قصاص زن همسرکش در زندان

قصاص زن همسرکش در زندان

زنی که به اتهام قتل شوهرش با اسلحه در زندان بود، نتوانست رضایت مادرشوهرش را جلب کند و مقابل چشمان پسرش اعدام شد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، زن اعدامی بیست‌وپنجم تیر سال 96، شوهر میانسالش را با شلیک گلوله به قفسه سینه‌اش در خانه‌شان در محله سهروردی تهران کشت. او بعد از دستگیری مدعی بود دختر و پسرش با وی همدست بودند که آنها نیز بازداشت شدند. اما آن دو مدعی بودند نقشی ندارند و مادرشان قاتل است. تحقیقات بعدی پلیس نشان داد که متهم با مردی در فضای مجازی در ارتباط بوده که در تحقیقات از او معلوم شد دوستی آنها تلگرامی بوده و در قتل شوهر این زن نقشی نداشته است.
با صدور جلب به دادرسی پرونده متهمان به شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد و محاکمه شدند. مادربزرگ دو نوه‌اش را بخشید اما برای عروسش قصاص خواست. فرزندان مقتول در این جلسه مدعی شدند مادرشان قاتل است. در ادامه زن متهم به قتل در دفاع از خود گفت: شوهرم با من دعوا و اختلاف داشت و مرا به خیانت و رابطه با مردان غریبه متهم می‌کرد. دیگر از این تهمت‌ها خسته شده بودم. این اواخر در تلگرام با مردی آشناشده و با او حرف می‌زدم. آن روز به خاطر کینه‌ای که از شوهرم داشتم، با کمک پسر و دخترم اسلحه را از داخل جعبه‌ای که همسرم وسایلش را نگهداری می‌کرد برداشتیم و او را در خواب با شلیک گلوله کشتم.
 قضات دادگاه پسر مقتول را تبرئه کردند که او آزاد شد. دختر مقتول به چند سال حبس محکوم شد که بعد از گذشت مدت محکومیتش، آزاد گردید. در حالی که دو فرزند مقتول مادرشان را بخشیده بودند، اما با اصرار مادربزرگ خانواده برای او حکم قصاص صادر شد. با تایید حکم قصاص این زن از سوی قضات دیوان عالی کشور، پرونده به شعبه اول اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شد. فرزندان مقتول خیلی تلاش کردند تا مادربزرگ رضایت دهد اما او حاضر به گذشت نبود. اعضای واحد صلح‌وسازش دادسرای جنایی تهران نیز چند جلسه با مادر مقتول گفت‌وگو کردند اما او همچنان قصاص می‌خواست. بعد از گذشت بیش از سه سال از این جنایت، پانزدهم بهمن امسال و همزمان با روز مادر، زن اعدامی و چند قاتل دیگر پای چوبه‌دار رفتند که حکم به خاطر نبود برخی اولیای‌دم اجرا نشد. دو هفته بعد، زن اعدامی و چند زندانی مرد برای اجرای حکم به سوئیت منتقل شدند. سحرگاه آنها پای چوبه‌دار رفتند و التماس‌های آخر زن اعدامی برای بخشش آغاز شد. دست‌ها و پاهایش می‌لرزید و به‌سختی قدم برمی‌داشت. به پای مادرشوهرش افتاد و التماس کرد او را ببخشد. اعضای واحد صلح‌وسازش هم تمام تلاش خود را برای بخشش انجام دادند اما بی‌فایده بود و مادر مقتول فقط قصاص می‌خواست.  زن اعدامی خواست برای آخرین‌بار پسرش را ببیند و بعد از این دیدار پسرش برای نجات مادر تلاش کرد اما مادربزرگ خیال بخشش نداشت. وقتی طناب دار بر گردن زن اعدامی افتاد، او دوباره با التماس از مادرشوهرش خواست از اجرای حکم منصرف شود اما مادر مقتول رضایت نداد.  مادر مقتول تا زمان تایید مرگ عروسش از سوی پزشک قانونی در زندان ماند و وقتی اطمینان پیدا کرد او مرده است، از محوطه زندان خارج شد.



تکذیب یک ادعا
پس از اعدام این زن برخی سایت‌های معاند مدعی شدند این زن قبل از اجرای حكم دچار سكته قلبی شده است. روابط‌عمومی زندان‌های استان تهران دیروز به این ادعا واكنش نشان داد و اعلام كرد: «فرد محكوم زهرا اسماعیلی نام داشت كه به اتهام مباشرت در قتل شوهر خود، به قصاص نفس محكوم شده بود و باتوجه به تلاش‌های فراوان برای جلب رضایت اولیای دم، مصالحه صورت نگرفت. حتی تا یك ساعت پیش از اجرای حكم نیز مسؤولان قضایی و مددكاران برای صلح و سازش تلاش‌های لازم را انجام دادند، ولی به دلیل اصرار اولیای دم بر اجرای قصاص نفس، حكم اجرا شد. در زمان اجرای حكم او در شرایط صحت و سلامت كامل بوده و این‌ حكم در حضور سرپرست دادسرای جنایی، نمایندگان پزشكی‌قانونی، نیروی انتظامی و پس از معاینه كامل توسط پزشك پزشكی‌قانونی اجرا شد. براساس اسناد پزشكی موجود و گواهی پزشكی، وی تا زمان اجرای حكم هیچ‌گونه بیماری قلبی، ریوی و كلیوی نداشته است. در اجرای احكام قصاص معمولا پزشكی‌قانونی علت مرگ را ایست قلبی اعلام می‌كند.»