كاهش خطر حمله ریوی  با ویتامین D

كاهش خطر حمله ریوی با ویتامین D

یك مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف مكمل ویتامین D می‌تواند حملات مرگبار ریوی را در بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی كاهش دهد.
بیماری مزمن انسداد ریوی جزو گروهی از بیماری‌های ریوی شامل برونشیت و آمفیزم است كه موجب انسداد جریان هوا شده و نفش كشیدن را دشوار می‌کند.
نتایج مطالعه محققان دانشگاه كوئین مری لندن نشان می‌دهد مصرف مكمل ویتامین D به شكل خوراكی منجر به كاهش ۴۵ درصدی حملات ریوی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی می‌شود.
ویتامین D به خاطر تاثیرش بر سلامت استخوان‌ها شناخته شده است. همچنین مطالعات قبلی، نقش آن را در مقابله با سرماخوردگی، آنفلوآنزا و حملات آسم آشكار ساخته اند و حتی این ویتامین به افزایش وزن و رشد مغز در كودكان دچار سوءتغذیه كمك می‌كند.
همچنین چندی پیش محققان دانشگاه جانز هاپكینز دریافته بودند كاهش میزان ویتامین D در خون، ریسك بروز زودرس علائم بیماری ریه بینابینی را افزایش می‎دهد.بیماری ریه بینابینی شامل گروهی نادر از اختلالات است كه منجر به ایجاد زخم و التهاب در ریه می‌شود كه در نهایت می‎توانند باعث از كار افتادن یا تخریب غیرقابل برگشت‎پذیر بافت ریه شوند.
تحقیقات انجام‎شده نشان داد میزان ویتامین D كافی برای سلامت ریه‎ها مفید است. افراد می‎توانند میزان ویتامین D خونشان را تنها با صرف روزانه ۱۵ دقیقه در زیر آفتاب یا مصرف مواد غذایی مانند ماهی و محصولات غنی‌شده افزایش دهند. پزشكان برای افراد دارای نقص این ویتامین، از مكمل‎ها نیز استفاده می‎كنند. / مهر