مرور و عبور

مرور و عبور

صاحبنظران در اولین سالگرد روزنامه چه گفتند
عباس سلیمی‌نمین: به نظرم روزنامه جام‌جم در شرایطی متولد شد که برخی انحصارات مطبوعاتی درصدد بودند هر رسانه‌ای را که در اختیارشان نبود کاملا منفعل کنند. آن شرایط بسیار دشوار و سخت بود به‌ویژه رسانه‌های ملی که در اختیار انحصارات حزبی نبودند بیشترین فشار را در این زمینه تحمل کردند.
یونس شکر‌خواه: تحولات در سرزمین روزنامه‌نگاری هر روز آشکارتر خواهد شد. راه درازی در پیش است. همیشه جمعی تازه پای در این مسیر می‌گذارند. شما یک ساله شدید ... . من فکر می‌کنم جام‌جم هویت و کاراکتر خود را یافته و سردرگم نیست حالا هم رنگ را می‌شناسد و در ادبیات خود نرم است در عین حال جوانانه است. رویکردش به اتفاقات فرهنگی و هنری بیرون از مرزها قوی است.
فریدون صدیقی: فاصله جام‌جم (روزنامه) با جام‌جم یک (صداوسیما) الزاما نباید یک خط باشد،‌ می‌تواند نقطه و نقاطی باشد که میل به خط شدن دارد. این اتفاق وقتی ممکن است که هر دو نقطه مایل به یک‌خط‌شدن باشند ... . در روزنامه جام‌جم ظرفیت‌های حرفه‌ای بسیاری وجود دارد که باید میدان شورآفرینی و نوآفرینی به آنها داد که همه جام‌جم را با ادبیات مکتوب اعتلا بخشند.
طه هاشمی: روزنامه جام‌جم ازجمله روزنامه‌‌هایی است که با شتاب نسبتا مطلوبی جایگاه خود را در عرصه مطبوعات پیدا کرده است. البته نوع نگاه جام‌جم به مسائل فرهنگی- اجتماعی در این موفقیت سهم بسزایی داشته است. روزنامه‌ای که منسوب به صداوسیماست در ابتدای امر به گونه‌ای تلقی می‌شد که به دنبال نیات خاص سیاسی است اما در عمل نشان داد که تدبیر بایسته و بادرایت پشت این روزنامه مستقر است. (صفحه 5)



رهبر معظم انقلاب: دست مفسدان را از امکانات حکومتی قطع کنید
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به روسای قوای سه‌گانه فرمان مهمی در خصوص مبارزه همه‌جانبه و سازمان‌یافته با فساد مالی و اقتصادی صادر کردند. در بخشی از این فرمان نوشته شده: تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و تهیه طرح مبارزه با فساد که دو قوه مجریه و قضاییه بدان همت گماشته‌اند عزم، اخلاص و همتی سستی‌ناپذیر می‌طلبد. جمهوری اسلامی که جز خدمت به مردم و افراشتن پرچم عدالت اسلامی، هدف و فلسفه‌ای ندارد نباید در این راه دچار غفلت شود. رفتار قاطع و منصفانه علوی را باید مد نظر داشته باشد و به کمک الهی و حمایت مردمی که عدالت و انصاف را قدر می‌دانند تکیه کند. (صفحه یک) 



اعضای خانه سینما بیمه شدند
در پی اجرای اصل بیست‌ونهم قانون اساسی و برای تعمیم بیمه همگانی، سازمان بیمه خدمات‌درمانی اقدام به بیمه اعضای صنوف سینمایی کرد.
استفاده از خدمات‌درمانی سرپایی عمومی و تخصصی، داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی طرف قرارداد ازجمله مزایای بیمه‌شدگان است. همچنین هنرمندان بیمه‌شده و خانواده تحت تکفل آنها با دریافت دفترچه بیمه خدمات‌درمانی با اعتبار یک‌ساله می‌توانند از تسهیلات بیمارستان‌ها، پزشکان و داروخانه‌‌های طرف قرارداد بهره‌مند شوند. (صفحه 3)




شرکت‌های نفتی آمریکا: تحریم‌های ایران را لغو کنید
به نوشته روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن، شرکت‌های نفتی آمریکایی برای لغو تحریم‌های علیه ایران در حال تلاش هستند.این روزنامه نوشت: آمریکا در حال حاضر علیه هشت کشور به اعمال تحریم دست زده است که نیمی از این کشورها؛ ایران، عراق، لیبی و سودان دارای منابع نفتی و گازی قابل‌ملاحظه‌ای هستند.
موسسه و شورای پژوهشی بیکر طی تحقیقی اعلام کرده که بازنگری در تحریم علیه این کشورها توسط آمریکا می‌تواند موجب گشایشی جدید در حل بحران کنونی انرژی در این کشور باشد. (صفحه 4)