آیا فرصت 3 ماهه ایران  به آژانس تمدید می‌شود؟

2 روز از مهلت 3 ماهه ایران به آژانس بین‌المللی اتمی گذشت

آیا فرصت 3 ماهه ایران به آژانس تمدید می‌شود؟

 ضرب‌الاجل سه‌ماهه ایران به آژانس پایان یافته و حال خبرهای منتشرشده از سوی شورای‌عالی امنیت ملی حاكی از احتمال تمدید مشروط توافق قبلی برای مدت یك ماه دیگر است. این در حالی است كه محمدباقر قالیباف دیروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به تذكری در همین خصوص به آژانس هشدار داد و گفت حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارید.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «حتما مصمم هستیم كه قانون راهبردی در زمان خودش و براساس مصوبات اجرا شود. رهبر معظم انقلاب هم بار‌ها بر این موضوع تاكید داشتند و براساس همان توافقی كه انجام شده، بعد از سه ماه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و انتقال آنها را ندارد. این روشن است و در این‌باره بحث و تصمیم‌گیری شده است.» با این‌حال با توجه به این‌كه مهلت سه ماهه توافق ایران و آژانس پایان یافته، یك منبع مطلع در شورای‌عالی امنیت ملی از احتمال تمدید مشروط توافق قبلی برای مدت یك ماه خبر داده و گفته: «بررسی این موضوع ناشی از حسن‌نیت ایران برای فرصت دادن به روند مذاكرات جاری در وین است و در صورت قطعی شدن این تصمیم، انتظار می‌رود طرف‌های مذاكره‌كننده از فرصت مجددی كه ایران در اختیارشان قرار خواهد داد، استفاده كنند و با پذیرش مطالبات قانونی ایران، روند دستیابی به توافق را تسهیل نمایند.» میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز در واكنش به این احتمال گفت اقدام ایران گامی مثبت و
ضروری است.
 تلاش گروسی برای تكرار تجربه اسفند
در اوایل اسفند سال گذشته بود كه جمهوری اسلامی به‌‌واسطه مصوبه مجلس با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران، اجرای داوطلبانه پروتكل الحاقی را متوقف كرد و بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای كشور را كه شدیدترین بازرسی‌ها در طول تاریخ فعالیت آژانس است، با محدودیت مواجه كرد. این در حالی بود كه دو روز پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتكل الحاقی و در جریان سفر رافائل گروسی، دبیركل آژانس به تهران توافقی میان ایران و آژانس صورت گرفت كه براساس آن ایران به مدت سه ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را ضبط كرده و نزد خود نگه خواهد داشت.
در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی‌ای نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف سه ماه تحریم‌ها به طور كامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این‌صورت اطلاعات برای همیشه پاك خواهد شد. در همان مقطع این توافق با مخالفت‌هایی از سوی نمایندگان مواجه شد و آنها معتقد بودند این توافق برخلاف قانون راهبردی مجلس در زمینه رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران است، اما در مقابل دولت تاكید داشت كه كاملا در چارچوب قانون است. به هر روی تجربه نشان داده كه غربی‌ها و آژانس همیشه به دنبال این هستند كه بدون انجام تعهدات‌شان ایران را به انجام یكسری تعهدات و اقدامات وادار  كنند. بنابراین در چنین شرایطی دولت باید نسبت به این موضوع هوشیار باشد و در دام غربی‌ها نیفتد.