کیش زودهنگام ترامپ به بایدن

رئیس جمهوری سابق آمریکا می‌گوید به زودی کنترل مجلس سنا و کاخ سفید را در دست می‌گیرد

کیش زودهنگام ترامپ به بایدن

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا لحظه‌ای از سودای حضور دوباره در رأس معادلات اجرایی و سیاسی کشورش غافل نشده‌است.گرچه برخی چهره‌های سرشناس در حزب جمهوریخواه، با بازگشت دوباره ترامپ به مسند قدرت مخالف هستند اما بیشتر سناتورها و افراد کلیدی در این حزب، چاره‌ای جز حمایت دوباره از ترامپ ندیده و معتقدند فقط او می‌تواند در سال 2024 میلادی از پس زوج بایدن-هریس برآید اما سخنان اخیر ترامپ، حکایت از آن دارد که وی برای بازگشت به قدرت به حوادث دیگری جز انتخابات سال 2024 دل بسته‌است. ترامپ در ادامه تلاش‌های خود برای بازگشت به ریاست جمهوری، مدعی حضور دوباره جمهوریخواهان در کاخ سفید در آینده نزدیک شده‌است. ترامپ طی پیامی ویدئویی که در شبکه مجازی کمیته ملی سناتوری جمهوریخواهان منتشر شد، ادعا کرد: «ما سنا و کاخ سفید را پس خواهیم گرفت، زودتر از آنچه فکرش را کنید. این کار واقعا موضوع ویژه‌ای خواهد بود.»

به نوشته وبگاه نشریه فوربس با این‌که تاریخ ضبط این ویدئو مشخص نیست اما انتشار آن ساعاتی قبل از سخنرانی او در مجمع سالانه حزب جمهوریخواه در ایالت کارولینای شمالی رخ داد. پیش از این نیز گزارش شده‌بود ترامپ انتظار دارد تا ماه آگوست (نیمه‌اول مرداد تا نیمه‌اول شهریور) بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری به کاخ سفید بازگردد. اما سوال اصلی این است که ترامپ چگونه می‌تواند بار دیگر به قدرت برگردد؟ در این خصوص احتمالاتی وجود دارد که هر چند امکان تحقق آنها در حال حاضر نزدیک به صفر است اما گویا رئیس جمهوری جنجالی سابق آمریکا روی آنها حساب ویژه‌ای باز کرده‌است .
 اعتراض دوباره انتخاباتی
یکی از این گزینه‌ها می‌تواند طرح دوباره اعتراض ترامپ بر سر شمارش آرای شش ایالت آریزونا، جورجیا، پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان و نوادا باشد.مگی هابرمن، خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز که دهه‌هاست اخبار مربوط به ترامپ را دنبال می‌کند و کسی بوده که برخی مسائل مربوط به دولت وی را برای اولین بار گزارش کرده در توییتی ضمن بیان این که ترامپ این مساله را با تعدادی از افرادی که با آنها در ارتباط است در میان گذاشته، افزود ترامپ بر بازبینی آرایی در ایالت‌هایی که همچنان تلاش می‌کند نتایج آنها را تغییر دهد، متمرکز بوده‌است.با این حال کاملا بعید به نظر می‌رسد ترامپ در این خصوص توفیقی به دست بیاورد، زیرا قبلا نیز دیوان عالی آمریکا اعلام کرده‌بود اعتراض وی در خصوص تقلبی بودن نتایج انتخابات سال 2020 وارد نیست.
ترامپ می‌گوید در این مسیر می‌تواند بدنه حزب جمهوریخواه را به طور کامل با خود همراه کند. ترامپ پس از شکست در انتخابات، ادعای تقلب گسترده توسط دموکرات‌ها را مطرح و ده‌ها شکایت در ایالت‌های مختلف ارائه کرد که تقریبا همه آنها بی‌نتیجه ماندند. در نهایت، هواداران ترامپ روز بررسی آرای الکترال در جلسه مشترک کنگره به این ساختمان حمله کردند که در نتیجه آن شماری کشته و زخمی شدند.به‌رغم گذشت چند ماه از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن در آمریکا، نتیجه نظرسنجی مشترک رویترز و موسسه ایپسوس نشان می‌دهد اکثر جمهوریخواهان ترامپ را رئیس‌جمهوری واقعی این کشور می‌دانند و از نظر آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته این کشور تقلب شده‌است.
 کودتای طرفداران ترامپ در آمریکا
یکی از احتمالات دیگری که ترامپ بتواند قدرت را تصاحب کند، مربوط به وقوع کودتای نظامی در آمریکا می‌شود. نباید فراموش کرد که طرفداران افراطی ترامپ مانند گروه پسران مغرور و کیوانان، هر دو قدرت ایجاد خشونت و آشوب در ایالات مختلف آمریکا را دارند. این موضوع را در جریان حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در مراسم تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 شاهد بودیم. فراتر از آن، مایکل فلین مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت دونالد ترامپ در سخنانی خواستار انجام کودتای نظامی علیه دولت کشورش شده‌است. فلین در این‌خصوص می‌گوید: «می‌خواهم بدانم چرا آنچه در میانمار انجام شد، نمی‌تواند در اینجا اتفاق بیفتد؟ هیچ دلیلی ندارد. منظورم این است که باید اینجا هم اتفاق بیفتد. »
فلین شنبه ۱۱ آذرماه سال ۹۶ در پرونده ارتباط با روسیه متهم شده‌بود. وی در‌نهایت با حکم ترامپ (‌با استناد به اختیارات ویژه ریاست‌جمهوری) مورد عفو قرار گرفت.
 خشم ترامپ از فیسبوک
رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در برهه زمانی فعلی، نمی‌تواند خشم خود را از شبکه‌های اجتماعی که دست به فیلتر کردن حساب کاربری وی زده‌اند پنهان کند. شرکت فیسبوک روز جمعه اعلام کرد که حساب کاربری دونالد ترامپ، در این شبکه اجتماعی را برای مدت دو سال از تاریخ 7 ژانویه که تعلیق آن آغاز شده‌بود، ادامه خواهد داد.ترامپ نیز در واکنش به تصمیم فیسبوک برای تعلیق حساب کاربری‌اش تا سال 2023، آن را اقدامی «توهین‌آمیز» توصیف کرد. ترامپ در بیانیه‌ای که در این‌باره صادر کرد، افزود: «نباید به آنها اجازه سانسور و ساکت کردن داده شود و در نهایت ما پیروز خواهیم شد. کشور ما نمی‌تواند این سوءاستفاده را بیش از این تحمل کند.» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بار دیگر با انتقاد از اقدام شبکه‌های اجتماعی در تعلیق صفحات شخصی‌اش، ادعای خود درباره تقلب در انتخابات 2020 را تکرار کرد. وی در این‌باره گفت: «تصمیم فیسبوک، توهین به رکورد آرای 75 میلیون نفر به‌علاوه بسیاری دیگر که در انتخابات متقلبانه 2020 به ما رای دادند به‌شمار می‌آید.»



 تسخیر کنگره و استیضاح بایدن
یکی دیگر از مسائلی که طی روزهای اخیر ترامپ و طرفدارانش روی آن مانور زیادی می‌دهند مربوط به پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 و تسخیر مجلس نمایندگان و سناست.  دونالد ترامپ به این موضوع فکر می‌کند که برای انتخابات کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۲ شرکت کند. ترامپ می‌خواهد با گرفتن جای نانسی پلوسی، برنامه استیضاح جو بایدن را کلید بزند. پیش از این، استیو بنن، مشاور پیشین دونالد ترامپ مطرح کرده‌بود که ترامپ می‌خواهد برای صندلی سخنگوی مجلس نمایندگان در سال آینده خیز بردارد.
مجری از ترامپ می‌پرسد: «چرا به جای آن‌که تا ۲۰۲۴ صبر کنی، در سال ۲۰۲۲ برای کنگره اقدام نمی‌کنی؟ صندلی مجلس در فلوریدا را می‌گیری و می‌توانی به سخنگوی مجلس تبدیل شوی و برای استیضاح بایدن اقدام کنی.»
ترامپ می‌گوید: «این خیلی خیلی ایده جذابیه. من البته به سنا هم فکر می‌کردم اما می‌دونی چیه؟ ایده تو ممکنه خیلی بهتر باشه. خیلی جذابه.»
با این‌حال ترامپ به‌خوبی می‌داند که جهت استیضاح و برکناری بایدن از قدرت، حداقل باید 67 سناتور از او و ایده برکناری رئیس‌جمهور فعلی کاخ سفید حمایت کنند. در این صورت، جمهوریخواهان، باید حداقل در 19 کرسی از 33 کرسی سنا که به رای گذاشته می‌شود، بر رقبای دموکرات خود پیروز شوند. حتی ممکن است برخی سناتورهای جمهوریخواه مانند میت رامنی و سوزان کالینز تمایلی نسبت به استیضاح بایدن نداشته‌باشند و مسیر خود را از ترامپ و جمهوریخواهان(‌در صورتی‌که بتوانند در انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2022 با اختلاف زیادی پیروز شوند) جدا کنند. تجربه سالیان قبل نشان داده‌است که استیضاح رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید چندان آسان به‌نظر نمی‌رسد.