خاطرات خانوادگی

خاطرات خانوادگی


نشست فیلم سینمایی «زالاوا» چهارشنبه در برج میلاد برگزار شد. زالاوا فیلمی كمدی است كه داستان آن در دهه 50 شمسی می‌گذرد. این فیلم راوی اتفاقی است كه باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش می‌كند امنیت را به روستا بازگرداند.
ارسلان امیری، كارگردان فیلم سینمایی زالاوا در این نشست در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر حضور همسرش در شورای فیلمنامه فارابی برحمایت بنیاد از این فیلم تأكید كرد: «همسرم آیدا پناهنده دو ماه به اشتباه در بنیاد سینمایی فارابی بود كه با حمله‌هایی مواجه شد، آن زمانی كه همسرم در آنجا بود، اصلا ماجرای ساخت فیلم مطرح نبود. ضمن این‌كه همسرم منتقد و رقیب جدی و حتی دشمن این فیلم است.»
وی درباره ایده ساخت فیلم گفت: «روزی كه پدرم داشت خاطراتش را تعریف می‌كرد، جزو اولین خاطراتش تسخیر و استخدام یك جن در خانواده پدری‌اش بود. این برای من جذاب بود، نه خود داستان بلكه شیوه‌ای كه پدرم آن را تعریف می‌كرد و به گونه‌ای باورپذیر بود، همه از این داستان‌ها دارند، من آن شیوه‌ای را كه منجر به باورپذیری شود، دوست داشتم و تصمیم گرفتم این قصه را بنویسم.»
امیری درباره این سؤال كه آیا طبق تصویر ارائه‌شده در فیلم كردها خرافه‌پرست‌اند، گفت: «لطفا فتنه درست نكنید، این فیلم نمادین است و می‌تواند در همه جای جهان رخ دهد، این اتیكت زدن‌ها یك بیماری كثیف برای به جان هم انداختن اقوام است.»
نوید پورفرج، بازیگر این فیلم كه مورد تشویق خبرنگاران قرار گرفت، گفت: «به نظرم سكانسی كه عاشقانه شروع می‌شد و تا پایان فیلم ادامه داشت، سكانس سختی بود، 20 تا 25 روز همان سكانس پایانی طول كشید، حفظ راكورد خیلی سخت بود. تیمی كه كار می‌كردیم درجه یك بود و همكاری با آنها باعث افتخار بود، فیلمنامه بسیار خوب بود، در صفحه دوم به این نتیجه رسیدم كه باید در آن حضور داشته باشم.»
پوریا رحیمی‌سام، دیگر بازیگر این فیلم، خاطرنشان كرد: «از چهار پنج سال پیش در جریان تولید این فیلم بودم، حتی قرار بود نقش دیگری بازی كنم. معتقدم بازی در این نقش برای من شانس بود، چالش زبان، ترس بزرگی بود. پیدا كردن كوك اصلی بازی‌ها، چالش زیادی برای‌مان داشت و بسیار مرهون بازیگران خوب كنارمان هستیم.»
روزی روزگاری آبادان
نشست خبری بدون حضورِ محسن تنابنده برگزار شد، بازیگری كه در كنار معتمدآریا نقش اصلی داستان را پیش می‌برد. علی اوجی، تهیه‌كننده درباره عدم حضور این بازیگر در نشست گفت: «مسافرت رفته اما به همه تلاشگران رسانه سلام رسانده و امیدوار است روزی روزگاری آبادان خوب دیده شود.»
اوجی به قهر با حمیدرضا آذرنگ اشاره كرد و افزود: «این فیلم‌نوشت، سال پیش به من پیشنهاد شد، اختلافی بین من و حمیدرضا آذرنگ پیش آمد، چون بازیگری پیش نیامد و او خواست خودش در فیلم بازی كند. من مخالفت كردم و با هم قهر كردیم و همكاری ما هم منتفی شد. گفتم راضی نیستم اولین كارت را خودت بازی كنی. حمید قهر كرد و ماجرا
به سمت دیگری رفت تا این‌كه دوباره از سمت عبدا... اسكندری و حمید به پروژه دعوت شدم. البته محسن تنابنده هم از فیلم‌نوشت خوشش آمده بود و تصمیم گرفتیم فیلم را بسازیم.»
فاطمه معتمدآریا هم در ادامه با اشاره به سابقه كاری‌اش در تئاتر با آذرنگ، بیان كرد: «دو الگوی زندگی و پهلوانی را از دست دادیم. امروز فكر می‌كردم اگر من نبودم، شاید مردم درد كمتری می‌كشیدند تا این‌كه علی انصاریان رفت. سابقه تئاتری من و آذرنگ باعث شد این فیلم مهم‌تر و جذاب‌تر باشد. در طول یك سال و نیم كه منتظر این كار بودم، فراز و نشیب‌های زیادی دیدم كه باعث می‌شد كار به عقب بیفتد. روز اول به او گفتم خوشحال می‌شوم در این اثر با هم همكاری كنیم و هنوز همان حس را دارم. نگاه این فیلم خانوادگی و كلی است و صحبت از جایزه شوخی است و نگاهی به آن ندارم.»