چهره‌ها صدای غزه شدند

واكنش چهره‌های هالیوودی علیه كودك‌كشی اسرائیل در فلسطین

چهره‌ها صدای غزه شدند

فلسطین همچنان زیر آتش است و مجامع بین‌المللی خاموش مانده‌اند، اما هر روز كه می‌‌گذرد، واكنش‌های بیشتری از مردم جهان دیده می‌شود؛ هشتگ‌های مربوط به فلسطین در شبكه‌های اجتماعی داغ شده است، در هر گوشه جهان مردم برای حمایت از فلسطینی‌ها و محكوم كردن كودك‌كشی و كشتار غیرنظامیان فلسطینی به خیابان‌ها آمده‌اند كه از جمله آنها می‌توان به تجمع بزرگ آمریكایی‌ها در ایالت كالیفرنیا و شهر سانفرانسیسكو اشاره كرد. هنرمندان جهان هم در این زمینه آثاری خلق كرده و به انتشار گذاشته‌اند كه چند روز پیش با عنوان «هنر، غزه‌ را تنها نگذاشت» به برخی از آنها اشاره كرده‌ایم. در كنار همه این واكنش‌های جهانی، چهره‌های مطرح عرصه هنر در جهان، از سینما تا موسیقی دست به كار شده‌اند و در رسانه‌های رسمی و اجتماعی از حملات شبانه‌روزی اسرائیل به فلسطینی‌ها اعلام انزجار كرده‌اند. از جمله مارك روفالو، سوزان ساراندون و وایولا دیویس و تراور نوا، اینجا نگاه كوتاهی داریم به واكنش چند هنرمند سرشناس كه این روزها واكنش‌های تند و مواضع قاطعی در این زمینه داشته‌اند.

 پست‌ها و پرسش‌های جان كیوزاك
دیگر در این سال‌ها اظهر من‌الشمس است كه هالیوود را یهودی‌ها و صهیونیست‌ها هدایت می‌كنند. گرچه بیشتر تمركز آنها در تولیدات سینمایی، در زمینه سرگرمی و آثار قصه‌گو و عامه‌پسند است، اما گاهی در بزنگاه‌های سیاسی، خود واقعی و نیات پشت پرده‌شان را عملی می‌كنند و بوی حمایت سیاسی آنها از رژیم صهیونیستی و اسرائیل به‌شدت به مشام می‌رسد. تهدیدات پیدا و پنهان نسبت به سینماگرانی كه مقابل این خط مشی بایستند هم به انواع و اقسام مختلف ادامه دارد. برای همین هرگونه اظهارنظر مخالف در آن فضای به ظاهر آزاد اما در عمل بسته، شجاعت و اراده‌ای مثال‌زدنی می‌خواهد.
یكی از شاخص‌ترین چهره‌های آزادیخواه و طرفدار حق و حقیقت در این سال‌ها، جان كیوزاك بازیگر مشهور هالیوود است كه با بازی‌های خوبش در فیلم‌هایی چون هواپیمای محكومین، هیات منصفه فراری، اقتباس، تالار شهر، جان مالكوویچ بودن و گلوله‌ها بر فراز برادوی شناخته می‌شود. او در همین چند روز اخیر طی پست‌های اینستاگرامی و توییت‌هایی، نسبت به جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه واكنش نشان داده و از مردم مظلوم فلسطین حمایت كرده است. یكی از این پست‌ها ویدئویی است از پسری فلسطینی كه از انفجار و موشك‌باران اسرائیلی‌ها در شوك است و حتی بطری آبی كه به سمتش می‌گیرند را رد می‌كند. كیوزاك با نوشتن كلمه enough (كافی) نسبت به حملات رژیم صهیونیستی واكنش نشان داد. یكی دیگر از پست‌ها، ویدئویی است كه لحظه یك انفجار دیگر در فلسطین را نشان می‌دهد. كیوزاك در این پست، سوال شجاعانه و افشاگرانه‌ای می‌پرسد: «این بمب‌ها ساخت آمریكاست؟»
این نخستین بار نیست كه كیوزاك، طرف حق و حقیقت را می‌گیرد. او از منتقدان جدی جورج بوش برای حمله به عراق بود. او این كار دولت بوش را قانون‌شكنانه و ناراحت‌كننده می‌دانست.
او همچنین از منتقدان دولت اوباما و سیاست‌های او درباره استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه خاورمیانه بود. كیوزاك همچنین چند سال پیش در گفت‌و‌گویی نسبت به عریان‌گرایی در هالیوود و این‌كه این مركز سینمایی عملا به خانه فساد تبدیل شده، هشدار داد.
 به وحشی‌گری پایان بدهید
ادریس البا خواستار پایان وحشی‌گری در فلسطین شد؛ این خبر را بسیاری از خبرگزاری‌های ایران و جهان منتشر كرده‌اند. این بازیگر اعلام كرده كه رنج این همه آدم بیگناه كه كشته می‌شوند، موجب انتشار پیامش شده است. البا جدید‌ترین بازیگری است كه به جمع هنرمندان معترض به كشتار فلسطینی‌ها پیوسته است.
او بازیگر سریال «لوتر» است و گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد كه جمیزباند بعدی سینمای جهان باشد، اما برخلاف هنرمندانی كه به مصلحت درباره كشتار مردم فلسطین سكوت می‌كنند یا اگر حرفی زده‌اند، گفته‌های‌شان را پس گرفته‌اند، در اینستاگرامش از  قدرت‌های جهانی خواست پیش از این‌كه آدم‌های بیشتری جان‌شان را از دست بدهند وارد عمل شوند. البا نوشت: «جان‌های زیادی همین حالا دارد از دست می‌رود؛ هرچند درست در برابر چشمان ما اتفاق نمی‌افتد.»
البا نوشت: «این وحشی‌گری و خون‌ریزی است كه باعث شده ابراز نگرانی كنم. این باید متوقف شود، لازم است پیش از آن‌كه افراد بیشتری كشته شوند، دیگران وارد عمل شوند. می‌دانیم قدرت مردم می‌تواند تغییر ایجاد كند و ما باید به نام صلح اعتراض كنیم، به نام آنهایی كه جان‌شان را از دست داده‌اند. خون‌ریزی در فلسطین را تمام كنید.»
 حتی آن هاتاوی
آن هاتاوی بازیگر سرشناس آمریكایی هم دیروز با انتشار پستی در اینستاگرامش، ضمن اعلام هم‌صدایی با زنان سازمان ملل متحد، خواستار اقدامی سریع برای جلوگیری از كشتارها در فلسطین و تنش‌زدایی شد. هرچند هاتاوی را نمی‌توان یكی از چهره‌های هوادار فلسطین دانست، اما حجم تخریب‌ها و كشتارهای اخیر توسط رژیم صهیونیستی در غزه تا به حدی است كه صدای بسیاری از چهره‌های خنثی نسبت به مساله فلسطین را هم درآورده و بسیاری از آنان را به عرصه كنش‌گری در این حوزه كشانده است. هاتاوی در تصویری كه در این پست اینستاگرامی منتشر كرده نوشته است: «دیدن این اوضاع فاجعه‌بار تشدید خشونت میان اسرائیل و فلسطین، قلب مرا می‌شكند. این خونریزی، این مرگ‌ها و این كودك‌كشی».
 یار دیرین فلسطین، كنار دو بازیكن حامی فلسطین
یكشنبه پس از آن‌كه لسترسیتی در جام حذفی انگلیس چلسی را با نتیجه یك بر صفر برد، دو بازیكن این تیم یعنی حمزه چادوری و وسلی فوفانا پرچم فلسطین را به دست گرفتند تا از مظلومیت فلسطین در برابر حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی دفاع كنند.
اما داستان همین‌جا تمام نشد. راجر واترز عضو مشهور گروه موسیقی «پینك فلوید» به عنوان مهم‌ترین چهره جهانی حامی فلسطین، باز به میدان آمد و از اقدام این دو بازیكن لسترسیتی حمایت كرد و گفت: «با دیدن این‌كه دو بازیكن جوان چنین در برابر ظلم و هتك حرمت انسانی رژیم صهیونیستی موضع گرفتند، قلبم از شادی پر كشید». به گزارش مهر وی همچنین از طرفداران سلتیك به دلیل حمایت از وسلی فوفانا و حمزه چودوری تشكر كرد و گفت: «اگر ما هر شنبه علیه نژادپرستی زانو می‌زنیم، چرا نباید برای جلوگیری از این كار به این كمپین ملحق شویم تا بتوانیم عمل رژیم صهیونیستی علیه فلسطین را كه بسیار نژادپرستانه است، متوقف كنیم؟»