند و هیچ مانعی نباید در مقابل کار پیگیری وضعیت شرکت رشت الکتریک باشد. وی با بیان این‌که خصوصی‌سازی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و بخش خصوصی واقعی باید مورد حمایت تسهیلاتی و قضایی قرار گیرد، گفت: «خصوصی‌سازی با آتش زدن مال مردم و دولت و ویران کردن یک کارخانه سرپا تفاوت دارد و کسانی که به اسم خصوصی‌سازی سبب خسارت به اموال ملی و تولید کشور می‌شوند، با قاطعیت تحت‌تعقیب قرار می‌گیرند.»
رئیس قوه قضاییه در واکنش به سخنان نماینده کارگران کارخانه صنایع پوشش ایران که گفت «ماشین‌آلات و دستگاه‌های کارخانه صنایع پوشش روزانه می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ تن انواع نخ ریسندگی تولید کند»، تاکید کرد که این ماشین‌آلات و دستگاه‌ها باید در اسرع وقت نصب شوند.