چهره هفتم

شب گذشته اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره هنر انقلاب در حوزه هنری برگزار شد

چهره هفتم

مهمانان یکی‌یکی از راه می‌رسیدند؛ محوطه حوزه هنری برای برگزاری مراسم اختتامیه آماده شده بود. مدیران فرهنگی و هنری، اهالی رسانه و فعالان فرهنگی هنری و رسانه‌ای شب گذشته مهمان مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب بودند. حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب، حجت‌الاسلام امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرتضی سرهنگی دبیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری، سید مسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و نامزدهای این دوره چهره هنر انقلاب ازجمله شرکت‌کنندگان این مراسم بودند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی دست برگزارکنندگان را بسته بود اما در نهایت حوزه هنری بر آن شده که امسال این مراسم برگزار شود و چهره هنر انقلاب در سال 1399 در یک مراسم فاصله‌گذاری‌شده در فضای باز برگزار شود؛ همچنان که افتتاحیه هفته هنر انقلاب نیز در مرقد امام‌خمینی(ره) و در جوار مزار شهید سیدمرتضی آوینی برگزار شد. در حاشیه این مراسم و کمی قبل از آغاز آن، نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» با آثاری از هنرمندان 66 کشور دنیا افتتاح شد که همچنان برقرار است. این نمایشگاه متشکل از آثار هنرمندانی است که حوزه هنری بعد از سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و اعلام دیدگاه‌های مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نسبت به اهانت نشریه هبدو به پیامبر اسلام(ص) تصمیم به برگزاری آن گرفت. آثار این نمایشگاه در سه بخش کارتون، کاریکاتور و پوستر از میان 3000 اثر از 690 هنرمند انتخاب شده‌اند. مهمانان اختتامیه هفته هنر انقلاب می‌توانستند که در حاشیه مراسم، این آثار را تماشا کنند و کمی بعد وحید یامین‌پور از میان پنج نامزد این دوره چهره هنر انقلاب اسلامی ازجمله جلیل سامان، محمدرضا دوست‌محمدی، افشین علا و محمدعلی مودب به عنوان چهره هنر انقلاب در سال 1399 انتخاب شد.

 یامین‌پور و مدیریت فرهنگی و تدریس
یکی از فعالیت‌های پردامنه وحید یامین‌پور، قرارگرفتن‌های او در سمت‌های اجرایی و نیز تدریس در دانشگاه بوده است. نخستین سمت رسمی دولتی او، دبیری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در دوره نهم ریاست ‌جمهوری بود در سال 85. در همان دولت و در سال ۱۳۸۸ نیز برای یک دوره کوتاه مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور شد. علاوه‌براین‌ها یامین‌پور در زمان ریاست احمد توکلی بر مرکز پژوهش‌های مجلس، به مدت دوسال‌ونیم مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز هم بود. او همچنین از مؤسسان سازمان هنری رسانه‌ای اوج و از مدیران اولیه شبکه افق بوده است. یامین‌پور جوان، پس از قرارگرفتن بر صندلی‌های مختلف، حالا رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و عضو هیات‌امنای دانشگاه سوره است. از طرفی او مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر کارگروه تحول فرهنگی مجلس نیز هست. و در نهایت مدیر، مدرس و سیاستگذار موسسه آموزشی و فرهنگی طلوع نیز هست.
در همه این سال‌ها او تدریس در دانشگاه را رها نکرده است؛ عضو هیات‌علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد تهران شرق بوده و دروس علوم اجتماعی، جرم‌شناسی، ارتباطات و مطالعات فرهنگی را در دانشگاه‌های امام صادق(ع)، هنر و باقرالعلوم تدریس کرده است.
 یامین‌پور و اجرا
حضور یامین‌پور در سازمان صداوسیما از گویندگی و اجرا در رادیو شروع شد و به تلویزیون رسید. او که مدیر گروه اندیشه رادیو جوان و مشاور مدیر وقت شبکه سه سیما بود، با اجرای چند برنامه تلویزیونی مورد توجه قرار گرفت. سرآمد این برنامه‌ها که بسیار سر و صدا به پا می‌کرد «دیروز، امروز، فردا» بود. «ایران ۸۸» و «رو به فردا» هم که درباره وقایع سال 88 بودند، او را بیشتر بر سر زبان‌ها انداخت. او اجرای دو برنامه «شاهد عینی» و «جهان‌آرا» را نیز به‌عهده داشت. با وجود فعالیت‌های یامین‌پور در حوزه‌های گوناگون، همچنان اغلب مردم او را با اجراهای تلویزیونی‌اش به یاد می‌آورند.
 یامین‌پور و سیاست
البته عنوان این بخش از گزارش، به اغلب فعالیت‌های یامین‌پور قابل تعمیم است؛ چرا که مواضع عقیدتی و سیاسی او در اغلب فعالیت‌هایش قابل رصد است. اما اینجا صرفا به ورود مستقیم او به اجراییات سیاست می‌پردازیم. یامین‌پور که در دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی، از شهرستان قم شرکت کرده اما در نهایت به نفع ائتلاف اصولگرایان انصراف داده بود، سال 1398 کاندیدای ورود به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از شهر تهران شد.
مواضعش طی برگزاری انتخابات آن سال، کم سر و صدا نکرد؛ او منتقد وحدت شورای ائتلاف و جبهه پایداری بود و از همین‌رو از آن لیست کنار گذاشته شد. البته در نهایت هم نتوانست به مجلس وارد شود.


مروری بر کتاب‌ها و آثار مکتوب چهره امسال هنر انقلاب

وحید در مقام تألیف
وحید یامین‌پور به اقتضای خوی جست‌وجوگرش ظرف همین یک دهه‌ای که نامش بر زبان‌ها افتاده، شاخه‌های فرهنگی و فکری بسیاری را هم تجربه کرده است. اما با اجرای برنامه‌های تلویزیونی و مشغله‌های دیگر از ساحت دانشگاه و قلم دور نیفتاده و از قضا در عرصه نگارش هم در شاخه‌های متفاوتی عرض اندام کرده است. تألیفات وحید یامین‌پور از آثار پژوهشی با رویکرد فلسفی و تحلیلی در حوزه هنر و رسانه گرفته تا رمان و داستان را پوشش می‌دهند، اتفاقی که در عرض کمتر از شش سال رخ داده و البته برخی از این کتاب‌ها هم محصول درس‌گفتارها و دوره‌های آموزشی وحید یامین‌پور در مؤسسات مختلف است.
 هنر دینی و هنر مدرن
انتشارات شهید کاظمی
1395
 اولین کتاب وحید یامین‌پور با همراهی محمدعلی رجبی دوانی منتشر شد تا به طرح مسائلی پیرامون ماهیت هنر و رسانه به‌ویژه اهمیت آن در دنیای مدرن بپردازد. دو درس‌گفتار این دو نویسنده که به ترتیب در سال 90 و 91 در دوره آموزشی- تربیتی منادیان حکمت برگزار شده محتوای این کتاب را تشکیل می‌دهد. بخش اول کتاب با موضوع «هنر دینی و هنر مدرن» به بررسی نسبت میان این دو شکل از هنر می‌پردازد و بخش دوم کتاب با عنوان «هنر و رسانه» ارتباط میان این دو شاخه را مورد بررسی و مداقه قرار می‌دهد.
 فرهنگ، سبک زندگی و جرم
انتشارات سوره مهر
۱۳۹۶
اولین آثار یامین‌پور بیشتر به جنبه تحصیلاتی او نزدیکند. اثری که رسما مساله «جرم» را با رویکرد جامعه‌شناسانه دنبال می‌کند و به جست‌وجوی ریشه‌های آن در سبک زندگی و فرهنگ می‌رود. تغییر ات فضای فرهنگی کشور در سال‌های اخیر ناشی از تلاقی این فضا با فرهنگ غرب، مسائل جدیدی را همچون کارکرد تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و رسانه‌های مجازی در جامعه‌شناسی جرم طرح کرده که دو نویسنده این کتاب تلاش می‌کنند تا خود را به قافله مسائل روز برسانند و ارتباط میان این مسائل را با یگدیگر پیدا طرح و بررسی کنند.
 ماجرای فکر آوینی
نشر معارف
1398
شاید اصلا فعالیت فکری چهره هنر انقلاب امسال مانند بسیاری دیگر از هم‌نسلانش که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند، از آوینی آغاز شده باشد. برای یامین‌پور هم مطالعه و فهم و معرفی آوینی آن‌قدر محوریت داشته که سومین کتابش را به همین موضوع اختصاص دهد. در معرفی ناشر این کتاب بر آن آمده است: « مخاطبان اصلی درس‌گفتارهای مندرج در این کتاب، جوانانی هستند که در آغاز راه مطالعات فرهنگی و تمدنی هستند و غالبا دغدغه این را دارند که فهم و تحلیل رخدادها و تحولات سیاسی، تاریخی و تمدنی را از چه نقطه‌ای باید آغاز کنند. منظومه فکر آوینی، چه در بعد تفکر انتقادی قدرتمندش و چه افق گشایی هوشمندانه اش از آینده، همیشه یکی از بهترین پیشنهادها برای پویندگان این راه است.»
 اینجا فتنه‌ای رخ داده‌است (نویسنده محمدحسن روزی‌طلب)
انتشارات سوره مهر
1393
این کتاب هرچند نوشته یامین‌پور نیست اما روایت نویسنده‌اش یعنی محمدحسن روزی‌طلب، او را به عنوان شخصیت اصلی کتاب برگزیده است. «اینجا فتنه‌ای رخ داده است» مصاحبه‌ها و مناظره‌های تلویزیونی مربوط به وقایع انتخابات88 و محصول سه برنامه «ایران 88»، «رو به فردا» و «دیروز، امروز فردا» در بازه زمانی 24خرداد 88 تا شهریور 89 با اجرای وحید یامین‌پور است.‌ به اعتقاد نویسنده، سه برنامه تلویزیونی ایران 88، رو به فردا و دیروز امروز فردا که توسط وحید یامین‌پور اجرا می‌شد، صریح‌ترین برنامه‌ای بود که رسانه ملی درباره وقایع انتخابات 88 در آن زمان پخش کرد و به دلیل همین صراحتی که در این برنامه‌ها بود علاقه مردم به آنها جلب شد و کم‌کم مخاطبان زیادی پیدا کرد.
 هجوم پنهان
مؤسسه علمی - فرهنگی سدید
1394
این کتاب، درس‌گفتارهای حاصل از سلسله جلسات پانزدهمین دوره آموزشی-تربیتی «والعصر» است که در شهریورسال ۱۳۹۱ برگزار شد و سه سال بعد به همت مؤسسه علمی - فرهنگی سدید در قالب کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. وحید یامین‌پور در این درس‌گفتارها با اشاره‌ای اجمالی به تاریخ مواجهه ما با غرب و تاریخ تولد غربزدگی در ایران، به نحوه صحیح تمدن‌سازی اشاره می‌کند و در ادامه به نحوه تأثیرگذاری پدیده‌های مدرن نظیر یخچال، تلویزیون، فست‌فود، سفرهای امروزی، معماری مدرن، اوقات فراغت، موبایل، سینما و... بر پدیده‌های اجتماعی و فرهنگ ایرانی -اسلامی نظیر خانواده، تربیت فرزندان، فرزندآوری، طلاق، حیا و حجاب، غیرت، حقوق زن و شوهر، کار مردان، سفره، کتابخوانی، معماری سنتی و به طور کلی سبک زندگی می‌پردازند.
 نخل و نارنج
انتشارات کتاب جمکران
1398
زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری، موضوعی بود که دستمایه اولین اثر داستانی وحید یامین‌پور قرار گرفت و یامین‌پور با این کتاب قدم به دنیای داستان و رمان گذاشت. اتفاقی که بیش از پیش، او را به عنوان نویسنده در مرکز توجه مخاطبان و علاقه‌مندانش قرار داد و البته منتقدانش را هم برانگیخت تا با او از زاویه‌دید جدیدی روبه‌رو شوند.
 ارتداد
انتشارات سوره مهر
۱۳۹۹
پرسروصداترین کتاب یامین‌پور و اولین تجربه‌اش در دنیای رمان‌نویسی، ایده جذابی را دنبال می‌کرد که مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد. اگر انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد، در ایران الان چه وضعیتی حاکم بود؟ این سوال جسورانه، محور رمانی عاشقانه بود که تلاش می‌کرد در بستری رمانتیک هم بخشی از تاریخ انقلاب را مورد توجه قرار دهد و هم از منظری حکمی-فلسفی به شرح چیستی انقلاب اسلامی بپردازد.
 کاهن معبد جینجا
انتشارات امیرکبیر
1399
آخرین اثر مکتوب وحید یامین‌پور قرار است قلم او را تا حوزه سفرنامه‌نویسی توسعه دهد. نویسنده در این کتاب به ژاپن سفر می‌کند و سرزمین آفتاب را از دریچه چشم خود به مخاطبش می‌نمایاند. در معرفی ناشر این کتاب آمده است: قرن‌ها بعد از این همه اصالت، یک نویسنده ایرانی در جست‌وجوی شرف و اصالت اسطوره‌ای سرزمین آفتاب تابان، از ایران، از قلب کهن سرزمین عرفان، هنر و ادب ره سپرده؛ با این آرزوی پنهان شده در تو در توی خاطراتی که هرچه به شرق بروی، اشعه درخشان‌تری از خورشید را بر جان انسان می‌نشاند».