مرور و عبور

مرور و عبور

ارباب حلقه‌ها وارد می‌شود
اولین قسمت از فیلم سه‌قسمتی ارباب حلقه‌ها به‌زودی آماده نمایش می‌شود.کارهای فنی این فیلم هم‌اکنون در حال انجام است.هشتم ژانویه 2002 به عنوان تاریخ اکران فیلم تعیین شده‌است. پیترجکسون کارگردانی این اثر ماجراجویانه و فانتزی را به عهده دارد. او فیلمنامه را با همکاری جی‌آر آرتالکین نوشته‌است. شون آستین، الیجا وود، کریستوفر لی، یان هولم و لیوتیلور بازیگران اصلی فیلم هستند.( صفحه 3 )


گفت‌وگوی بوق اشغال با بهاءالدین خرمشاهی
تلخ‌ترین یاد کودکی؟ افتادن برادر از قلمدوش خدمتکار خانه و مرگ او پس از چند سال مرارت.
اولین کسی که رنجاندید؟ به مادرم گفتم: نانت کم بود آبت کم بود، چت بود که مرا به دنیا آوردی؟ خاموش نگاهم کرد.
اعتقاد به فال حافظ؟ در مقاله فال حافظ و حقیقت و مجاز آن از فال حافظ دفاع کردم هر چند اغلب روشنفکران آن را از تفریحات معنوی می‌دانند.
عشق؟ مثلث چهارضلعی است.
سابقه بیشترین بی‌خوابی؟ بیش از هزار و یک شب از شامگاه تا بامداد فردایش برای نگارش ثلث اول فرهنگ انگلیسی-فارسی .
کابوس بیشترین شب‌ها؟ تعقیب، گلوله‌خوردن و افتادن از پرتگاه.
بدترین غلط چاپی؟ در یک اظهارنظر تلفنی گفتم ویراستار تشیع که چاپ شد میراث‌خوار تشیع. ( صفحه 5 )


سخنرانی رهبرمعظم انقلاب در افتتاحیه کنفرانس انتفاضه
دومین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران روز گذشته با سخنرانی رهبرمعظم انقلاب گشایش یافت.در این کنفرانس حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به این که امسال در شرایطی این کنفرانس شکل گرفته که راه‌حل سازش در منطقه با بن‌بست مواجه شده و حتی آنهایی که دل در گرو آمریکا داشته و دارند، به این بن‌بست اعتراف می‌کنند، اظهار کردند: خیزش اسلامی یا به تعبیر دیگر جنبش بیداری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ظهور و حرکت امام‌خمینی (ره) در دو دهه اخیر با قدرت تمام در صحنه منطقه و جهان اسلام ظاهر شده‌است. امروز محور اصلی این جنبش و حرکت، مساله فلسطین است.انتفاضه توانست حتی در خارج از مرزهای جغرافیایی فلسطین و برون از ملت فلسطین عموم ملت‌های مسلمان و عرب را به صحنه بکشاند. ( صفحه یک )




دلایل شیوع رانت‌خواری در بخش دولتی
جمشید پژویان، استاد دانشگاه یکی از دلیل تخلفات مالی را دولتی‌بودن بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت: معمولا در بخش‌خصوصی تخلفات و فساد مالی کمتر است؛ چون در این بخش افرادی هستند که منافع‌آنها حکم می‌کند مراقب عملکرد مدیران و مسؤولان خود باشند. در دستگاه‌های دولتی چون مدعی خصوصی وجود ندارد، این تخلفات بیشتر دیده می‌شود.
رسول جماعتی، نماینده مردم فومن در مجلس نیز در این زمینه گفت: وقتی آمار نشان می‌دهد 20درصد افراد جامعه 80درصد درآمد ملی را به خود اختصاص داده‌اند، چیزی جز پذیرفتن شرایط آماده برای رانت‌خواری در کشور نیست. ( صفحه 4 )



اعتبار کوپن کم شد

مدیرکل امور اجرایی ستادبسیج اقتصادی کشور اعلام کرد: مهلت اعتبار کالابرگ‌های مرحله یازدهم از ابتدای سال‌جاری از سه ماه به 45روز کاهش یافت.
جواد اسماعیلی دراین باره گفت: کاهش اعتبار کوپن‌ها با هدف رفاه حال مردم و تسریع در تامین کالاهای اساسی، سهولت در توزیع آنها و جلوگیری از سردرگمی مردم است. امسال به تدریج 21کالابرگ شهری 21‌کالابرگ روستایی و عشایری شامل روغن،قند و شکر و پنیر و برنچ اعلام خواهدشد.تعداد کالابرگ‌ها و قیمت آنها نسبت به سال قبل تغییر
 نخواهدکرد. ( صفحه 14 )