یک مقام دولتی، ارز ترجیحی را انگیزه قاچاق دانست

یک مقام دولتی، ارز ترجیحی را انگیزه قاچاق دانست


صدیف بیک‌زاده، مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت در مورد وضعیت تولید روغن کشور گفت: ظرفیت تولید روغن افزایش پیدا کرده تا تقاضای فعلی را پاسخ دهد. به‌طوری‌که در اسفندماه حدود 200 هزار تن روغن خام تولید شده و تصمیم بر این است که حدود 70 درصد آن به خانوارها اختصاص پیدا کند تا این تقاضا فروکش کند. باید توجه داشت که به‌طور متوسط نیاز ماهانه روغن کشور 130 هزار تن بود اما در اسفند ماه 200 هزار تن تولید و در حال توزیع است.
وی با تاکید بر افزایش قیمت جهانی برخی کالاها گفت: در مورد برخی از کالاهای اساسی قیمت‌های جهانی به‌شدت در حال افزایش است؛ مثلا قیمت جهانی روغن پالم طی یک سال گذشته 75 درصد و روغن خام آفتابگردان 135 درصد افزایش داشت. این درحالی است که در سال‌های گذشته قیمت جهانی این کالاها نهایتا 4 تا 5 درصد افزایش می‌یافت اما به‌علت شرایط متاثر از کرونا این اتفاق افتاده است. حتی پیش‌بینی می‌شود که تقاضای انباشته وجود داشته باشد و پس از کرونا بازار جهانی را تحت تاثیر قرار دهد به همین دليل در بسیاری از کشورهای جهان به‌دنبال ذخیره‌سازی کالاها هستند. مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت با اشاره به قاچاق کالاها و تاثیر آن بر بازار داخلی اظهار کرد: قیمت ارز در بازار آزاد حدود پنج برابر ارز ترجیحی است که به این کالاها اختصاص می‌یابد؛ یعنی قیمت داخلی این کالاها حدود یک‌پنجم قیمت آنها در آن سوی مرزها‌ست و در این شرایط میل قاچاق این کالاها افزایش پیدا می‌کند.
این مقام مسؤول یادآور شد: صادرات رسمی کالاهای اساسی که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود برای مثال روغن و مرغ ممنوع است ولی از هر روشی که استفاده می‌کنیم، بخشی از این کالاها از مرزها خارج می‌شود اما تلاش بر این است که به حداقل میزان ممکن برسد.