به احترام زمین

به احترام زمین

به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند. اندیشه‌های سبز و طبیعت دوست در چهارمین هفته از دی نیز فعال بودند و با ترویج الگوهای درست رفتارهای محیط‌زیستی به جامعه یادآور شدند كه در این روزها آنچه بیش از همه باید در اولویت قرار گیرد، حفاظت از طبیعت است. ما نیز به رسم هر هفته در جام‌جم، رسانه حامی فعالان محیط‌زیست، گزارش این قرار سبز و تلاش محیط‌زیستی بچه‌های این سرزمین را منتشر كردیم.

 حضور محیط‌زیستی‌های خوزستان
 در جشنواره ملی گل نرگس بهبهان

هفتمین جشنواره ملی گل نرگس بهبهان چند‌روزی است شروع شده و گروه رفتگران طبیعت این شهر، از این فرصت استفاده كرده و یك نمایشگاه محیط‌زیستی برپا و چندبرنامه جذاب دراین خصوص برای گردشگران اجرا كردند. انجمن هواداران كارون زلال شوشتر و انجمن‌های محیط‌زیستی مسجد‌سلیمان هم در جشنواره گل نرگس بهبهان شركت داشتند و هم آموزش دیدند و هم آموزش دادند.  یك شهروند دوستدار محیط‌زیست و حیات‌وحش دزفولی هم پس از مشاهده یك بهله عقاب طلایی نابالغ زخمی، آن را برای بررسی وضعیت سلامت و تیمار آن به انجمن حامیان طبیعت پاك شهرك انقلاب سپرد. این پنجمین پرنده شكاری است كه توسط شهروندان و برای درمان و مداوا در اختیار انجمن قرار می‌گیرد. انجمن دارستان الوار اندیمشك و انجمن دیده بان مسجد سلیمان هم در شهرهایشان برنامه نهالكاری داشتند. انجمن دیده‌بان جلگه سبز خوزستان هم آیین كاشت گل و درختكاری در جوار شهدای ارامنه را برگزار كرد.

 فارس، یكپارچه طرفدار محیط‌زیست

سومین دوره طرح مدارس جامع محیط‌زیستی به كوشش انجمن جوانان سپید پارس در دبستان شهید علیپور در كردشول شهر پاسارگاد استان فارس برگزار شد. طرح ملی جنگلانه هم به كوشش گروه عاشقان طبیعت سروستان، تشكل‌ها، عشایر، كوهنوردان و طبیعت دوستان با كاشت بذر درختان و گیاهان بومی در كوه و مراتع تنگ غنیبی اجرا شد. اعضای انجمن طبیعت یاران روستای قدم‌آباد هم بذر گیاهان بومی و جنگلی را در روستایشان كاشتند.  استهبانی‌ها هم طرح ملی جنگلانه را با همراهی 200 دانش‌آموز این شهرستان و در منطقه‌ای به وسعت سه هكتار اجرا كردند.  همچنین به كوشش كمپین نجات طبیعت بیضا و مشاركت خانه فرهنگ بوم گردان پارس، كاشت صدها بذر بادام كوهی انجام گرفت. انجمن همیاران و پاكسازان طبیعت شهرستان اقلید هم كارگاه آموزشی با عنوان آموزش كودكان دبستانی برگزار كرد كه در این كلاس اعضا با فنون آموزشی آشنا شدند.

 اسفراین و شیروان 
شهرهای سبز خراسان شمالی

دهمین گردهمایی دانش‌آموزی «چالش نه به تولید زباله از مبدأ» به كوشش انجمن سفیران مهربانی اسفراین در خراسان‌شمالی برگزار شد. در شیروان این استان هم روحانیون حوزه علمیه شهر به میدان آمدند و در همایش پاكسازی گروه طنین پاكبانان شیروان در خیابان دكتر فاطمی شركت كردند.

 فرهنگسازی  استفاده از
 كیسه‌های پارچه‌ای در ارومیه

انجمن ناجیان نبض زمین در ارومیه هم برنامه آموزش استفاده از كیسه‌های پارچه‌ای به جای كیسه‌های پلاستیكی را در پیش‌دبستانی عطیه شهرستان ارومیه برگزار كرد.

 یك نمازجمعه سبز در بانه كردستان 
یك اتفاق بسیار خوب در بانه كردستان افتاد و آن این‌كه به كوشش انجمن پاژین بانه، بخشی از پیش خطبه نماز جمعه شهرستان بانه در مسجد صلاح‌الدین ایوبی به اهمیت جنگل‌ها و معضلات قطع كردن آنها اختصاص یافت.

 كوهنوردان مهربان با طبیعت اصفهانی 

گروه كوهنوردی صبا بادرود اصفهان این هفته هم فعال بود و جاده دسترسی قله گنبد باز را از زباله پاك كرد.

 گرامیداشت شهدای طبیعت
 با نجات درختان بلوط 

به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای طبیعت، شریف باجور، امید كهنه پوشی و میلاد ساقی عملیات پاكسازی درختان بلوط آلوده به آفت لورانتوس كوه خرمه به كوشش اعضای انجمن ناجی بلوط زاگرس در ایلام برگزار شد.

 آموزش فرهنگ ارتباط صحیح
 با حیات‌وحش
 
گلستانی‌ها هم كارگاه آشنایی با حیات‌وحش به‌ویژه مرال برای دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار كردند؛ آموزش‌هایی كه جایش در این استان خالی به نظر می‌رسید.
​​​​​​​
 یك انتخابات محیط‌زیستی در كرمان 
مجمع ملی سمن‌های جوانان كشور اول تا سوم بهمن ماه به میزبانی كرمان برگزار می‌شود. انتخابات این مجمع بزرگ‌ترین اتفاق در حوزه جوانان است كه نخستین بار در كشور رخ می‌دهد.