مرور و عبور

مرور و عبور

سخنان رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب دیروز در دیدار جمعی از اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور با اشاره به سابقه درخشان و موقعیت ممتاز ایران وظیفه نسل جوان را شناخت جایگاه و موقعیت کشور و نظام اسلامی در دنیا و برنامه‌های سلطه‌گران بین‌المللی برای ایجاد خلل در عزم ملی و ایستادگی ملت ایران دانستند و تصریح کردند: مهم‌ترین مسؤولیت نسل جوان و به‌خصوص دانشجویان پایبندی به ارزش‌های دین اسلام و انقلاب و هشیارانه عمل کردن در مقابل طرح و برنامه دشمن است.
ایشان با اشاره به جایگاه کنونی نظام اسلامی و موضع مستقل آن در خصوص مسائل گوناگون بین‌المللی و ایستادگی ملت ایران در مقابل خواست قدرت‌های بیگانه خاطرنشان کردند: دشمن براساس برنامه‌ای دقیق و طراحی‌شده قصد دارد عزم ملی و ایستادگی ملت ایران در مقابل تهدید‌ها و فشار‌های قدرت‌های بین‌المللی را بشکند. (صفحه 2)




وضعیت نگران‌کننده زنان سرپرست خانوار
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: به‌رغم این‌که 50درصد راه‌یافتگان به مراکز دانشگاهی کشور را زنان تشکیل می‌دهند، وضعیت آنان در بعضی شاخص‌ها بسیار نگران‌کننده است.
دکتر غلامرضا انصاری روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر 29درصد افراد زیر خط فقر کشور را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند و حدود 70درصد این زنان روستایی هستند و اغلب در بی‌سوادی محض به‌سر می‌برند. علاوه‌براین حدود 30درصد این زنان هیچ فرد شاغلی در خانواده ندارند و درصد زیادی از آنان تحت‌پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، مهارت شغلی ندارند و سلامت آنها در خطر است. (صفحه 13)



تایید صلاحیت‌شده‌ها
شورای نگهبان روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اسامی 10 نفر از نامزدهای انتخابات هشتمین دوره ریاست‌جمهوری را که به تایید این شورا رسیده‌اند، اعلام کرد.
احمد توکلی، عبدا... جاسبی، سیدمحمد خاتمی، سیدمنصور رضوی، علی شمخانی، سیدشهاب‌الدین صدر، حسن غفوری‌فرد، علی فلاحیان، سیدمحمود مصطفوی‌کاشانی و سیدمصطفی هاشمی‌طبا جزو فهرست نهایی تاییدشدگان هستند. (صفحه یک)



نمایش «رنگ خدا» در دوحه
فیلم «رنگ خدا» ساخته مجید مجیدی در مراسم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم 2001 شهر دوحه، پایتخت قطر نمایش داده شد.
محسن رمضانی، بازیگر روشندل که نقش اصلی فیلم رنگ خدا را بازی می‌کند در مراسم افتتاحیه این جشنواره حضور داشت که با ابراز احساسات حاضران روبه‌رو شد. جشنواره 2001 از سوی سازمان فرهنگی هند و با همکاری شرکت سینمایی و توزیع فیلم قطر برگزار شده است. (صفحه 3)




آغاز بانکداری الکترونیک در ایران
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: همزمان با فرارسیدن دهمین سالگرد تاسیس این بانک (19 تیر) بانکداری الکترونیک برای اولین‌بار در ایران آغاز به کار می‌کند.
دکتر نوروز کهزادی به تاثیر و نفوذ روزافزون تجارت الکترونیک در سطح جهان از طریق بانک‌ها و سازمان‌های تجاری اشاره کرد و گفت: فروش بهنگام از طریق اینترنت در سال 2000 بالغ بر 300میلیارد دلار بوده و این مبلغ در سال 2002 به مبلغی حدود 488میلیارد دلار خواهد رسید. (صفحه 4)