خانه‏های هوشمند  با  پریزهای هوشمند

طرح خلاق و نوآور شرکت کار و ابتکار هشت‌بهشت برای روشن و خاموش کردن وسایل مختلف در خانه

خانه‏های هوشمند با پریزهای هوشمند

چند بار پیش آمده که خواسته باشید پریز برقتان دکمه خاموش و روشن داشته باشد؟ به این فکر کرده اید که اگر می‌شد پریز برقی را از طریق اپلیکیشن گوشی خاموش و روشن کنید چقدر کارها راحت می‌شد؟ مثلا پمپ، کولر، بخاری یا هر وسیله‌ای که لازم باشد پیش از حضور شما در خانه یا دفتر کار خاموش یا روشن شود. مثلا آنهایی که آکواریوم دارند با دردسرهای روشن و خاموش‌کردن چندباره دستگاه‎های برقی مختلف متصل به آکواریوم روبه‎رو شده‎اند. آکواریوم‎ها معمولا به چهار پنج دستگاه الکتریکی مثل تجهیزات روشنایی برای تنظیم نور در شب، سیستم گاز کربن‎دی‎اکسید برای آکواریوم‏هایی که گیاه دارند، دستگاه موج ساز و ... وصل می‎شوند که هر کدام در طول شبانه‌روز دو سه بار باید روشن و خاموش شوند. تا پیش‌ازاین راه‌حل صاحبان آکواریوم برای روشن و خاموش‌کردن‎های پی‌درپی، استفاده از پریزهای زمان‎دار خارجی بود. اما دردسر این پریزها اینجاست که اگر برق قطع شود، برنامه زمان‎بندی قطع و وصل شدن پریز پاک می‌شود و تمام تنظیمات باید دوباره انجام شود. حال در نظر بگیرید که در هنگام قطعی برق در سفر باشید و به آکواریوم دسترسی نداشته باشید، چه بلایی بر سر ماهی‌هایتان می‎آید؟ مدتی است مهندسان شرکت کار و ابتکار هشت بهشت با برند وینپ (WINEP) این مشکل را با تولید محافظ‌های برق هوشمند حل‌کرده‌اند.

دکتر یاسر کنعانی، مدیرعامل شرکت کار و ابتکار هشت بهشت درباره فناوری به کاررفته در پریزهای هوشمند این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «در بازارهای جهانی، حوزه اینترنت اشیا را آینده بعد از اینترنت می‎دانند. همان‌طور که 20 سال پیش اینترنت وارد شد و امروز زندگی ما به اینترنت وابسته شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد اینترنت اشیا که این روزها در ابتدای راه است، طی 15 سال آینده به‌اندازه اینترنت زندگی ما را متحول خواهد کرد.» وی با اشاره به این‌که شرکت‎های بزرگ جهان نیز به‌شدت در این حوزه مشغول فعالیت هستند تأکید کرد: «اگر ما وارد این حوزه نشویم، بی‌شک کشور ما هم در این حوزه به نوعی وابستگی خارجی پیدا خواهد کرد.»
دکتر کنعانی باوجود این‌که فرصت تدریس در دانشگاه را داشته، تصمیم گرفته است با همکارانشان وارد دنیای کارآفرینی و صنعت اینترنت اشیا شوند. ازآنجایی‌که شرکت‎های خلاق و نوآور مانند شرکت‎های دولتی ردیف بودجه ندارند و خودشان گام‌به‌گام باید مراحل تجاری‌سازی را طی کنند، شرکت وینپ روی محصولی دست گذاشته است که بتواند مراحل طراحی و تولید آن را با سرعت طی کند و با ایجاد پایه‏های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، آن را به مرحله تولید انبوه برساند.  جالب است بدانید طراحی صفر تا صد نرم‌افزار این محصول را متخصصان این شرکت و بخشی از سخت‌افزار با مهندسی معکوس و بخشی نیز با استفاده از داده‌های به دست آمده انجام شده است. در این مسیر چالش‏ها و سختی‎های فرآیند تولید هم به قوت خود سرجای خود بودند؛ از چالش‎های حقوقی و زیرساختی گرفته تا ارتباط با سازمان‎ها و همکاری با کارگاه‎ها. استراتژی WINEP در تولید محصول، مدیریت فرآیند تولید و بخش تحقیق و توسعه بوده است و ساخت قاب و مونتاژ دستگاه را به کارگاه‎هایی که یا به‌صورت نیمه تعطیل هستند یا ظرفیت خالی دارند برون‌سپاری کرده‌اند.
یک محافظ برق همه‌کاره که با اپلیکیشن کنترل می‌شود
محصول این شرکت محافظ برق هوشمند نام دارد و درواقع ترکیبی است از 3 دستگاه چندراهی برق، پریز هوشمند و محافظ نوسانات ولتاژ. دکترکنعانی درباره قابلیت‌های این محافظ همه‌کاره اشاره می‌کند: «می‎توانیم به‌عنوان محافظ صوتی و تصویری یا محافظ یخچال در خانه استفاده کنیم. تفاوت محافظ‎های یخچالی با صوتی و تصویری در زمان تأخیر آنهاست. در محافظ برق هوشمند، کاربر با استفاده از اپلیکیشن محافظ برق که هم برای سیستم‌عامل‌های IOS و اندروید و هم تحت وب قابل دسترسی است، می‎تواند کاربری مورد نظرش را مشخص کند تا اگر برق قطع شد، پس از وصل شدن برق اگر محافظ برای یخچال استفاده می‏شود مثلا بعد از پنج دقیقه به جریان وصل شود یا برای دستگاه‎های صوتی و تصویری بعد از یک دقیقه این اتفاق بیفتد.» محافظ برق هوشمند با رویکرد خانگی در 2 مدل P2 و P4 به بازار معرفی شده است.
در مدل P4 هر پریز به‌صورت جداگانه قابلیت برنامه‎ریزی دارد، به این ترتیب شما می‎توانید شارژر لپ‎تاپ، تلفن همراه، جاروبرقی یا دیگر وسایل خانگی دارای باتری را به آن وصل کرده و مشخص کنید هر پریز بعد از چه مدتی جریان برق را قطع کند. صاحبان آکواریوم نیز از همین مدل P4 استفاده می‎کنند. اما در مدل P2 ورودی و خروجی برق به‌طور کامل قطع می‎شود. درواقع مدل P2 مدل تقویت‌شده مدل P4 است. به‌علاوه این دستگاه دو حالت عملیاتی دارد. یعنی به دو طریق کاربر می‎تواند دستگاه را روشن کند. در حالت اول محافظ هوشمند به‌صورت یک محافظ معمولی کار می‎کند و در حالت دوم، همان حالت هوشمند است.
چرا بهتر است محافظ‌های برق را «هوشمند» کنید؟
مزیت محافظ‌های هوشمند برق برند ایرانی وینپ نسبت به محصولات مشابه خارجی در قیمت و شخصی‌سازی آن است. مثلا کاربرانی که از محصولات چینی استفاده می‎کنند، برای تعیین موقعیت جغرافیایی تا حدودی به مشکل برمی‎خورند. به‌علاوه قیمت نمونه خارجی سه چهار برابر محصول ایرانی محافظ برق هوشمند است. دکتر کنعانی در‌این‌باره می‌گوید: «تقریبا می‎توان گفت این محصول نمونه داخلی مشابهی ندارد که هر سه امکانات پریز هوشمند، محافظ نوسانات ولتاژ و چند راهی را داشته باشد. خریداران می توانند با 30 تا 40درصد هزینه بیشتر نسبت به محافظ های معمولی در بازار محافظی هوشمند تهیه کنند.»
مدیرعامل شرکت کار و ابتکار هشت بهشت با توجه به شکایات و اعلام نظر مشتریان تأکید می‌کند: «در فرآیند طراحی، رشد و توسعه محصول ما، مشتری‎هایمان نقش بزرگی را ایفا کرده‎اند. ما در ابتدا کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) را آماده و عرضه کردیم و همراه با مشتریان جلو رفتیم تا به نسخه نهایی آن رسیدیم‏.»
تمرکز فعلی شرکت وینپ عرضه محصول در بازارهای داخلی است و به موازات آن با همکاری دفتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چین صحبت‎هایی برای صادرات این محصول به بازار چین انجام شده است. مدیرعامل این شرکت امیدوار است با ارتباطات خوبی که ایجادشده، بتوانند به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز به‌زودی محصول خود را صادر کنند.  این شرکت به دنبال این است که در آینده‎ای نزدیک با توسعه بُردهای الکترونیکی در بخش سخت‌افزاری و به کمک هوش مصنوعی با تحلیل رفتار مصرفی کاربران، رصد خوبی روی مصرف انرژی کاربران داشته باشند تا بتوانند از طریق اپلیکیشن راهنمایی و راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی به کاربر ارائه دهند و به این ترتیب به کاهش مصرف برق در کشور و کاهش هزینه‌های برق مردم کمک‌کنند.