خطر رنگ‌بندی‌های گمراه‌کننده

خطر رنگ‌بندی‌های گمراه‌کننده

 حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹


   بعد از روزها انتظار برای اعلام رنگ‌بندی کرونایی شهرها، روزگذشته ستادملی مقابله با کرونا سرانجام وضعیت شهرها و مراکز استان‌ها را اعلام کرد تا به‌این‌ترتیب تکلیف سفرهای نوروزی مشخص شود. براین اساس به‌جز تعداد معدودی از شهرها، سفر به بقیه نقاط آزاد است، چون به تعبیر ستادملی مقابله با کرونا وضعیت کشور مطلوب است. این تصمیم درحالی اعلام شد که رقم مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا دیروز به عدد سه‌رقمی 100 رسید و یک‌بار دیگر زنگ خطر اوج‌گیری کرونا به‌صدا درآمد. من با این تصمیم مخالفم و مخالفتم را نیز به دوستان ستاد اعلام کرده‌ام، زیرا رنگ‌بندی‌ای که درکشور ما ملاک عمل قرار می‌گیرد، تابع معیارهای بین‌المللی و شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی نیست بلکه نوعی تقسیم‌بندی بومی است که انطباقی با استانداردهای جهانی ندارد.
درکشورما چهار رنگ قرمز، نارنجی، زرد و آبی تعریف‌شده که ملاک آن میزان بستری‌های کرونایی در هر منطقه است. این درحالی است که میزان بستری بیماران فقط می‌تواند یکی از ملاک‌ها باشد، زیرا مناطقی وجود دارد که میزان بستری بیماران در آن اندک ولی نرخ ابتلا و موارد سرپایی در آن زیاد است.
به اعتقاد ما، رنگ‌بندی‌های کرونایی در کشورمان به بازتعریف نیاز دارد،چون هم مردم وهم مسؤولان را به‌اشتباه می‌اندازد و موجب گمراهی در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود. رنگ‌بندی شهرها طبق معیارهای جهانی باید بر اساس میزان بستری‌ها، ابتلاها، تست‌های مثبت، شیوع ویروس‌های جهش‌یافته، موارد سرپایی، کانون‌های طغیان ویروس و میزان پایبندی مردم هر منطقه به پروتکل‌های بهداشتی باشد. فقط در این شرایط است که رنگ‌بندی‌ها ملاک درستی برای قضاوت قرار می‌گیرد اما متاسفانه این موضوع در کشورمان مغفول مانده و این روزها که اغلب شهرهای کشور با کرونا و ویروس جهش‌یافته درگیرند، اوضاع عمومی کشورخوب توصیف می‌شود.
این مساله، هم گمراه‌کننده است و هم عادی انگاری میان مردم و مسؤولان را تشدید می‌کند که هر دو عوارض جدی دارند. شرایط کرونایی کشورمان طوری است که هیچ‌گونه بی‌احتیاطی از جنس تصمیم دیروز ستادملی مقابله با کرونا برایش مجاز نیست. اگر مردم در نوروز به‌راحتی و آزادانه سفر کنند، شک نکنید که بعد از تعطیلات شاهد رشد اپیدمی در شهرهای مهمان‌پذیر خواهیم بود، به‌ویژه در مناطقی که ظرفیت جغرافیایی کافی برای پذیرش جمعیت زیاد ندارند. ما نگرانیم پس از تعطیلات نوروز، وقایع آبان99 تکرار شود، روزهایی که تخت خالی در بیمارستان‌ها پیدا نمی‌شد. سفرها باعث جابه‌جایی ویروس از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌شود و مهم‌تر این‌که جهش‌های جدید ماهیت ویروس را شکل می‌دهد که این ازنظر علم اپیدمیولوژی بسیار خطرناک است.‌‌