چرا حذف شد چرا برگشت؟

ماجرای آگهی‌های دولتی مطبوعات

چرا حذف شد چرا برگشت؟


 اوایل هفته گذشته آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) تصویب و ابلاغ شد. ازجمله مهم‌ترین مفاد این مصوبه، ماده۱۴ آن بود و به موجب این ماده، آگهی‌های معاملات و فراخوان‌های دولتی باید در سامانه تدارکات الکترونیک دولت( موسوم به ستاد) درج‌شده و آگهی‌های مزایده‌ها و مناقصه‌های دولتی از روزنامه‌ها حذف می‌شد. استدلال دولت برای وضع این مصوبه، حذف کاغذ، اصلاح رویه‌های سنتی و صرفه‌جویی حدود ۵۰میلیارد تومانی در هزینه دستگاه‌های اجرایی بود. این در حالی بود که در سال‌های گذشته، حمایت‌های دولتی از رسانه‌ها ازجمله مطبوعات هر سال کاهش یافته و جای خود را به مقرراتی داده بود که یارانه‌های  رسانه‌ها را با اما و اگرهای بیشتر روبه‌رو می‌کرد. انتشار خبر حذف آگهی‌های دولتی از مطبوعات با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد و در اولین گام، پدرام پاک‌آیین، نماینده مدیران مسوول در هیات‌نظارت بر مطبوعات طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور با یادآوری شرایط دشوار مطبوعات کشور، خواستار لغو آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت(ستاد) و بازگشت آگهی‌های دولتی به مطبوعات شد‌.
در نامه پدرام پاک‌آیین، نماینده مدیران مسوول در هیات‌نظارت بر مطبوعات که ۲۷ بهمن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت با تاکید بر ضرورت بازگشت آگهی‌های دولتی به مطبوعات با توجه به شرایط دشوار اقتصادی و همه‌گیری کرونا از رئیس‌جمهور خواسته شده بود نسبت به لغو این مصوبه اقدام کند. پس از  نامه پاک‌آیین، وزیر فرهنگ و ارشاد ااسلامی در فضای مجازی نوشت: آیین‌نامه ابلاغی ستاد موجب نگرانی جدی مطبوعات شد. با توجه به این که در زمان عدم‌حضور اینجانب و در خارج از نوبت در هیات‌دولت مطرح شده بود، با آقای دکتر جهانگیری صحبت کردم و با نظر مساعد ایشان قرار شد با درخواست اصلاحیه در ماده مربوطه، مجددا در جلسه چهارشنبه مطرح شود.
پس از یادداشت کوتاه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقادها از دولت، مبنی بر تصویب مصوبه ضدمطبوعات در غیاب و باوجود بی‌اطلاعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بالا گرفت. به‌خصوص که مصوبات دولت اغلب در گردش کاری چندماهه از مسیر وزارتخانه‌های تخصصی و کمیسیون‌های فرعی می‌گذرد و آنگاه به صحن هیات‌دولت راه می‌یابد؛ بنابراین حتی با فرض غیبت وزیر در جلسه دولت، این سوال برای اهالی رسانه مطرح بود که چرا دولت در فرآیند کارشناسی پیشینی از وزارتخانه ذی‌ربط و معاونت تخصصی آن یعنی معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی نظر نخواسته زیرا بعید است اینگونه تصمیمات فی‌المجلس و طی چند دقیقه در جلسه هیات‌دولت گرفته شود. به‌خصوص که توییت معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز موید عدم مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تصمیم‌گیری بود. محمد خدادی در فضای مجازی و در واکنش به اتفاقات پیش‌آمده نوشت: «موضوع مطرح و مصوب‌شده در هیات‌دولت در مورد آگهی دستگاه‌ها بدون اطلاع معاونت تخصصی بوده! طبیعتا وظیفه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و وزیر محترم پیگیری و حل موضوع به نفع رسانه‌هاست که در حال انجام است. انتظار هم‌افزایی و همکاری برای حل مساله درون خانواده رسانه را دارم.»
در نهایت در پی نامه یکشنبه نماینده مدیران مسوول در هیات‌نظارت بر مطبوعات خطاب به رئیس‌جمهور، در جلسه چهارشنبه هیات‌دولت، ماده ۱۴آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت(ستاد) لغو شد و آگهی‌های دولتی به مطبوعات بازگشت.  بر اساس ماده۱۴ پیشین تصویب‌نامه هیات وزیران، دستگاه‌های دولتی مکلف می‌شدند از ارائه آگهی به رسانه‌های چاپی خودداری کنند. پس از این رویداد و اعلام آن از سوی سخنگوی دولت، پدرام پاک‌آیین در فضای مجازی نوشت: بازگشت آگهی‌های دولتی به مطبوعات نشان داد که رسانه‌های کشور، انسجام صنفی و توان لازم برای تامین حقوق خود را دارند. از رئیس‌جمهوری محترم بابت اصلاح به‌هنگام تصمیم قبلی دولت سپاسگزارم.