مرور و عبور

مرور و عبور

کم شدن قدرت آمریکا در سازمان ملل
آمریکا در دومین شکست خود در صحنه بین‌المللی از کمیسیون کنترل مواد مخدر سازمان ملل نیز حذف شد. آمریکا قبل از این از کمیسیون حقوق‌بشر این سازمان نیز اخراج شده بود. هیات کنترل مواد مخدر با خودداری از رای دادن به نمایندگی آمریکا در این هیات آمریکا را بار دیگر با شکستی تازه مواجه کرد. (صفحه 15)




مولن‌روژ و شرک در جشنواره کن
پنجاه‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن از امروز آغاز می‌شود.
به نظر منتقدان فقط بازیگران و استودیوهای فیلمسازی نیستند که شیفته کن هستند. این وضعیت شامل حال فیلمسازان مولف و غیرمولف هم می‌شود.
مطبوعات و منتقدان امسال در کن روی فیلم لوهرمن؛ فیلمساز استرالیایی تمرکز کرده‌اند. فیلم موزیکال او مولن‌روژ با بازی نیکول کیدمن و ایوان مک‌گرگور در جشنواره کن حضور دارد. امسال فیلم شرک هم که در استودیوی دریم‌ورکس تولید شده در جشنواره کن به نمایش درمی‌آید. (صفحه 3)


کاسترو: افتخار می‌کنم در کنار ملت ایران هستم
رئیسان جمهوری اسلامی ایران و کوبا روز گذشته در یک کنفرانس خبری در تهران بر تلاش و همکاری گسترده کشورهای خواهان آزادی و استقلال برای تحقق عدالت در عرصه جهانی و استقرار نظام عادلانه بین‌المللی در قرن 21 تاکید کردند.کاسترو در این نشست خبری درباره پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 گفت: برای من و عده زیادی که در آن سوی اقیانوس اطلس زندگی می‌کنند ایران کشور حماسه است. ما امروزه ایران جدیدی می‌بینیم. امروز کشور شما پیشاهنگ استقلال و اعتبار و حیثیت در عرصه جهانی است. امروز تمام کشورهای مترقی و ملت‌های عاشق استقلال و عدالت در جهان ایران را کشور دوست، برادر و هم‌پیمان خود می‌دانند. (صفحات یک و 2)



سرشماری اتباع بیگانه
دومین مرحله از ثبت‌نام اتباع خارجی برای صاحبان مدرک اقامت مجاز و غیرمجاز با به‌کارگیری 4000 نفر در حال اجراست.مدیرکل امور اتباع مهاجرین خارجی وزارت کشور با اعلام خبر فوق گفت: یک‌میلیون نفر از اتباع خارجی مقیم کشور در مرحله دوم طرح شناسایی ثبت‌نام کرده‌اند. در مرحله نخست این طرح که اسفندماه برگزار شد یک‌میلیون و 30 تبعه خارجی دارای کارت‌شناسایی در کشور ثبت‌نام کردند. (صفحه 13)


گفت‌وگوی بوق اشغال با مهدی اخوان‌ثالث
محل تولد: گرچه فرزند خراسانم ولی ‌جلوه‌گاهم خطه شیراز بود.
شغل؟ به عالم هر که را دیدم به کار و پیشه‌ای مشغول/ غم عالم به جان خود خریدن پیشه دارد دل.
اصل و نسب؟ ما و تو نسل‌مان به یکی اصل می‌رسد/ یعنی به عشق زنده بمانی پسرعمو.
فروغ می‌گوید، تنها صداست که می‌ماند شما چه می‌گویید؟ تنها خدا،‌ خداست که می‌ماند.
یک دوستت دارم عاشقانه به مام میهن: تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم.
عشق؟ لبخند ملیح چهره دنیاست/ دنیا با او به‌راستی زیباست.
حکایت شما و زندگی؟ هر چه می‌گویم نر است این زندگی، ‌گوید: بدوش/ هر چه می‌گویم که افتادم ز پا، گوید: بکوش.
عرض ارادتی به ساحت مقدس شهیدان خدایی: آنان‌ که در طریق خدا کشته می‌شوند/ هرگز گمان مدار که نابود و مرده‌اند/ بل زند‌ه‌اند و زنده و جاوید جملگی ... .
کلام آخر: خوشا عشق و خوشا عشق و خوشا عشق. (صفحه 5)