۱۰۰ میلیون دلار ناقابل

حکومت‌های خودمختار شبکه‌های اجتماعی با دنیای ما چه می‌کنند؟

۱۰۰ میلیون دلار ناقابل

علیرضا رأفتی روزنامه‌نگاری که در اینستاگرام اقبال ندارد و ایستاگرامرها را نقد می‌کند

اخیرا شرکت یوتیوب در خبری اعلام کرد یک صندوق 100میلیون دلاری را برای تولیدکنندگان محتوا و کاربران سرویس جدیدش اختصاص داده است. سرویس جدید یوتیوب پلتفرمی است برای به اشتراک‌گذاری ویدئوهای کوتاه 15ثانیه‌ای و در قالب یک نرم‌افزار موبایل ارائه می‌شود. کارشناس‌ها می‌گویند یوتیوب این اپلیکیشن را برای رقابت با اپلیکیشن «تیک‌تاک» به‌راه انداخته و فعلا آن را به‌طور آزمایشی در هند در اختیار کاربران هندی قرار داده است. حالا این که برای چه می‌خواهد با تیک‌تاک رقابت کند بحث ما نیست! این که چرا در هند این اپلیکیشن‌ را امتحان می‌کند، به‌خاطر جمعیتش است یا چون فیلم هندی دوست دارد، هم بحث ما نیست! بحث ما این است که حتی با دلار 20هزار تومانی، 100میلیون دلار می‌شود 2هزار میلیارد تومان و با این پول می‌شود حدود 400فیلم‌سینمایی در ایران ساخت!
حالا که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه‌چیز با پول سبک‌وسنگین می‌شود و باوجود همه پزهای روشنفکری و تجمل‌ستیزی، بیشتر افراد همدیگر را با اوراق بهادار برانداز می‌کنند، آیا این مقایسه آماری که کردیم به این معنی است که ارزش ویدئوهای 15ثانیه‌ای در یوتیوب به اندازه 400فیلم سینمایی ایرانی است؟! فارغ از این که بگویید بله که مهم‌تر است! امروز عصر شبکه‌های اجتماعی است! یا این که دادتان بلند شود که وای‌به‌حال هنر! چرا باید چنین مقایسه‌ای بین آثار هنری سینما و ویدئوهای کاربران یک شبکه‌ اجتماعی انجام شود، فارغ از این که جواب‌تان به این سوال چه باشد باید بگویم مهم «سوال» است که مطرح است. حالا شما هر چقدر هم بدوید به دنبال جواب که ثابت کنید برای درآمدزایی از هنر باید اثر فاخر سینمایی ساخت نه ویدئوهای 15ثانیه‌ای، مردم و مخاطبان سوالی که مطرح است را می‌بینند و با معیارهایی که مطرح است، می‌سنجند.
در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم قدرت‌های جدیدی به نام پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی به تاج‌وتخت رسیده‌اند که بالا برویم یا پایین بیاییم حرف اول و آخر را در اذهان عمومی آنها می‌زنند. تاج‌داران جدیدی که آنقدر قدرت دارند که می‌توانند حق حرف‌زدن را از دونالد ترامپ هم بگیرند و به هر که دوست دارند حق مضاعف بدهند. حالا در چنین شرایطی و با چنین قدرتی که این شبکه‌ها دارند، تزریق پول از طرف شرکت‌های مالک و تبلیغات تجاری را هم به این موشک اضافه کنید تا ببینید تا کجا اوج خواهد گرفت.
رسیدن به صندلی‌های بالاتر در این بازی تاج‌وتخت، میدان‌‌های جنگی خودش را دارد و خون و خونریزی‌های خودش را می‌طلبد. درباری که هر کس به نحوی می‌خواهد صندلی بالاتر و اشرافی‌تری را برای خودش تصاحب کند و حرفش بین افراد بیشتری نفوذ داشته باشد و همین باعث می‌شود که جهانگشاهای عصرجدید در این راه دست به ترفند‌های عجیب‌وغریبی بزنند؛ البته در این بین با اشخاص و چهره‌هایی که در دنیای واقعی به شهرت رسیده‌اند یا پیشه حرفه‌ای خودشان را در شبکه‌های اجتماعی بروز می‌دهند، کاری نداریم.  در این پرونده هفتگ جام‌جم قرار است درباره مواد لازم برای اینستاگرامرشدن بدون داشتن هنر خاصی حرف بزنیم!