انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

3 خرداد 84
بعد از اعلام نظر شورای‌نگهبان و تاییدنشدن برخی نامزدهای انتخاباتی، برخی جریان‌های اصلاح‌طلب به انتقاد از این شورا پرداختند. حدادعادل، رئیس مجلس‌شورای‌اسلامی در نامه‌ای به رهبر انقلاب تجدیدنظر در تصمیم شواری‌نگهبان برای تامین مشارکت حداکثری در انتخابات را درخواست کرد.
در پی این نامه، رهبری هم در نامه‌ای خطاب به آیت‌ا... جنتی نوشتند. در این نامه آمده‌است: آیت‌ا... جناب آقای جنتی، دبیر محترم شورای نگهبان دامه برکاته. با سلام و تحیت و تشکر از خدمات آن شورای محترم در تلاش برای احراز صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری‌اسلامی نهم و با رعایت موازین قانونی در این امر، از آنجا که مطلوب آن است همه افراد کشور، از صاحبان سلایق گوناگون سیاسی فرصت و مجال حضور در آزمایش بزرگ انتخابات را بیابند، لذا به نظر می‌رسد نسبت به اعلام صلاحیت آقایان دکتر مصطفی معین و مهندس مهرعلیزاده تجدیدنظر صورت گیرد.
بعد از انتشار این نامه و تبعیت شورا از نظر رهبری، گروه‌های دوم خردادی از حکم رهبر انقلاب استقبال کردند و آن را باعث تعمیق مردم‌سالاری و تحقق خواست مردم و اقدامی در چارچوب قانون و درجهت اصلاح روند انتخابات عنوان کردند.
3 خرداد 88
نامزدهای دهمین دوره انتخابات‌ریاست‌جمهوری با آغاز زمان تبلیغات رسمی بر حجم جلسات سخنرانی و نشست‌های انتخاباتی خود با اقشار مختلف مردم و خبرنگاران افزودند و کمتر روزی بود خبری از نامزدهای حاضر در انتخابات روی سایت خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها نرود.
محمود احمدی‌نژاد در نشست‌خبری خود با خبرنگاران داخلی ضمن دفاع از عملکرد دولت‌نهم و همچنین با اشاره به انتقادات شدیدی که علیه دولت انجام می‌شود، عنوان کرد در مناظره با نامزدهای انتخاباتی به بسیاری از این انتقادات و تخریب‌ها پاسخ خواهم‌داد.
میرحسین موسوی هم در نشست مطبوعاتی که در اصفهان داشت، با اشاره به این که هنوز کابینه‌ام را تعیین نکرده‌ام، گفت: اصل شایسته‌سالاری یکی از ملاک‌های اصلی در تعیین کابینه من است و از همه نیروهایی که خدمت کنند و وظایف خود را به خوبی انجام دهند و نیروهایی که علاقه‌مند انقلاب هستند در کابینه‌ام استفاده خواهم‌کرد.
همچنین مهدی کروبی در جمع خبرنگاران ایسنا و ایلنا درباره طرح مباحثی درباره اجماع اصلاح‌طلبان و کنار رفتن یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب در مراحل آخر انتخابات گفت این مساله کذب محض و جنگ‌روانی است و چنین چیزی وجود ندارد. وی تاکید کرد این طور نیست اگر کسی کنار رای او به سبد دیگری بریزد. همین خیال‌ها را کردیم که این سرمان آمده‌است.
محسن رضایی نیز در مرام نشست با اعضای جمعیت ایثارگران انقلاب‌اسلامی با تاکید بر این‌که نمی‌خواهم با عقاید نظامی‌گری کشور را اداره کنم گفت: معتقدم بیرون آمدن کشور از ورطه فقر و بیکاری و گرانی کمتر از آزادی خرمشهر نیست.