مدیریت هوشمند مدرسه با  مَدتاک

حالا که کلاس‌های دانش‌آموزان اینترنتی شده چرا مدرسه را هوشمند اداره نکنیم؟

مدیریت هوشمند مدرسه با مَدتاک

 وقتی اسم مدرسه به گوشمان می‌رسد بلافاصله یاد نظم و انضباط می‌افتیم. اما قطعا به‌وجود آوردن فضایی با این میزان نظم و کنترل دقیق به ویژه در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان زیادی دارند، به همین راحتی‌ که فکرش را می‌کنیم نیست!   شرکت «نویان فناور آریا» از شرکت‌های فعال در حوزه تولید نرم‌افزارهای جامع مدیریت مدارس و مراکز آموزشی مستقر در پارک علم و فناوری زنجان است که با توسعه نرم‌افزار مدیریتی «مَدتاک» توانسته است با واردکردن فناوری به‌فضای مدارس علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری مدرسه، روال منظم و در دسترسی را برای مدیریت امور مدارس فراهم کند. در ادامه با مهندس وحید غفاری، مدیرعامل شرکت نویان فناور آریا که اخیرا موفق به اخذ گواهینامه شرکت خلاق از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز شده است درباره امکانات این نرم‌افزار و مزیت‌های آن برای مدیریت مدارس به‌ویژه در دوران آموزش‌های آنلاین ناشی از همه‌گیری کرونا گفت‌وگو کرده‌ایم.  

شرکت نویان فناور آریا از تابستان 1397 با تولید نرم‌افزار «مَدتاک» کار خود را در زمینه تولید سامانه مدیریت هوشمند مراکز آموزشی و پلتفرم جلسات آنلاین آغاز کرد. مَدتاک می‌کوشد با ایجاد بستری آنلاین و هوشمند، در عین سادگی و صرفه‌جویی در وقت و هزینه، تحول فناورانه‌ای در مدیریت مراکز آموزشی و مدارس پدید آورد. این نرم افزار با قابلیت‌های متعددی که در زمینه مدیریت جامع مدارس فراهم کرده با استقبال خوبی از سوی مدارس روبه‌رو شده است و در حال حاضر در 50 مدرسه دولتی و غیردولتی سراسر کشور خدمات هوشمند خود را ارائه می‌کند.  
چرا مدتاک؟
مهندس وحید غفاری، مدیرعامل شرکت خلاقِ «نویان فناور آریا» مهم‌ترین مزیت‌ استفاده از نرم‌افزار مدتاک را افزایش سرعت و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ می‌داند و در این رابطه توضیح می‌دهد: «از آنجا که با استفاده از این نرم‌افزار نیازی به چاپ کاغذی کارنامه تحصیلی دانش‌آموزان، برگه‌های رضایت‌نامه یا دعوتنامه اولیا برای حضور در مدرسه نیست، تا حد زیادی از اسراف کاغذ که هزینه زیادی را به نظام آموزشی وارد می‌کند، جلوگیری می‌شود. از سوی دیگر مدیریت عملکرد دانش‌آموزان و حضور و غیابشان بدون صرف زمان اضافی قابل گزارش‌گیری و پیگیری خواهد بود.» کاهش نیاز به مراجعه حضوری اولیا به مدرسه و امکان انجام تمام تراکنش‌های مالی مدارس از دیگر مزایای به‌کارگیری مدتاک در مدارس خواهد بود.
تحول برای آموزش در دوران کرونا
مدیرعامل شرکت نویان فناور آریا، در خصوص توسعه این محصول در دوران شیوع بیماری کووید-19 که امکان آموزش حضوری در بسیاری از مدارس فراهم نیست، بیان می‌کند: «ما در این دوران زیرساخت کلاس‌های آنلاین را در نرم‌افزار خود فراهم کردیم. برخلاف بسیاری از شرکت‌های خدمات‌دهنده فضای آموزشی آنلاین، این بخش از نرم‌افزار به‌صورت کامل در شرکت ما برنامه‌نویسی و به شکل امن کدگذاری شده و از بستر نرم‌افزارهای موجود برای ایجاد آن استفاده نشده است. به این ترتیب امکان شخصی‌سازی فضای کلاس و همچنین ایجاد فضای خصوصی‌سازی‌شده امن را برای برگزاری جلسات آنلاین برای شرکت‌ها و نهادهای مختلف
فراهم کرده‌ایم.»
به گفته مدیرعامل شرکت نویان فناور آریا، بهبود برگزاری آزمون‌های آنلاین و همچنین هوشمندسازی حضور و غیاب در کلاس‌های آنلاین از جمله قابلیت‌های جدیدی است که بر اساس شرایط آموزشی کنونی در مدتاک فراهم شده است. پلتفرم برگزاری جلسات آنلاین این مجموعه در حال حاضر در پنج نهاد دولتی، مورد استفاده قرار گرفته است.
در مسیر فناوری‌های آموزشی آینده
به عقیده متخصصان شرکت خلاق نویان فناور آریا، برای توسعه فناورانه مدارس، علاوه بر راهکارهای نرم‌افزاری به سخت‌افزارهای فناورانه نیاز خواهد بود. در همین راستا این مجموعه در حال توسعه محصول سخت‌افزاری جدیدی برای استفاده در نظام آموزشی است که با کمک نوعی دوربین هوشمند، متون کتبی نوشته شده بر روی یک برگ کاغذ، تخته آموزشی و ... به صورت لحظه‌ای به متن نوشتار در بستر دیجیتال تبدیل خواهد شد. مهندس غفاری در این رابطه توضیح می‌دهد: «این دوربین‌ها جایگزین قلم‌های نوری خواهد بود و امکان تبدیل لحظه‌ای نوشتار فیزیکی از روی هر کاغذ یا تابلویی به متن اسکن شده در رایانه را فراهم خواهد کرد؛ فناوری‌ای که می‌تواند تحول بزرگی در سیستم آموزشی به وجود بیاورد.» وی می‌افزاید: «در کنار این ایده در حال تلاش برای توسعه این نرم‌افزار برای استفاده در آموزشگاه‌ها و شخصی‌سازی امکانات مورد نیاز در آن با توجه به نیازهای آموزشگاه‌ها هستیم.»


هر آنچه برای مدرسه هوشمند می‌خواهید

حضور و غیاب
این ویژگی در زمان کلاس‌های حضوری امکان بررسی حضور و غیاب دانش‌آموزان را برای پیگیری از سوی کادر مدیریت مدرسه فراهم می‌کند. علاوه بر این با توسعه بیشتر این نرم‌افزار در دوران شیوع کووید-19 و غیرحضوری شدن برخی از کلاس‌های درسی، امکان حضور و غیاب هوشمند کلاسی و امکان گزارش‌گیری و اطلاع‌رسانی را نیز فراهم کرده است.
پنل پیامکی
با استفاده از پنل پیامکی این نرم‌افزار، امکان ارسال پیام‌های انبوه برای اولیا، دانش‌آموزان و معلمان به آسانی فراهم خواهد بود.
مدیریت ثبت نام
امکان پیش ثبت نام دانش‌آموزان، بارگذاری مدارک مورد نیاز و همچنین پرداخت آنلاین از جمله خدمات دیگر مدتاک به شمار می‌رود.
گزارش‌گیری
مشاهده عملکرد دانش‌آموزان در دروس مختلف و گزارش‌گیری از جمله مواردی است که می‌تواند به پویایی اثربخشی آموزش در مدارس کمک کند.
پنل مالی
یکی از منحصر به فردترین امکانات نرم‌افزار هوشمند مدتاک، وجود پنل مالی است که امکان پرداخت آنلاین شهریه‌ها و هزینه‌های مورد نیاز مدرسه را برای اولیا فراهم کرده است. به این ترتیب بسیاری از دردسرهای تراکنش‌های بانکی برای پرداخت هزینه‌های مدارس به حداقل میزان ممکن کاهش خواهد یافت.
آزمون آنلاین
این نرم‌افزار همچنین راهکاری برای برگزاری امن و آنلاین آزمون‌های غیرحضوری مانند آزمون‌های ورودی مدارس و آزمون‌های مختلف در دوران آموزش‌های غیرحضوری را همراه با امکان تصحیح و انتشار نمره ایجاد کرده است.