چنین آغاز شد 1400

چنین آغاز شد 1400

دیروز رویدادهای فرهنگی و هنری در تعطیلات نوروز را تا روز هشتم مرور کردیم ادامه این رویدادها تا پایان تعطیلات را اینجا بخوانید.




دوشنبه، 9 فروردین
سینما
نوروز برای مهدی هاشمی، خلوت نبود؛ او هم در یک برنامه گفت‌وگومحور اینترنتی حضور پیدا کرد و متن حرف‌هایش در گفت‌وگو در خانه سینما منتشر شد. او یک روز به خانه سینما رفت تا در نشست تازه سلسله‌نشست‌های تاریخ شفاهی آنجا شرکت کند. این بازیگر پیشکسوت از همه جا سخن گفت؛ از امید، شعر و حتی ورزش.


سه‌شنبه، 10 فروردین
موسیقی

تازه‌ترین تک‌آهنگ علیرضا افتخاری هم منتشر شد تا سالار عقیلی به عنوان خواننده پرکار، در نوروز تنها نبوده باشد. «دخترک فال‌بین» عنوان این قطعه با صدای علیرضا افتخاری است که همزمان با سالروز تولد این خواننده منتشر شد. این قطعه یکی از قطعات منتشرنشده آلبوم «نوای اساتید» است که بعد از آلبوم «صیاد» بود. «نوای اساتید» اثری از فضل‌ا... توکل، اسدا... ملک، اکبر محسنی و جهانبخش پازوکی با تنظیم‌های بهنام خدارحمی است که علیرضا افتخاری آن را خوانده ‌است.


چهار‌شنبه، 11فروردین
شعر
افشین علا نیز که مانند سالار عقیلی، در شعر، پرکار است، جدیدترین سروده خود را نوشت و به سربازان گمنام امام‌زمان(عج) تقدیم کرد. نام این سروده «آتشفشان‌های آرام» بود و این‌طور شروع می‌شد: «چون قله، در اوج و خاموش/ با ابر غربت، هم‌آغوش».


پنجشنبه، 12فروردین
سینما
سینما

خب، عجیب بود! اما ظاهرا باید عادت کنیم عجیب‌ها معمول باشند؛ سینماها که به دلیل نارنجی‌شدن وضع شیوع کرونا در تهران تعطیل شده بودند به ‌یکباره و بدون تغییر وضع شیوع کرونا، باز شدند. شاید به این خاطر که مردم را از رفتن به طبیعت در روز طبیعت بازدارند. اما مگر سالن‌های سربسته سینماها، از پارک‌ها و بوستان‌ها خطرناک‌تر نیست؟ حالا جالب‌تر است بدانید مسؤولان سینمایی برای این‌که بتوانند موافقت ستاد کرونا را جلب کنند، گروه شغلی سینماها را از گروه ۳ به گروه ۲ تغییر دادند!


اکران آنلاین فیلم سینمایی «شنای پروانه» محمد کارت از این روز آغاز شد؛ فیلمی که کرونا در سال گذشته دو بار اکرانش را قطع کرد تا یکی از شانس‌های فیلم پرفروش سال، با کمتر از چهارمیلیارد تومان فروش به کار خود پایان دهد و به اکران آنلاین برسد. در «شنای پروانه» جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، علی شادمان، مهدی حسینی‌نیا، مه‌لقا باقری، ایمان صفا و ... به ایفای نقش پرداخته‌‌اند.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی هم یک روز پیش از پایان تعطیلات، به پایان رسید. فیلمی که 70 جلسه فیلمبرداری داشت. خبرگزاری ایسنا در این‌باره این‌طور نوشته بود: فیلمبرداری فیلم سینمایی خائن‌کشی به کارگردانی مسعود کیمیایی پس از ۷۰ جلسه فیلمبرداری همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت با ضبط صحنه‌های مربوط به مصدق و روزهای پس از ملی‌شدن صنعت نفت به پایان رسید. با خبر پایان فیلمبرداری این فیلم، رضا یزدانی نیز به عنوان یکی دیگر از بازیگران خائن‌کشی معرفی شد.

تئاتر

ماجرا برای تئاتر هم تکرار شد و سالن‌های نمایش که کرونا آنها را به تعطیلی کشانده بود، آغاز به کار کردند. اگر می‌پرسید چطور؟ و می‌گویید تهران که هنوز نارنجی است، باید بگوییم باز هم تغییر گروه شغلی در کار بوده است.