مرور و عبور

مرور و عبور

جشنواره کن با «مولن‌‌روژ» آغاز می‌شود
شمارش معکوس برای دوره جدید جشنواره کن شروع شده است.
جشنواره نهم می‌(19اردیبهشت )گشایش یافته و نزدیک به دو هفته ادامه خواهد داشت و برگزیدگان طی مراسم خاص بیستم می‌(30 اردیبهشت) معرفی می‌شوند. لیوا اولمن، بازیگر سوئدی که در اغلب فیلم‌های اینگمار برگمن بازی کرده رئیس این دوره هیات‌داوران است. پیش از این قرار بود جودی فاستر رئیس هیات داوران باشد که نشد. مجری مراسم افتتاحیه شارلوت رامبلینگ، بازیگر انگلیسی است او همچنین در مراسم اختتامیه جوایز هنرمندان برگزیده را اهدا خواهد کرد. جشنواره با فیلم استرالیایی «مولن‌روژ» شروع می‌شود که نیکول کیدمن در آن بازی می‌کند.(صفحه3)




تشکیل ستاد مبارزه با جرایم خاص
قوه‌قضاییه اعلام کرد به دستور رئیس این قوه ستادهای ویژه مبارزه و مقابله با برخی از جرایم خاص ازجمله سرقت‌های باندی و مسلحانه، شرارت اراذل و اوباش، مزاحمت‌های ناموسی و مفاسد اجتماعی و موادمخدر تشکیل شده است.
این ستادها وظیفه دارند برای شناسایی و برخورد قاطع با مرتکبان این جرایم اقدام‌کرده و زمینه ارتکاب آنها را به حداقل برسانند. این ستادها تاکنون اقدامات زیادی انجام داده‌اند که به‌زودی به اطلاع مردم خواهد رسید.(صفحه‌یک)



دیدار رهبر معظم انقلاب با نخست‌وزیر هند
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر هند تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران و هند می‌توانند براساس مشترکات فرهنگی-عاطفی دو ملت ضرورت‌های منطقه‌ای جهانی روابط خود را کاملا گسترش دهند و مناسبات نزدیکی برقرار کنند.
رهبر معظم انقلاب عزم جدی دو کشور را برای توسعه روابط ضروری خواندند و افزودند: توافق‌های گذشته و حال ایران و هند باید به مرحله اجرا درآید تا روند گسترش مناسبات، پشتوانه و اطمینان بیشتری یابد. ایشان گسترش روابط کشورهای شرقی را در وضع کنونی جهان، منطقی و ضروری توصیف کردند و افزودند: همکاری کشورهایی مانند ایران، هند، روسیه و چین می‌تواند بر مسائل منطقه‌ای و جهانی اثرگذار باشد.(صفحات یک‌ودو)




افزایش حقوق، خط فقر را تغییر نمی‌دهد
معاون امور مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد: میانگین دریافتی کارکنان دولت اعم از مستمر و غیرمستمر در سال گذشته 130هزار تومان بود که در سال جاری این رقم به 140هزارتومان می‌رسد.
دکتر جمشید پژویان، کارشناس اقتصادی دراین‌باره به جام‌جم گفت: طرح افزایش حقوق کارمندان به خاطر ایجاد تورم در چند سال اخیر اجرایی‌شده و این در حالی است که اجرای این طرح حتی تورم سالانه را به زحمت می‌تواند جبران کند دکتر حمید دیهیم، استاد دانشگاه هم دراین‌باره گفت: با افزایش 6/7درصدی حقوق، وضعیت معیشتی کارمندان دولت بهبود چندانی نمی‌یابد زیرا این رقم نسبت به تورم بسیار کم است.( صفحات‌یک‌و13)



پادشاه اردن: غرب از صدام حمایت کرد
ملک عبدا...، پادشاه اردن در کلوپ ملی مطبوعات آمریکا در واشنگتن در سخنانی با عنوان اردن در خاورمیانه اعتراف کرد که غرب در جریان جنگ ایران و عراق از بغداد حمایت کرده است.
وی گفت: در آن سال‌ها من به عنوان یک افسر جوان چندبار فرصت دیدار با صدام حسین را به دست آوردم و می‌گویم که غرب در طول جنگ از او حمایت کرد.(صفحه13)