رعایت نکنیم، محدودیت‌های نوروزی برمی‌گردد

رعایت نکنیم، محدودیت‌های نوروزی برمی‌گردد


دکتر تورج اسدی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران است که درخصوص آخرین آمادگی‌ها در بیمارستان‌های استان به ما می‌گوید: «در حال حاضر هوشیاری و آمادگی در دو سطح کادر درمان و تجهیزات در بیمارستان‌های استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد. بیمارستان‌های بهشهر، قائم‌شهر، آمل، نوشهر چالوس و تنکابن در آمادگی خوبی به سر می‌برند اما در صورت افزایش بیماران مبتلا و اوج گرفتن بیماری همراه با سردی هوا، باید به تعداد بیمارستان‌ها افزوده شود.»
سیر شیوع کرونا در مازندران به این دلیل همواره افت‌وخیز داشته که این استان، مسافرپذیر و همچنین محل تردد خودروهای بسیاری است که از استان‌های جنوبی و غربی به مقصد استان‌های شرقی و مشخصا مشهدالرضا(ع) درحرکت هستند و همین موضوع، کنترل و مهار کامل بیماری را با دشواری‌های زیادی همراه کرده به شکلی که نخستین مرگ قطعی و تایید شده براثر کرونا در اسفندسال گذشته از این استان و از مسافری گزارش شد که از تهران آمده بود و دریکی از بیمارستان‌های شهرستان تنکابن جان سپرد.
حالا دوباره نگرانی از افزایش ابتلا به کرونا در مازندران اوج گرفته، نگرانی‌ای که هرچه به نوروز1400 نزدیک‌تر می‌شویم، بیشتر می‌شود. همین یک ماه پیش بود که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به وضعیت استان‌های مازندران، گیلان و گلستان ابراز نگرانی کرد و گفت اخیرا در برخی نقاط کشور، شاهد عدم رعایت پروتکل‌ها بودیم. مسافرت‌هایی به جنوب (به‌ویژه قشم) صورت گرفته و مسافرت‌های زیادی به سمت شمال داشتیم. هشدار بسیار جدی است که اگر رعایت‌ها ضعیف شود، متاسفانه موج چهارم می‌تواند اواخر بهمن و اوایل اسفند شکل بگیرد. معاون وزیر بهداشت تأکید کرد اگر در منطقه‌ای اعلام می‌شود وضعیت کم‌خطر شده به معنای از بین رفتن ویروس یا ضعیف شدن آن نیست که بار سفر را ببندیم. اگر این اتفاق بیفتد با توجه به این‌که تجربه اردیبهشت و خرداد و تیر را داشتیم، ممکن است پیک سهمگینی تکرار شود به همین دلیل درخواست می‌کنیم مردم این هشدار را جدی بگیرند که اگر رعایت نکنیم متاسفانه موج چهارم شکل خواهد گرفت و دوباره محدودیت‌ها از اواخر اسفند و تعطیلات عید نوروز بر خواهد گشت.