سرنوشت اقتصاد و تولید كشور را به برجام گره نزنید

سرنوشت اقتصاد و تولید كشور را به برجام گره نزنید


رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر روش‌های ما در مسائل اقتصادی متحول نشود ولو آن‌كه همین فردا هم برجام به ثمر برسد و تحریم‌ها برداشته شود، باز مشكلات ریشه‌ای به قوت خود می‌ماند.
غلامحسین شافعی افزود: شاهدیم كه در گذر این سال‌ها به‌جای تمركز بر سیاست‌های اقتصادی، اقتصاد را سیاسی كردند و از همین منظر به آن ضربه وارد شد. تا زمانی كه سایه سیاست بر اقتصاد كشور سنگینی كند و هزینه‌های سیاست را بخش اقتصاد بپردازد، تحول مثبتی رقم نخواهد خورد.
وی تأكید كرد: سیزدهمین رئیس‌جمهوری ایران، میراث‌دار مشكلات عدیده‌ای از گذشته خواهد بود و علاوه بر آن سطح مسائل و مشكلات نیز رو به تزاید است و تدبیری فراتر از عملكردهای معمول برای عبور از این شرایط، نیاز خواهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران به موضوع مذاكرات برجامی نیز اشاره و اظهار کرد: توصیه ما به مسؤولان این بوده كه سرنوشت اقتصاد و تولید كشور را به برجام گره نزنند. حقیقت آن است كه اگر روش‌های ما در مسائل اقتصادی متحول نشود، ولو آن‌كه همین فردا هم برجام به ثمر برسد و تحریم‌ها برداشته شود، باز مشكلات ریشه‌ای به قوت خود باقی بوده و در بزنگاه‌های مختلف، اثرات آن را شاهد خواهیم بود. باور داریم حركت به سمت یك حكمرانی خوب، ما را به توسعه در تمام بخش‌ها خواهد رساند.
شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود به تنش‌های ارزی و اثرات مخرب آن بر بخش‌های مولد پرداخت و گفت: توصیه پارلمان بخش خصوصی به مسؤولان این است كه در حوزه ارزی دخالت و اظهارنظر كمتری داشته باشند و از بیان وعده‌هایی كه قابل تحقق نیست، پرهیز كنند.
وی خاطرنشان كرد: موضوع مهم دیگری كه باید از سوی مسؤولان مورد توجه قرار بگیرد، بحث منابع مالی بلوكه شده ایران است كه در پی مذاكرات و توافقات آتی، احتمال آزادسازی آن وجود دارد.
طبیعتا این نگرانی بیان می‌شود كه منابع آزادشده، صرف جبران كسری‌ها یا پول‌پاشی‌ها شود. اتاق ایران اكیدا توصیه می‌كند، ارزهایی كه به قیمت زندگی دشوار آحاد مردم در چند سال اخیر در نقاط مختلف دنیا به‌صورت اجباری پس‌انداز شده است،باید صرف سرمایه‌گذاری برای تكمیل زنجیره‌های تولیدی شود كه كشور در آنها مزیت  صادراتی‌دارد.
شافعی افزود: بازار بزرگ كشور نباید به‌راحتی در اختیار كالاهای نهایی ساخت دیگر كشورها قرار بگیرد. در مقابل، منابع مسدود شده در دوران تحریم كه احتمالا آزاد می‌شوند، باید به صندوق توسعه ملی واریز شده و صرف سرمایه‌گذاری مشترك بخش خصوصی داخلی با شركت‌های بزرگ خارجی برای تكمیل زنجیره‌های ارزش داخلی و نیز تقویت تولیدات صادرات‌محور شود. به‌این‌ترتیب، تحولی مهم در اشتغال و صادرات و در نتیجه بهبود پایدار زندگی مردم به وجود خواهد آمد.
وی با ابراز تأسف نسبت به رویه‌هایی كه به‌جای كمك به بحث برندسازی، برندكشی را موجب می‌شوند،یادآور شد: بارها شاهد بوده‌ایم كه یك چهره اقتصادی سال‌ها عمر خود را صرف ساخت نام و نشان و برند تولیدی كرده اما یك مقام مسؤول به‌سادگی تصمیم می‌گیرد فردا صادرات فلان محصول متوقف شود و به همین سادگی حاصل عمر آن فعال اقتصادی از دست می‌رود و برندی به نابودی كشیده‌می‌شود.
به عقیده شافعی،حمایت از تولید در گرو برندسازی و پشتیبانی از بخش صادرات است. این مقام مسؤول با اشاره به قاعده‌گذاری‌های غلط در كشورمان، عنوان كرد: الزاما یك اندیشه درست به رویه و اجرای درست منجر نمی‌شود و این به‌واسطه ضعف سیستم قاعده‌گذاری است.
 مصداق‌های فراوانی برای این موضوع وجود دارد. مثلا سیاست‌های اصل ۴۴ و بحث خصوصی‌سازی، یك ایده و اندیشه درست بود اما كارنامه اجرایی در این حوزه قابل دفاع نیست. مولود رویه‌های اشتباه در این بخش، خلق خصولتی‌ها بود.