رسانه ملی، انسجام سازمانی و انتخابات پیش‌رو

رسانه ملی، انسجام سازمانی و انتخابات پیش‌رو

برن�� فیروزی مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست صدا و سیما


سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران مختصات و مقتضیات منحصربه‌فردی دارد. از جمله ویژگی‌های بی‌سابقه این انتخابات که همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا و میاندوره‌ای‌ مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی برگزار می‌شود، سایه سنگین شیوع پاندمی کروناست که پیامدهای اجتماعی و روانشناختی متنوعی در جامعه داشته است. پیچیده‌بودن رفتار جناح‌های مختلف سیاسی، ویژگی دیگر و البته عدم قطعیت این دور از انتخابات سرنوشت‌ساز است که فضا را برای ناظران و به ویژه رسانه‌ها مبهم و مجهول می‌نماید. این دو ویژگی مهم و سایر عوامل محیطی، ضرورت فاصله‌گرفتن از شیوه‌های سنتی و کلیشه‌ای برنامه‌سازی‌ پایا و در عین حال برنامه‌ریزی صحیح، نوآورانه و هوشمندانه رسانه‌ای را برای فراهم کردن زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور و انتخابی درست ایجاب می‌کند.
رصد افکار عمومی بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در کشور به ویژه در مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما به عنوان دقیق‌ترین مرکز افکارسنجی، نشان از آن دارد که در شرایط کنونی وضع نابسامان معیشتی، تحقق نیافتن وعده‌های داده‌شده و متغیرهای دیگر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، اقبال عمومی به مشارکت‌ در انتخابات را تحت تأثیر قرار داده است و بنابراین موضوع مشارکت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها به شمار می‌رود. در چنین موقعیتی، بار مسوولیت دلسوزانی که دل در گرو امام (ره)، منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و آرمان‌های انقلاب اسلامی دارند، برای زمینه‌سازی حضور پرشور مردم در این دوره از انتخابات افزون شده است و رسانه ملی به عنوان کنشگر مهم و اثرگذار در این صحنه، وظیفه‌ای خطیر بر دوش دارد.
امروزه چرخش گسترده اطلاعات و امکان تولید محتوا برای همگان در شبکه‌های اجتماعی، یکی از چالش‌های مهم رسانه‌های جمعی در سراسر جهان به شمار می‌رود. رسانه‌های معاند در جنگ تمام‌عیار رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی، با بهره‌گیری گونه‌گون از تلویزیون‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی، برجسته‌سازی مطالب ناامیدکننده و یأس‌آفرین را با هدف اثرگذاشتن بر افکار عمومی و دستکاری انگاره‌های ذهنی مردم در دستور کار خود قرار داده‌اند. آنچه مسلم است این که به منظور مقابله با این حجم گسترده از تبلیغات و نیز تقویت توان رسانه‌ای، باید فضای مجازی به فرصتی در رسانه‌ ملی تبدیل شود و برای توزیع محتوای منطقی، مستدل و اثرگذار، در دو حوزه رادیو و تلویزیون و رسانه‌‌های اجتماعی هم‌افزایی هوشمندانه و گسترده‌ای صورت گیرد.
رئیس محترم سازمان در نهمین نشست منشور رسانه که سه‌شنبه 7 اردیبهشت 1400 به علت شرایط کرونایی به صورت مجازی (بر پایه ارتباطات اختصاصی زمینی) با حضور مدیران مراکز مختلف سازمان برگزار شد، مرامنامه رسانه ملی را برای انتخابات پیش رو به طور شفاف و دقیق تبیین کرد. بر این اساس، رسانه ملی به عنوان یکی از کنشگران مهم و پرتأثیر انتخابات و با توجه به اهمیت این انتخابات و نقش رئیس جمهوری به عنوان تاثیرگذارترین مسوول برای تصمیم‌گیری درباره آینده کشور، تلاش خواهد کرد تا با رعایت اخلاق و عدالت رسانه‌‌ای و حرفه‌ای به برگزاری انتخابات پرشور و انتخاب صحیح نخستین رئیس جمهوری در دوران گام دوم انقلاب اسلامی کمک کند. به این ترتیب، در شرایط پیچیده‌ میدان نبرد انگاره‌ها و روایت‌ها، مدیران و همکاران رسانه ملی، آماده و مصمم و با بهره‌گیری از تجربه زیسته، برآنند تا مدیریت بهینه منابع و امکانات در حوزه‌های مختلف سازمان و برنامه‌ریزی خلاق و دانش‌محور‌، تلاش جهادی خود را بر ایجاد شور و شعور انتخاباتی در سراسر کشور متمرکز کنند و همان گونه که در رویدادهای گوناگون و بعضا دشوار انقلاب اسلامی از آزمون‌های بزرگ سربلند بیرون آمده‌اند این بار نیز در اعتلای این سرزمین و برای تحقق آرمان‌های انقلاب، امام (ره) و شهدا و منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) نقش‌آفرین باشند.
همه ما در این فرصت باقیمانده تا نخستین انتخابات قرن جدید، لازم است با رصد افکار عمومی و شناخت همه‌جانبه «عایق‌های ذهنی» متأثر از عملیات روانی دشمن- که ذهنیت جمعی را تحت تأثیر قرار داده است- با رفع موانع انتقال پیام به مخاطب، برای تولید و پخش برنامه‌های نوآورانه، اقناعی، هنرمندانه و نشاط‌آفرین برای شنیده شدن صدای مردم تلاش ‌کنیم و حضور پرشور دیگری را در این صحنه مردم‌سالاری دینی رقم بزنیم. باشد که مقبول درگاه حضرت حق قرار گیرد.