آكریل آمید  تهدیدی برای سلامت

آكریل آمید تهدیدی برای سلامت

آكریل آمید یك تركیب شیمیایی است كه در حین پخت غذا و حرارت‌دهی تولید می‌شود. برای تشكیل آن لازم است مواد پروتئینی و كربوهیدراتی (نظیر قندها)
 به طور همزمان در غذا وجود داشته باشد. پس از اعمال درجه‌حرارت‌های بالا، بر اثر واكنش بین این تركیبات آكریل آمید به وجود می‌آید.
خطرات: در حیوانات آزمایشگاهی اثرات سرطان‌زایی آن به اثبات رسیده و از سال 2010 مطالعات طولانی روی انسان‌ها شدت گرفته و خطرات مرتبط با این تركیب توسط سازمان غذا  و داروی آمریكا كماكان در حال بررسی است.
شرایط تشكیل: همان‌طور كه گفته شد برای این‌كه این تركیب خطرناك در ماده غذایی شكل بگیرد باید قند و اسید‌آمینه به طور همزمان در ماده غذایی وجود داشته باشند، اما شرط لازم و اساسی برای تشكیل آن درجه حرارت‌های بسیار بالا و زمان طولانی است كه در حین برشته كردن، سرخ كردن و حتی پخت در فر بر ماده غذایی اعمال می‌شود. بخارپر كردن و پخت معمولی، از جهت تشكیل این ماده كاملا ایمن هستند.
​​​​​​​ 
چند راه ساده برای كاهش مصرف آكریل آمید 
 در بین روش‌های مختلف فرآوری سیب‌زمینی بیشترین احتمال تشكیل این ماده در حین
 سرخ كردن است .سیب‌زمینی آب پز یا پخته شده در ماكروویو از این نظر كاملا سالم‌اند.
 از مصرف ته‌دیگ‌های سیب‌زمینی بسیار برشته و سوخته پرهیز كنید.
 خیساندن ورق‌های سیب‌زمینی قبل از برشته كردن یا سرخ كردن می‌تواند احتمال تشكیل این تركیب را به طور قابل ملاحظه‌ای كاهش دهد (قبل از سرخ كردن آبكشی و خشك شوند.)
 نگهداری سیب‌زمینی در یخچال احتمال تشكیل آكریل آمید در آن را در حین سرخ كردن افزایش می‌دهد. آنها را در جای تاریك و خنك قرار دهید.
 قبل از قهوه‌ای شدن، سرخ كردن را متوقف كنید و از سیب‌زمینی‌های طلایی استفاده كنید. سیب‌زمینی تیره‌تر حاوی مقدار بیشتری 
آكریل آمید است.
 ترجیحا نان را تست نكنید. از مصرف بخش‌های قهوه‌ای و سوخته نان تست و نان‌های سنتی بپرهیزید.
 قهوه یكی از منابع اصلی آكریل آمید است كه این تركیب در حین برشته كردن آن ایجاد می‌شود نه در حین دم كردن آن در منزل و رستوران! پس بهتر است در تعداد دفعات مصرف روزانه آن تجدید‌نظر كنید.