مرور و عبور

مرور و عبور

حضور پررنگ فیلم‌های ایرانی در جشنواره کن
جشنواره کن که اردیبهشت امسال در فرانسه برگزار می‌شود پذیرای چند فیلم ایرانی است.
تاکنون حضور فیلم «خورشید پشت ابر» ساخته محسن مخملباف در بخش مسابقه و فیلم «a.b.c» به کارگردانی عباس کیارستمی در بخش غیررقابتی، «زیر نور ماه» ساخته رضا میرکریمی در بخش دو هفته کارگردانان پذیرفته شده است. فیلم‌های کوتاه «پیله‌داران» به کارگردانی سامان استراکی و «گیلاس‌هایی که کمپوت شد» ساخته محمد شیروانی در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه پذیرفته شده‌اند. (صفحه3)




عربستان، رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
شورای وزیران عربستان سعودی تلاش رژیم صهیونیستی برای نابودی کامل روند صلح خاورمیانه و شدت گرفتن حملات این رژیم علیه مردم فلسطین را محکوم کرد.
ایرنا نوشت شورای وزیران عربستان در جلسه هفتگی خود خواستار دخالت جامعه بین‌الملل به منظور رفع ستم و گرفتاری‌ از مردم فلسطین و جلوگیری از حملات اسرائیل شد. (صفحه13)



تیم ملی در انتظار رونالدو
امرسون لیانو، سرمربی تیم ملی فوتبال برزیل اعلام کرد: اگر رونالدو به 70درصد از آمادگی لازم دست یابد او را به تیم ملی دعوت می‌کنم. لیانو که برای آگاهی از میزان آمادگی و وضعیت سلامتی رونالدو به میلان سفر کرده، گفت: ما با رونالدو مشکلی نداریم بلکه در انتظار آن هستیم که او هر چه زودتر به آمادگی لازم برای حضور در تیم ملی برسد. شکی نیست که بازگشت رونالدو پس از حدود دو سال دوری از مسابقات با مشکل همراه خواهد بود اما همه ما برای او آرزوی موفقیت می‌‌کنیم و امیدواریم به‌زودی به تیم ملی برگردد. (صفحه15)



کمبود روانپزشک جدی است
دکتر داوود شاه‌محمدی،‌ دبیر کمیته کشوری بهداشت روان گفت: در کشور ما به ازای هر یک‌میلیون نفر 11روانپزشک وجود دارد که در سطح جهان 120 نفر به ازای هر یک‌میلیون نفر است. وی افزود: 15 تا 22درصد از مردم جامعه دچار بیماری‌های روانی هستند اما در حال حاضر 700 روانپزشک در کل کشور فعال هستند و تنها 155هزار بیمار روانی تحت پوشش قرار دارند و بقیه در خیابان‌ها آواره‌اند. با اجرای طرح بیماران مزمن سرگردان آنها جمع‌آوری خواهند شد. (صفحه13)



گفت‌وگوی بوق اشغال با سهراب سپهری با استفاده از اشعارش
نشانی شما؟ پشت هیچستان.
پشت هیچستان کجاست؟ پشت هیچستان جایی است. پشت هیچستان رگ‌های هوا پر از قاصدهایی است که خبر می‌آرند از گل واشده دورترین بوته خاک.
آیا شاعری احساساتی‌تر از خودتان می‌شناسید؟ شاعری دیدم هنگام خطاب به گل سوسن می‌گفت:
شما.
توصیف یک روز زمستانی از زبان شما؟ پشت کاجستان برف، برف یک دسته کلاغ ... قطره‌ها در جریان، برف بر دوش سکوت.
بعد از باران؟ ابرها رفتند/ یک هوای صاف یک گنجشک یک پرواز.
اگر یک‌بار دیگر به دنیا بیایید؟ دوره‌گردی خواهم شد/ کوچه‌ها را خواهم گشت/ جار خواهم زد: آی شبنم شبنم شبنم.
پیش‌بینی وضع هوا؟ ابری نیست/ بادی نیست/ می‌نشینم لب حوض.
وصیت شما؟ به سراغ من اگر می‌آیید/ نرم و آهسته بیایید مبادا ترک بردارد/ چینی نازک تنهایی من.
پندی دوستانه؟ ساده باشیم/ ساده باشیم چه در باجه یک بانک چه در زیر درخت.
پیام شما به انسان‌های آینده؟ دچار باید بود.
و کلام آخر؟ تا شقایق هست زندگی باید کرد. (صفحه5)