مسیرهای درآمدزایی دولت

مسیرهای درآمدزایی دولت

محمدرضا جهان بیگلری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جام‌جم به توضیحاتی درباره بازار ارز پرداخت و تصریح کرد: چندی پیش که آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرد دولت ارز را گران کرده تا بتواند کشور را اداره کند، انتقادهای زیادی به این صحبت درست این شخص دولتی شد، درحالی‌که آقای واعظی حقیقتی را بیان کرده بودند که البته چندی بعد دولت این اظهارات را تکذیب کرد.
وی بابیان این‌که ارز یک کالای انحصاری در اختیار دولت است، افزود: ورود و خروج ارز در بازار توسط دولت انجام می‌شود و ازآنجاکه قوه مجریه در ایران بزرگ‌ترین بنگاهدار اقتصادی کشور است، حقوق و دستمزد سهم بالایی در هزینه‌ها دارد. ازاین‌رو باید ماهانه منابعی را برای پرداخت این هزینه‌ها در نظر بگیرد که یکی از راه‌های کسب درآمد، فروش نفت، گاز و میعانات گازی است که از این راه ارز به دست می‌آورد و با نرخی که در بودجه تعیین کرده، راهی بازار می‌کند تا به درآمد موردنظر خود برسد.
جهان بیگلری با اشاره به این‌که فروش ارز در بازار آزاد از دیگر راه‌های کسب درآمد برای دولت است، توضیح داد: زمانی که دولت نتواند به درآمد موردنظر خود از بخش انرژی دست پیدا کند، ارزهایش را که باید با نرخ تسعیر تعیین‌شده در بودجه به بانک مرکزی تحویل دهد از طریق صرافی‌های بانک مرکزی باقیمت نزدیک به بازار آزاد عرضه می‌کند. این کارشناس ارشد اقتصادی می‌گوید، فروش دلار با ارائه کارت ملی خلاف سیاست و اصول بانک مرکزی است و ارز باید در اختیار تولیدکننده با نرخ نیمایی قرار بگیرد اما باقیمت بالاتر (نزدیک به قیمت آزاد) به مردم فروخته می‌شود. وی بابیان این‌که افرادی که ارز باکارت ملی دریافت می‌کنند، متقاضی اصلی نیستند تأکید کرد: توجه کنید دلاری که این روزها باقیمت حدود 24هزارو500 تا 25هزار تومان به میزان مشخص به هر کارت ملی می‌رسد همان دلارهایی است که با نرخ تسعیر 8500تومان باید تبدیل می‌شد. زمانی که بازار از این موضوع اشباع شد و خریداران کاهش یافت ،بازارهای دیگر مانند طلا و بورس برای جبران کسری بودجه در اختیار دولت قرار می‌گیرد. این کارشناس اقتصادی اظهاراتی مانند کاهش نرخ ارز را غیرواقعی دانست و تصریح کرد:دولت مالک اصلی ارز در کشور است و زمانی که قصد جبران کسری بودجه را دارد با  کاهش ارزش پول ملی و گران کردن دلار آن را می‌پوشاند که این کار آسیب‌های زیادی را به‌دنبال دارد. ازآنجاکه ایران یک کشور واردات محور است، افزایش نرخ ارز بر امور روزمره مردم تأثیر می‌گذارد. متاسفانه اکنون شاهدیم مسائل کشور در راستای خواسته‌ها و نگرانی‌های آمریکا پیش می‌رود و راه موردپسند آمریکا اجرا می‌شود درحالی‌که یک جریان و تفکر معتقد است در جریان مذاکرات چیزی به دست نیاوردیم که بخواهیم به خواسته آمریکا جامه عمل بپوشانیم. آنچه مهم است این‌که نباید آینده کشور را به مذاکرات گره زد.