احتمال پخش سریال «شهید شهریاری» در ماه رمضان

در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های نوروز شبکه‌های استانی صداوسیما مطرح شد:

احتمال پخش سریال «شهید شهریاری» در ماه رمضان

نشست خبری اعلام ویژه‌برنامه‌های نوروزی شبکه‌های استانی صداوسیما روز گذشته در تالار پژوهش ساختمان اداری صداوسیما با حضور سید‌عباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌ها و هادی شریف‌زاده مدیر روابط‌عمومی معاونت استان‌ها و اصحاب رسانه برگزار شد. در این مراسم فاطمی با اشاره به عملکرد سیمای استان‌ها در سال 99 به تشریح برنامه‌های نوروز 1400 پرداخت.
وی در ابتدای این نشست با تبریک اعیاد پیش روی شعبانیه بیان کرد: «از 160 شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی 81 شبکه متعلق به امور استان‌هاست که 34 شبکه از این تعداد تلویزیونی است که کارهای فراوانی در طول سال ۹۹ صورت گرفت. کارهایی که به‌زعم دوستان دیگر باید در ایام کرونا تعطیل می‌شد و ما هم باید برای حفظ سلامت دوستان و نیروهای سازمان کار را تعطیل می‌کردیم، اما همکاران ما به دلیل احساس نیاز جامعه به کار خود ادامه دادند و برنامه‌های زیادی برای مقابله با کرونا تولید کردند. پویش‌های متعددی هم پیش از نوروز شکل گرفته بود. همچنین با تصاویری که از روز طبیعت در شبکه‌ها به نمایش درآمد، شاهد بودیم که رسانه ملی به‌ویژه شبکه‌های استانی چه نقش مهمی در این زمینه ایفا کرد. البته لازم است از هموطنان عزیزمان که در این ایام با ما همراهی کردند نیز تشکر کنم.»
 ما کرونا را متوقف کردیم
وی همچنین ادامه داد: «اتفاق مبارکی که در معاونت استان‌ها رخ داد، این بود که ما در برنامه‌های نمایشی دورخیز بلندی کردیم. به عنوان مثال سریال «جلال2» را با رکورد کمتر از ۱۱ ماه پس از تایید ایده و مراحل پیش‌تولید و تولید توانستیم به پخش برسانیم. سال گذشته مستندهای زیادی در معاونت استان‌ها تولید شد و در جشنواره‌های مختلف جایزه‌هایی را به خود اختصاص داد. ما امسال جشنواره‌ای را در سالگرد شهادت سردار سلیمانی در اهواز برگزار کردیم که نمونه موفقی از برگزاری جشنواره‌ها در دوران کرونا بود.»
فاطمی افزود: «همچنین دوره‌های آموزشی این معاونت نه‌تنها تعطیل نشد، بلکه به صورت حضوری و غیرحضوری ادامه یافت و برگزار شد. نکته دیگری که باید بگویم، این است که معاونت امور استان‌ها هفته‌ای یک‌بار یا دو هفته یک‌بار با معاونان و مدیران استان‌ها و کارشناسان و برنامه‌سازان جلساتی را برگزار کرد که بسیار هم نتایج خوبی را به همراه داشت. می‌توان گفت با تمام اقداماتی که در طول سال انجام شده، ما کرونا را متوقف کردیم.»
 نگاه ویژه به مسابقات استانی
ما برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ را از ۲۵ اسفند آغاز کردیم و تا ماه رمضان و انتخابات، برنامه‌ها را ادامه و در این ایام پنج راهبرد پیش بینی کرده‌ایم. رسانه ملی تابع سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کروناست و همان‌طور که رهبر انقلاب هم فرمودند من هم سفر نمی‌روم، ما هم در صداوسیما به مردم می‌گوییم در خانه‌ها بمانند تا سلامت بمانند. معرفی جاذبه‌های سیاحتی و گردشگری و ترویج آداب و رسوم استان‌ها از برنامه‌های ما برای نوروز است. نوروز امسال طولانی‌ترین نوروز خواهد بود، چراکه بعد از نوروز به ماه رمضان می‌رسیم و باید برنامه‌های ماه رمضان نیز مانند نوروز جذاب باشد. ما امسال اعیاد شعبانیه را در پیش داریم و به همین دلیل راهبردی را به شبکه‌های مختلف ارائه داده‌ایم تا براساس آن سریال بسازند.»
وی با اشاره به این‌که برای برنامه‌های نوروزی از مخاطبان نظرسنجی صورت گرفته است، اظهار کرد: «در نظرسنجی‌ای که برای برنامه‌های نوروز انجام دادیم، چند مورد را مطرح کردیم. از جمله این‌که از مخاطبان خواستیم که بگویند برنامه‌های نوروزی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، ۶۱ درصد گفته‌اند باید شاد باشد. همچنین نزدیک ۵۷ درصد نیز خواسته‌اند فیلم، سریال و مجموعه طنز پخش کنیم.
به گفته رئیس مرکز سیمای استان‌ها، برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نگاه ویژه‌ای به تولید مسابقه‌های استانی شده و می‌شود. همچنین این مسابقات از نوروز امسال روی آنتن شبکه شما و شبکه‌های استانی خواهد رفت.
فاطمی در ادامه بیان کرد: «شبکه شما قرار است محور ارتباط بین شبکه‌های استانی باشد و شبکه‌ها مهمان یکدیگر خواهند شد. بخشی از نیاز مردم به معنویت در ارتباط با حرم‌های مطهر از طریق شبکه‌های قم، فارس و خراسان‌رضوی برطرف خواهد شد و همچنین بخش دیگر ارتباط بین‌الملل با عتبات عالیات است. در برنامه‌های نوروزی سعی می‌کنیم از نخبگان در شبکه‌های مختلف دعوت و با آنها گفت‌وگو کنیم.»
 قاب‌های ماندگار
وی درباره برنامه‌های رادیوهای استانی در ایام نوروز توضیح داد: «برگزاری مسابقات مختلف جزو برنامه‌های رادیو است و در نوروز ۱۴۰۰ برنامه‌های رادیویی تعاملی‌تر خواهد بود.»
رئیس مرکز سیمای استان‌ها درباره برگزاری پویش‌های مختلف تصریح کرد: «پویش‌های نه به آتش و آتش‌بازی، ایمن برانیم تا ایمن بمانیم، ایران را پاکیزه نگه داریم، خط مهربانی و…در ایام نوروز برگزار می‌شود.»
فاطمی ادامه داد: «در حوزه اطلاع‌رسانی نیز اخبار مربوط به امداد جاده‌ای، ارتباط با اورژانس کشور، بهداشت سفر و محیط، وضعیت آب و هوا، اخبار ستاد ملی مقابله با کرونا و…پوشش می‌دهیم.»
به گقته وی، ۱۰ سریال برای اولین بار تولید شده و در شبکه‌های استانی پخش می‌شود. این سریال‌ها در آذربایجان‌غربی، اردیبل، ایلام، خراسان‌رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، گلستان، مازندران و مرکزی تولید شده‌اند. همچنین تله‌فیلم‌هایی برای اولین بار از شبکه‌های استانی پخش می‌شود‌. ۱۰۰ عنوان مستند نیز در ۱۶۳ قسمت تولید و برای مراکز ارسال شده است که روی آنتن می‌رود.»
رئیس مرکز سیمای استان‌ها اظهار کرد: «۲۱۴ قسمت تولید جدید پویانمایی در ۱۱ عنوان نیز در ایام نوروز پخش خواهد شد. حوزه تامین برنامه ما هم در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ هزار دقیقه برنامه دارد که نسبت به سال گذشته رشد ۷۰ درصدی داشته است.»
فاطمی درباره برنامه قاب ماندگار اظهار کرد: «این برنامه قرار است به مرور خاطرات با درگذشتگان حوزه هنر از جمله خسرو شکیبایی، داوود رشیدی، سیروس گرجستانی، حسین محب‌اهری، شهلا ریاحی، هما روستا، حمیده خیرآبادی و…بپردازد.»
رئیس مراکز استان‌ها درباره فعالیت در حوزه موسیقی خاطرنشان کرد: «همیشه فعالیت‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته است. ۲۰ قطعه موسیقی عیدانه داریم که روی آنتن می‌روند. همچنین سه نماآهنگ جدید در حال تولید است و برای شعار سال دو نماآهنگ آماده خواهد شد. علاوه بر اینها ۸۰ قطعه سرود با گویش فارسی و محلی و ۲۰ قطعه نماآهنگ بدون کلام پخش خواهد شد.»
 از سریال‌های در حال ساخت چه خبر؟
فاطمی در پاسخ به سوال جام‌جم درخصوص این‌که به‌جز شبکه شما آیا قرار هست تولیدات استان‌ها در نوروز روی آنتن شبکه‌های سراسری هم برود، گفت: «ما تولیدات جدیدمان را امسال فقط از شبکه شما پخش می‌کنیم. احتمالا در ماه مبارک رمضان یکی از سریال‌های استانی روی آنتن شبکه یک یا سه خواهد رفت. البته مستندهایی که تولید کردیم، در باکس مستند شبکه‌های سراسری خواهد رفت. همچنین تولیدات پویانمایی هم از چند شبکه پخش خواهد شد.»
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره علت کم شدن حجم تولیدات استانی در چند ماه اخیر و همچنین سریال‌هایی که در دست تولید برای پخش در سال 1400 دارند، عنوان کرد: «تولیدات کمتر نشده، شاید اطلاع‌رسانی نکرده‌ایم این تصور به وجود آمده است. از سال95 تاکنون 243 اثر در استان‌ها تولید شده که از این تعداد 98 سریال و مابقی تله‌فیلم بوده است. در سال 99 برای اولین بار ما 130 قسمت سریال تولید استان‌ها را روی آنتن شبکه‌های ملی برده‌ایم. الان هم مشغول تولید هستیم. از جمله سریال‌های: «مادر ایران» که در استان گیلان در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و به زودی کلید می‌زنیم. سریال «شاه‌اسماعیل صفوی» را قرار است در اردبیل بسازیم. سریال «نقش خاک» در همدان بیش از 50 درصد تصویربرداری شده است. سریال «شهید شهریاری» روزهای پایانی تصویربرداری‌اش را سپری می‌کند که ممکن است به ماه رمضان برسد. سریال‌های متعددی را در اصفهان کار می‌کنیم. سریال‌های «طعم طمع»، «شیر علی مردان‌خان». سریال «مردان نادر» که در بوشهر و با همکاری نیروی دریایی ساخته خواهد شد. پیش‌تولید سریال «سنجر خان» به پایان رسیده است. فکر می‌کنم در سال 1400 بتوانیم چیزی حدود 7000 دقیقه تولید سریال‌های الف تقدیم کنیم. همچنین سریال «جزر و مد» را سعید عالم‌زاده، در خوزستان کار می‌کند که تصویربرداری حدود 20 درصد آن انجام شده است. سریال «راز ناتمام» که درباره زندگی شهید باهنر و یک سریال تاریخی - پلیسی - امنیتی است که در کرمان در حال تولید است. سریال «تقدیر» هم در خراسان ساخته می‌شود.