خسارات وارد شده به صهیونیست‌ها قابل محاسبه نیست

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران در گفت‌و‌گو با جام‌جم:

خسارات وارد شده به صهیونیست‌ها قابل محاسبه نیست

نبرد 12 روزه میان رژیم اشغالگر قدس و گروه‌های حماس و جهاد اسلامی، با برتری مقاومت اسلامی به پایان رسید. چنانچه اكثر سیاستمداران و نظامیان در سرزمین‌های اشغالی اذعان كرده‌اند، نتانیاهو و همراهانش در این نبرد، به‌جز كشتار مردم غزه و كودكان بیگناه دستاوردی كسب نكرده‌اند و در مقابل، موشك‌های مقاومت به قلب تل‌آویو و حتی دیگر مناطق دورافتاده در سرزمین‌های اشغالی رسید. درخصوص نبرد اخیر غزه و شرایط حاكم بر فلسطین پس از پایان این نبرد، گفت‌و‌گویی با ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران صورت داده ایم.

نبرد 12 روزه گروه‌های مقاومت و رژیم اشغالگر قدس به پایان رسید. تفاوت این نبرد را با نبردهایی كه در سال‌های 2009، 2014 یا 2018 میلادی صورت گرفت، چگونه ارزیابی می‌كنید؟
در ابتدا پیروزی بزرگ گروه‌های مقاومت بر دشمن صهیونیستی را به همه مسلمانان و آزادگان دنیا تبریك می‌گویم. شاید مهم‌ترین تفاوتی كه میان عملیات سیف‌القدس (شمشیر قدس) و عملیات‌های قبلی مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس وجود دارد، به ابتكار عمل و قدرت مانور گروه‌های مقاومت بازمی‌گردد. ابتكار عمل در میدان نبرد، این بار در اختیار گروه‌های مقاومت بود. در گذشته، رژیم اشغالگر قدس زمان آغاز عملیات و نبرد را مشخص می‌كرد، اما این بار چنین نبود. نكته دیگر، به میزان و حجم خساراتی بود كه به رژیم صهیونیستی وارد شد. تل‌آویو و دیگر نقاط در سرزمین‌های اشغالی، به یكباره با حجم انبوهی از آتش فلسطینیان و موشك‌ها مواجه شدند و در مقابل این موضوع غافلگیر شدند. در حقیقت، صهیونیست‌ها هم در جنگ نظامی و هم در جنگ اطلاعاتی شكست خوردند. آنها نشان دادند كه توان لازم برای بازدارندگی نظامی را نیز ندارند. از سوی دیگر، ارشد‌ترین فرماندهان و سیاستمداران رژیم صهیونیستی اذعان كردند كه انتظار نداشته‌اند با چنین حجمی از اقدامات و خسارات مواجه شوند. نه‌تنها در دوران 12 روزه نبرد، بلكه در حال حاضر نیز صهیونیست‌ها دچار سردرگمی عمیقی شده‌اند. آنها هنوز قدرت تحلیل آنچه در جنگ 12روزه رخ داده است را ندارند.
از سلاح مقاومت و شوكی كه موشك‌ها و سلاح‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی وارد ساخته است، سخن به میان آوردید. در این مورد بیشتر توضیح دهید.
اساسا یكی از موضوعاتی كه در نبرد اخیر نمود ویژه داشت، سلاح مقاومت بود. جنگ 12 روزه به‌خوبی نشان داد كه مقاومت چگونه توان تسلیحاتی خود را ارتقا داده و در هر نبردی آماده است بدترین ضربات را به دشمن صهیونیستی وارد سازد. در نبرد اخیر، بیش از 3300 موشك مقاومت به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیك شد. نكته اصلی اینجاست كه سامانه پدافندی موسم به گنبد آهنین نیز نتوانست در مهار این موشك‌ها اقدامی صورت دهد. تعداد موشك‌ها، درایت و توانی كه در تعیین مسیر آنها وجود داشت، سیستم پدافندی صهیونست‌ها را ناكام گذاشت. اكنون بسیاری از صهیونیست‌ها این سوال مهم را از خود می‌پرسند كه چرا سیستم پدافندی و گنبد آهنین، در مقابله با موشك‌های مقاومت ناكام ماند.
در جریان نبرد غزه، شورای امنیت سازمان ملل متحد چندین بار تشكیل جلسه داد، اما به‌واسطه حمایت مطلق آمریكا از رژیم اشغالگر قدس، حتی یك بیانیه نیز علیه تل‌آویو در این نشست‌ها صادر نشد. نقش سازمان‌های بین‌المللی و خصوصا سازمان ملل متحد را در طول دوران جنگ 12 روزه چگونه ارزیابی می‌كنید؟
من بارها عنوان كرده‌ام كه سازمان‌های ظاهرا بین‌المللی كه سخن از تامین حقوق اولیه انسان‌ها در سرتاسر دنیا می‌زنند، در قبال جنایات و آنچه رژیم اشغالگر قدس در غزه و دیگر نقاط صورت می‌دهد، مسؤول و بلكه شریك جرم هستند. این قاعده در قبال نبرد اخیر نیز صدق می‌كند. زمانی كه برخی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خود از اصلی‌ترین بانیان ایجاد و تاسیس رژیم اشغالگر قدس بوده‌اند، قطعا در برابر هرگونه جنایات این رژیم مسؤول هستند. رژیم اشغالگر قدس به همین كشورها تعلق خاطر دارد. چگونه ممكن است كه این كشورها علیه رژیمی كه خود بنا نهاده‌اند اقدامی صورت دهند؟ آیا می‌توان از چنین كشورهایی انتظار داشت كه از حقوق ملت فلسطین دفاع كنند و در مقابل كشتار كودكان موضع‌گیری كنند؟ قطعا این‌گونه نیست. ما در طول سال‌ها و دهه‌های پس از اشغالگری صهیونیست‌ها شاهد بوده‌ایم كه سازمان ملل متحد چگونه از رژیم صهیونیستی و جنایات آن در عمل حمایت كرده است. شاهد بوده‌ایم كه سازمان‌های بین‌المللی نهایت تلاش خود را به‌كار گرفته‌اند تا اسرائیل را از هرگونه مجازات و اقدامات كیفری مصون نگاه دارند. آیا می‌توان چنین سازمانی را بین‌المللی و مدافع حقوق انسان‌ها از جمله ملت فلسطین دانست؟
وضعیت رژیم صهیونیستی را پس از شكست در برابر مقاومت در جنگ 12 روزه چگونه تحلیل و ارزیابی می‌كنید؟
بنیان‌های رژیم صهیونیستی و خطوط قرمز این رژیم در جریان نبرد اخیر زیرپا گذاشته شد و از بین رفت. امروز بیش از هر زمان دیگری نشانه‌های اضمحلال و بحران داخلی را در سرزمین‌های اشغالی مشاهده می‌كنیم. اوضاع داخلی در سرزمین‌های اشغالی سر و سامانی ندارد. از سوی دیگر، در جریان نبرد اخیر، شاهد حمایت همه‌جانبه ملت‌های دنیا از ملت فلسطین بودیم. همین مساله اعتبار بین‌المللی رژیم صهیونیستی را نیز خدشه‌دار ساخته است. اكنون مقامات رژیم صهیونیستی از یك سو باید به فكر جبران خسارات ناشی از نبرد اخیر و از سوی دیگر، تشدید بحران‌های داخلی باشند. هزینه‌هایی كه رژیم صهیونیستی در این نبرد متحمل آنها شده است، بسیار سنگین می‌باشد. بدون شك صهیونیست‌ها تا مدت زمانی طولانی درگیر این هزینه‌ها خواهند بود. توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی نیز در این نبرد كاملا زیر سوال رفته است و اینها هزینه‌هایی است كه در بسیاری از موارد، جبران‌ناپذیر خواهد بود.