پایان یک توهم

با خروج بیشتر تیم‌ها، سوپرلیگ اروپا لغو شد

پایان یک توهم

 از چند روز پیش که ایده سوپرلیگ اروپا توسط 12 تیم مطرح اروپایی مطرح شد و موجی از انتقادها را به همراه داشت، یک جمله در فضای مجازی دست به دست می‌شد. عکس بنری در فضای مجازی منتشر می‌شد که رویش نوشته شده بود: فوتبال را فقرا تاسیس کردند و ثروتمندان آن را دزدیدند. حالا با اتفاقاتی که طی دو روز گذشته در مورد این لیگ افتاده، باید یک جمله به پایان آن بنر اضافه کرد: توسط دوستدارانش پس گرفته شد.
 طراحان این لیگ اصلا تصور نمی‌کردند هواداران فوتبال و رسانه‌های ورزشی با چنین سرعتی نسبت به آن واکنش نشان دهند. عصر روز سه‌شنبه در بیرون ورزشگاه چلسی در غرب لندن و در چند شهر دیگر انگلیس از جمله لیورپول و منچستر خیل زیادی از هواداران با بنرهای اعتراضی حضور داشتند و خواستار خروج تیم‌شان از سوپر لیگ بودند. چند ساعت بعد از این اعتراضات بود که خبر خروج رسمی تیم‌های انگلیسی از این لیگ یک به یک اعلام شد.
اول از همه منچسترسیتی بود که خبر خروج رسمی‌اش از سوپرلیگ اعلام شد. در ادامه و بعد از آن‌که اعلام شد در کنار فشار هواداران و رسانه‌ها، سیاست‌مداران هم پشت‌پرده دست به اقداماتی زدند، پنج باشگاه انگلیسی هم رسما خبر خروج‌شان را از این لیگ اعلام کردند. در این میان، حتی برخی باشگاه‌ها اقدام به معذرت‌خواهی از هوادارانش هم کردند. مثلا جان هِنری، مالک آمریکایی لیورپول با انتشار ویدئویی در صفحه رسمی این باشگاه در توییتر، از هواداران این تیم بابت مشارکت در طرح سوپرلیگ عذرخواهی کرد. باشگاه منچستریونایتد هم با انتشار یک متن در حساب رسمی خود، بابت این مساله از هوادارانش عذرخواهی کرد.  این اتفاقات در حالی رخ می‌داد که فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال و رئیس سوپر لیگ اروپا قرار بود سه‌شنبه شب با شبکه کادسر مصاحبه کند اما این مصاحبه لغو شد. چند ساعت بعد از خروج 6 تیم انگلیسی، آندره‌آ‌ آنیلی، رئیس باشگاه یوونتوس و معاون اول پرز در سوپر لیگ با شبکه رویترز مصاحبه کرد و گفت که سوپرلیگ بدون تیم‌های انگلیسی نمی‌تواند ادامه داشته باشد و این مسابقات به طور کلی لغو می‌شود. تا عصر روز گذشته، دو تیم اتلتیکو مادرید و اینترمیلان هم به جمع انصراف‌دهندگان اضافه شدند.  نوع واکنش روزنامه‌های ورزشی و چهره‌های مطرح دنیای فوتبال هم به این اتفاق در نوع خودش جالب بود. گری لینه‌کر بازیکن سابق تیم‌ملی انگلستان و مجری برنامه‌های تلویزیونی در توییتر خود نوشت: اتحاد طرفداران میراث‌دار فوتبال در سراسر جهان پیروزمندانه‌ترین شب تاریخ برابر مقامات فوتبال را رقم زد. روزنامه اکیپ فرانسه  نیز در شماره دیروز خود با اشاره به لغو سوپرلیگ نوشت: لیگ‌برتر انگلیس، سوپرلیگ را زمین‌گیر کرد. روزنامه گاتزتا دلو‌اسپورت ایتالیا هم یک بار دیگر به آنیلی و پرز حمله کرد. این روزنامه که تحت مالکیت اوربانو کایرو، رئیس تورینو است، با تیتر «فرار بزرگ» نوشت: 6 تیم انگلیسی عقب می‌کشند، نقشه 12‌تایی به‌هم خورد.