جنگ بین‌المللی مراقب و متقلب

فرقی نمی‌کند یک هوادار تقلب یا یک متقلب حرفه‌ای باشید؛ ما اینجا شما را با آخرین ابزار تقلب و ضدتقلب در دنیا آشنا می‌کنیم

جنگ بین‌المللی مراقب و متقلب

کسی به من شک نمی‌کرد. این مهم‌ترین کلید بود برای پنهانکاری و تقلب. درست مثل قاچاقچی که ترس از مامور او را رسوا می‌کند، متقلب هم از ترس دستگیری و لو رفتن، خودش را لو می‌دهد. من اما خونسرد بودم. نقش بچه‌درس‌خوان‌ها را بازی می‌کردم و احدی به من شک نمی‌کرد. اول از همه جای درست را در سالن امتحان انتخاب می‌کردم. هیچ‌گاه به نیمکت‌های آخر نمی‌رفتم. می‌دانستم آنجا شکارگاه اصلی مراقبین برای دستگیری هرجور تقلبی است. می‌رفتم و می‌نشستم روبه‌روی صندلی مراقب، جلوی کلاس. می‌دانستم که روی صندلی‌اش بند نمی‌شود و برای مچ‌گیری به انتهای کلاس می‌رود و از قضا، صندلی جلویی و چسبیده به نگهبان، بهترین جا برای فرار است. شیوه تقلب را هم ساده انتخاب می‌کردم. چند ورق ریز نوشته‌شده در جامدادی که همان اول امتحان زیر ورقه‌ام می‌گذاشتم و تا آخر امتحان از آنها استفاده می‌کردم. اگر خونسرد باشید و مدام اطراف را نگاه نکنید و خودتان را تابلو نکنید، هیچ‌کس به دانش‌آموزی که سرش از اول تا آخر روی برگه‌اش است، شک نمی‌کند. آن‌قدر ناشی تقلب هم هست که حواس مراقبین را به خودشان جلب می‌کنند و کار ما حرفه‌ای‌ها را راحت. گاهی وقت‌ها اصلا نیازی به تقلب نداشتم. درس را بلد بودم یا اصلا درس مهمی نبود که نیازی به تقلب داشته باشد اما باز هم شیرینی امتحانات را در تقلب‌کردن می‌دیدم نه در نمره‌گرفتن با خواندن. همیشه بعد از امتحان با افتخار تقلب‌هایم را به همکلاسی‌هایم نشان می‌دادم و با چند درصد خالی‌بندی بیشتر، عملیات سری را بعد از امتحان برایشان شرح می‌دادم و از فضای سرد و بی‌روح امتحانات، خاطرات خوشی می‌ساختم از دور زدن معلم‌ها.

پدآفند ضدتقلب
همان‌طور که افرادی در پی دور زدن قانون و مراقب‌های امتحانی‌اند، عده‌ای هم در پی رسوایی‌شان پا به میدان گذاشته‌اند. احتمالا همان‌هایی که در دوران مدرسه، وسط جلسه امتحان دست بالا می‌کردند و داد می‌زدند که آقا فلانی از ما تقلب می‌خواهد، اکنون برای انتقام سعی دارند جلوی هر تقلبی را بگیرند. گرفتن تقلب از همان مدارس سخت‌تر شده و فقط یک مراقب امتحانی تیزبین کافی نیست. هادی که در یک مدرسه نمونه دولتی درس می‌دهد برایم تعریف می‌کرد که قبل از هر جلسه امتحان حدود نیم‌ساعت دنبال تقلب می‌گردند. به این صورت که اول همه لوازم‌التحریر دانش‌آموزان را جمع می‌کنند و موظف‌شان می‌کنند که فقط با یک خودکار امتحان بدهند. بعد هم ساعت‌ها را از مچ‌شان باز می‌کنند تا بچه پولدارهایی که به دلگرمی اپل واچ و ساعت هوشمند پا به میدان گذاشته‌اند رسوا شوند. این اواخر عینک‌های واقعیت مجازی گوگل هم برایشان دردسر شده و فقط به آنهایی اجازه عینک‌زدن می‌دهند که مطمئن باشند عینکی هستند. دانشگاه‌ها هم برای جلوگیری از تقلب مجبور به خرید تجهیزات شده‌اند. چندین دانشکده دانشگاه آزاد در ورودی سالن امتحان به گیت‌های فرودگاهی مجهز شده تا کسی موبایل داخل نبرد. البته فقط به این اکتفا نکردند و دستگاه‌های نویزانداز و پارازیت‌انداز قوی، فعالیت هرگونه موبایل و ساعت هوشمند را از کار می‌اندازد. به‌تازگی دوربین‌های سنسوردار هم نصب شده‌اند تا اگر بعد از امتحان به موفقیت کسی مشکوک شدند، فعالیتش حین امتحان را بررسی کرده و دستش را رو کنند.



دوران تاریخی کرونا بهشتی برای متقلب‌ها
اگر همه از رنج بیماری و آمار کشته‌ها ناله کنند، تقلب‌کار‌ها بهترین دوران را در پاندمی کرونا تجربه کردند. آن‌قدر شیرین که عده‌ای از دانش‌آموزان اصفهانی زمانی که فهمیدند امتحانات قرار است حضوری باشد و تقلب آنلاینی در کار نیست، سریع تجمع برگزار کردند که مانع پایان دوران خوشی‌شان شوند. گاردین هم در گزارشی از افزایش ۳۸۰درصدی تقلب در دوران کرونا خبر داده. جنگ بین متقلبین و مراقبین در این دوران به اوج خودش رسید. دانشگاه کارولینای شمالی از یک هوش مصنوعی پیشرفته که از طریق دوربین امتحان‌دهنده کار می‌کرد، رفتار دانشجویان را تحلیل می‌کرد و بدون دخالت مراقب، دست ۳۰۰ متقلب را در امتحانات اقتصاد دانشگاه خود رو کرد. امتحانات آنلاین که راه تقلب را برای بسیاری دانشجویان و دانش‌آموزان باز کرده، به آنجا رسیده که دانشگاه‌هایی در یونان تصمیم گرفته‌اند روی مدرک کسانی که در دوران کرونا فارغ‌التحصیل می‌شوند بنویسند «مدرک کرونایی». البته استادان از شیوه‌های زیادی چون روشن بودن دوربین، نصب دوربین اضافه در اتاق دانشجو و باز بودن میکروفن استفاده کرده‌اند تا جلوی تقلب را بگیرند اما موفق نبوده‌اند. بازار تقلب‌رسانی هم در کنار فروش تجهیزات جاسوسی و نرم‌افزارهای تقلب بسیار رشد کرده. امیر، از همکلاس‌هایی که بیوشیمی بالینی را در دانشگاه خوانده از معروف‌های این روزهای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی است و برای پزشکان و پرستارانی که حوصله خواندن فرمول‌های بیوشیمی ندارند کمک رسانده و به گفته خودش تا امروز یک پراید کاسب شده. نبرد بی‌پایان آنهایی که امتحان دور می‌زنند با استادها، همین روزها بعد از تزریق سراسری واکسن به دانشجویان و استادان، احتمالا به پایان می‌رسد و تقلب‌ها بازمی‌گردد به دوران امتحانات حضوری. البته استادهای بسیاری منتظرند و تشنه انتقام برای جبران دو سال امتحانات غیرحضوری.



تکنولوژی در خدمت متقلب
انتهای تقلب ما، همان چند کاغذ مچاله بود که هنر می‌کردیم و با اتود 5/0می‌نوشتیم که مطلب بیشتری جا شود و البته چشم‌هایمان موقع خواندنش نیم نمره ضعیف‌تر می‌شد. در سال ۲۰۲۱ اما تقلب کردن تبدیل به یک بازار شده و از هر صنعت دیگری بیشتر رشد کرده.
می‌دانستید حدود ۱۵ شرکت معروف وجود دارد که فقط مختص تولید تجهیزات تقلب در امتحانات هستند؟ شرکت‌هایی مثل «مونورین» ابزارهایی تولید می‌کنند برای تنبل‌هایی که حوصله درس خواندن ندارند اما پول به اندازه کافی دارند تا بتوانند پله‌های ترقی و تحصیل را دوتا یکی طی کنند. آخرین سری این ابزارها، نوعی گوشی‌های جاسوسی است که حدود ۲۰۰۰ یورو قیمت دارد. شیوه کارکردش هم به این گونه است که دو عدد آهن‌ربای بسیار ریز که هرکدام قد یک دانه ارزن است را در گوش خود می‌اندازید.
این آهن‌ربا‌ها به پرده گوش شما می‌چسبد و از طریق یک فرستنده که به گردن‌تان آویزان می‌کنید، ارتعاش‌هایی را تولید می‌کند که همان امواج صوتی است. انگار یک هدفن در گوش دارید که کسی نه آن را می‌بیند و نه صدایش را می‌شنود.
خود دستگاه هم به موبایل‌تان وصل است و کافی است قبل از امتحان یک تماس بگیرید و آن طرف خط، همیار تقلبی که انتخاب کرده‌اید، جواب سوالات را در گوش شما بخواند. از لوازم جانبی این دستگاه هم یک‌سری دکمه است که در واقع دوربین هستند تا بتوانید در صورت لزوم از سوالات عکس بگیرید. اگر از دکمه خوش‌تان نیامد، خودکار‌ها و عینک‌هایی را تولید کرده‌اند که مجهز به دوربین و میکروفن هستند تا با خودتان سر جلسه ببرید و ماموریت غیرممکن را به سرانجام برسانید. اگر با این تجهیزات مدرن و جاسوس‌بازی‌ها نتوانستید امتحان را به سرانجام برسانید، تحصیل را فراموش کنید. برای فارغ‌التحصیلی یا باید خوب درس بخوانید یا خونسرد تقلب کنید و دستگیر نشوید.