گای ریچی در تدارک درامی جنگی

فیلمساز مستقل، درگیر جنگ جهانی دوم

گای ریچی در تدارک درامی جنگی

دوران جنگ جهانی دوم و ماجراهای آن به‌قدری فریبنده است که فیلمساز مستقل و گنگسترساز انگلیسی را هم مجذوب خودش کرده است. گای ریچی که متخصص ساخت درام‌های دلهره‌آور گنگستری است برای فیلم تازه‌اش سراغ سوژه‌ای جنگی رفته است. او «وزارت جنگاوری غیرشرافتمندانه» را برای کمپانی پارامونت می‌سازد. بعد از به نمایش گذاشتن کارآگاه‌ها، گنگسترها، جاسوسان و رمزورازهای جادوگرانه و افسانه‌ای، حالا نوبت آن است که سربازان و فرماندهان جنگی برای ریچی در یک صف واحد قرار گیرند.
فیلمنامه اقتباسی فیلم با نگاهی به داستان کتاب دیمین لوئیس نوشته می‌شود که سال2015 روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت. مدیران پارامونت مدتی قبل امتیاز برگردان سینمایی کتاب را خریداری کردند و بلافاصله پیشنهاد کارگردانی آن را به ریچی دادند. از داخل پارامونت خبر می‌رسد طرح فیلمنامه چند بار نوشته‌شده و مورد رضایت مدیران آن قرار نگرفته است. درحالی‌که ریچی تأکید کرده فیلمنامه را حتما بخواند و حق اعمال‌نظر روی آن را داشته باشد. به همین دلیل، او به مدیران پارامونت پیشنهاد کرده در کار نگارش فیلمنامه نهایی، مشارکت و همکاری کامل داشته باشد.
داستان کتاب لوئیس در سال 1939 اتفاق می‌افتد. در این سال، نیروهای رزمنده انگلیسی در دام نیروهای ارتش هیتلری گرفتار آمدند و وینستون چرچیل تلاش سختی کرد تا تمام نیروهای رزمنده خود را سالم به عقب بکشد. دستور او مشخص و دور از انتظار بود. او از نیروی نظامی خود خواست جنگ و درگیری را متوقف کرده و محترمانه قوانین طرف مقابل را بپذیرند. در همان حال، نیروهای انگلیسی وظیفه یافتند دست به تشکیل گروهی مخفی از نیروهای زبده و جنگنده خود بزنند تا بتوانند با قوای دشمن مبارزه کنند. این اولین عملیات مخفی و محرمانه انگلیسی‌ها برای ضربه زدن به دشمن در خطوط پشت جبهه بود. اعضای این گروه با آن‌که می‌دانستند جانشان درخطر قرار دارد اما داوطلبانه انجام مأموریت‌ها را پذیرفتند. مأموریت‌های این گروه کمک بسیار زیادی به نیروهای متفقین در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم کرد.
جری بروکهایمر، تهیه‌کننده هالیوودی، تهیه‌کننده و مدیر تولید وزارت جنگاوری غیرشرافتمندانه است. برای تولید این درام پرتنش جنگی، هزینه‌ای70میلیون دلاری در نظر گرفته‌شده است. سازندگان فیلم مذاکره با چند بازیگر سرشناس روز سینما را برای حضور در نقش‌های مختلف آن شروع کرده‌اند و نام آنها تا یک ماه دیگر اعلام می‌شود.
هنوز زمانی برای شروع کار فیلمبرداری فیلم تعیین نشده است. ریچی قبل از قرار گرفتن در پشت دوربین این فیلم باید کار تولید و ساخت اکشن ماجراجویانه تازه‌اش «پنج چشم» را تمام کند. این فیلم با بازی بازیگر موردعلاقه فیلمساز جیسن استاتام جلوی دوربین می‌رود و حال و هوایی جاسوسی و دلهره‌آور دارد. منتقدان و اهل‌فن می‌گویند کلید درام جنگی ریچی تا زودتر از اوایل پاییز سال جاری میلادی زده نخواهد شد. به‌این‌ترتیب، بعید به نظر می‌رسد پارامونتی ها بتوانند آن را برای حضور در رقابت‌های اسکاری 2022 آماده کنند./ ورایتی