درآمد دولت از فروش ارز را قبول ندارم

درآمد دولت از فروش ارز را قبول ندارم

وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی کسب درآمد دولت از افزایش نرخ ارز را غیر واقعی می‌داند و به ما می‌گوید: هیچ دولتی حاضر نیست در دوره مسؤولیت خود افزایش نرخ ارز را به نام خود تمام کند به این دلیل که افزایش نرخ ارز تا 70 درصد کالا و خدمات را گران می‌کند و موجب ایجاد یک شوک تورمی می‌شود.
مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ارزش پول ملی از تورم داخل و تورم خارجی به دست می‌آید و از آنجایی که میزان نرخ تورم در ایران بالا رفته، نوسانات ارزی اتفاق افتاده است.
در جریان نوسانات افزایشی نرخ ارز بی‌اعتمادی در جامعه شکل می‌گیرد و این موجب دامن زدن به افزایش بیشتر نرخ ارز خواهد شد اما پیروزی جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا باعث شد تا این نااطمینانی‌ها کنار گذاشته شود و دلار حدود 10 هزار تومان کاهش یابد. البته پس از این‌که مشخص شد آمریکا به راحتی به برجام برنمی‌گردد و مسیر مذاکرات طولانی است دوباره از 22 هزار تومان به 26 هزار تومان رسید،  پس از اعلام خبر آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شدن ایران در کشورهای کره جنوبی، ژاپن و عراق باعث شد قیمت بر پایه 24 هزار
قرار بگیرد.
شقاقی شهری با بیان این‌که ترامپ در نیمه‌ابتدایی سال فشار تحریم‌ها را بسیار افزایش داد تصریح کرد: ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پس از تحریم صادرات نفت ایران سراغ صادرات غیر نفتی آمد تا منابع ارزی کشور را مسدود کند و هر چه زمان به برگزاری انتخابات و احتمال پیروزی ترامپ نزدیک‌تر می‌شد بی‌اعتمادی در ایران بالا می‌رفت، به‌طوری که قیمت دلار به بیش از 32‌هزار تومان افزایش یافت.
از سوی دیگر باید توجه داشت کرونا در فصل بهار، صادرات غیرنفتی ما را خود به خود محدود کرد که این موضوع تاثیر زیادی بر رشد نرخ ارز داشت.
مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: اگر سهم عوامل واقعی را در ارزش پول ملی برجسته کنیم نوسانات به حداقل می‌رسد.
عوامل حقیقی شامل نرخ تورم، افزایش صادرات غیر نفتی، صادرات نفت و صادرات ارزآور دیگر، همچنین کنترل قاچاق و مواردی از این قبیل است.
متاسفانه دولت‌ها در چهارسال ابتدایی فعالیت خود نرخ ارز را ثابت نگه می‌دارند و از آنجا که یکی از عوامل حقیقی محاسبه نرخ تورم داخلی و خارجی است در چهار ساله دوم این فنر رها می‌شود که افزایش نرخ ارز را به دنبال دارد.