آژیر قرمز در آمریکا

باب وودوارد و رابرت پاستا ‌در کتاب تازه خود تحت عنوان « خطر» از آینده‌ای مبهم در عرصه سیاسی و اجتماعی آمریکا سخن می‌گویند

آژیر قرمز در آمریکا

باب وودوارد و رابرت کاستا در کتاب جدید خود تحت عنوان خطر(‌Peril‌) به بررسی‌ پشت پرده‌های دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا پرداخته‌اند. باب وودوارد در دو کتاب قبلی خود به نام‌های ترس و خشم، به ابعادی از بحران‌های داخلی و ساختاری در آمریکا و نقش دولت ترامپ در تقویت این بحران‌ها پرداخته است اما در کتاب خطر با صراحت بیشتری از این موارد سخن می‌گوید. بنابر آنچه تحلیلگران آمریکایی در خصوص این کتاب می‌گویند، باب وودوارد از مناسبات مسمومی در حزب جمهوریخواه آمریکا سخن می‌گوید که ممکن است آینده آمریکا و حتی ساختار حاکمیتی این کشور را با خطری بزرگ ( فروپاشی از درون) مواجه کند. این کتاب‌ به تازگی (21 سپتامبر امسال ) و در 512 صفحه در آمریکا منتشر شده است. جام‌جم به مرور برخی نکات مهم مطرح شده در این کتاب می‌پردازد.

 دموکراسی گاهی اوقات شل و ول می‌شود!
ژنرال مایک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در روزهای پایانی دولت ترامپ، در تماسی با همتایان چینی خود به آنها تضمین می‌دهد که ترامپ اقدامی نظامی و احمقانه علیه پکن صورت نمی‌دهد! چینی‌ها نگران بودند که ترامپ تحت تاثیر شکست در انتخابات و یاس نسبت به شرایط سیاسی خود و از دست دادن قدرت در انتخابات، دست به اقدامی غیر‌قابل پیش‌بینی و پرهزینه بزند. مایک میلی در تماس با همتایان چینی خود تاکید کرده است که تحرکات دولت ترامپ را تحت نظر دارد و اجازه آن را نمی‌دهد که کاری بدون کنترل و از روی احساسات صورت گیرد. مایک میلی در این گفت‌و‌گوها تاکید کرده است که دموکراسی گاهی اوقات شل و ول می‌شود اما نباید نسبت به وقوع خطری جدی نگران بود. همه چیز در نهایت خوب پیش خواهد رفت.

 تنها امید من همین جولیانی دیوانه است!
دونالد ترامپ یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پس از آن‌که
جو بایدن، خود را پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری خواند، در محافل خصوصی نسبت به شکست در برابر بایدن به صورت ضمنی اعتراف کرده بود. اما در عین حال او به رودی جولیانی ( مشاور حقوقی خود) تکیه کرد. جولیانی یکی از کسانی بود که مهم‌ترین نقش را در امتناع ترامپ از پذیرش رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 داشت. شهردار سابق نیویورک تاکید داشت که ده‌ها سند در خصوص تقلب در انتخابات در دست دارد. جولیانی یک بار در حضور ترامپ مدعی شد که می‌تواند با 80 سند قطعی که از تقلب گسترده در انتخابات دارد، نتایج آرای ایالات محل مناقشه( آریزونا، جورجیا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین) را به چالش بکشد. ترامپ به برخی نزدیکان خود در خصوص ادعاها و تلاش‌های جولیانی در این خصوص گفته بود‌: «من می‌دانم جولیانی دیوانه است اما در نبود افراد عاقلی که بتوانند از من و موضوع تقلب در انتخابات دفاع کنند، امیدم به همین مرد دیوانه است. می‌دانم که دیگر مشاوران و مقامات دولت من در این خصوص ( ابطال انتخابات ) تحت فشار قرار دارند.»

 ترامپ! تیم تو یک مشت دلقک هستند
ویلیام بار ( وزیر دادگستری سابق آمریکا) یکی از کسانی بود که در جریان طرح ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری
سال 2020 از سوی ترامپ، از رئیس جمهور سابق آمریکا خواست تا به این ادعا پایان دهد. ویلیام بار که توسط ترامپ در نهایت برکنار شد، در یکی از سخنان خود خطاب به ترامپ می‌گوید: « اطراف تو را مشتی دلقک احاطه کرده‌اند.آنها ادعاهایی را با جزئیات کامل مطرح می‌کنند که هر کس آنها را بشنود، تصور می‌کند این ادعاها صحیح و خدشه‌ناپذیر است اما این گونه نیست. این ادعاها (در خصوص تقلب در انتخابات ریاست جمهوری) دروغ  است. »
جدال بار و ترامپ در روزهای منتهی به خروج کامل رئیس جمهور جنجالی سابق آمریکا از کاخ سفید ادامه داشت و در نهایت، منجر به برکناری وزیر دادگستری سابق آمریکا شد.


 زیر بار بازی ترامپ نرو
در نهایت ( پس از رد شکایات کمپین انتخاباتی ترامپ )، رئیس جمهور سابق آمریکا از معاونش مایک پنس خواست تا به عنوان رئیس سنا که جلسه ششم ژانویه 2021 را اداره خواهد کرد، نتایج انتخابات ریاست جمهوری را مورد تایید قرار ندهد. حتی ترامپ در توییتر نیز این درخواست خود را به صورت رسمی تکرار کرد. اما دن کویل یکی دیگر از مقامات ارشد دولت ترامپ در این خصوص به مایک پنس می‌گوید: «مایک! زیر بار بازی ترامپ در خصوص ابطال نتایج انتخابات نرو.این اقدام احمقانه و خطرناک است و با دیدگاه‌های سنتی و محافظه‌کارانه نیز تطابق ندارد.» سرانجام مایک پنس تصمیم گرفت از ایجاد تشکیک در خصوص نتایج انتخابات خودداری کند .در نتیجه، طرفداران ترامپ ک به کاپیتال هیل ( در روز ششم ژانویه) حمله کردند، آدمک مایک پنس را در بیرون از محوطه کنگره به دار کشیدند تا اثبات کنند که از وی متنفر هستند!


 من ‌قطعا پیروز انتخابات 2024 هستم
ترامپ به طرفداران خود اعتماد به نفس می‌دهد. او بر پایه نظرسنجی‌های زودهنگامی که پس از حضور بایدن در مسند قدرت منتشر شده، خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری 2024 می‌داند.  او مشغول ساماندهی طرفدارانش برای تسخیر دوباره کاخ سفید است. او در مواضع و سخنانش، خود را دژی تسخیر‌ناپذیر نشان می‌دهد، کسی که هیچ کس توانایی شکست دادن او در انتخابات ریاست جمهوری آتی را نخواهد داشت. بی دلیل نیست که او
زیر بار پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری 2020 نمی‌رود! این اظهارات و مواضع ترامپ می‌تواند یک پیش‌بینی خطرناک از آینده آمریکا و بحران‌های پیش رو در این کشور باشد.


نصرا...؛ شکل‌دهنده معماری جدید در منطقه

در ماه‌های اخیر و به دنبال بحران سوخت در لبنان، حضور در صف‌های طولانی بنزین به یکی از کارهای ثابت و روزانه مردم این کشور تبدیل شده بود.  بسیاری از لبنانی‌ها در این بحران، شغل خود را از دست داده‌اند و شرایط به گونه‌ای است که خیلی‌ها حتی توان پرداخت هزینه آب و برق و اجاره خود را ندارند.  اگر با مردم لبنان هم‌صحبت شوید همگی از سیاستمدارانی که کشورشان را اداره می‌کنند ناراضی هستند و به دیده حقارت به آنها می‌نگرند.  حتی کسانی که خوش‌شانس هستند و توانسته‌اند شغل خود را حفظ کنند، ناامید هستند.
به عنوان مثلا فواد، یک کارمند 50 ساله دولتی از سقوط ارزش پول ملی می‌گوید: قبل از بحران من 3000 دلار در ماه درآمد داشتم. اما اکنون درآمد من 150 دلار است.
آینده‌ای ناامیدکننده
در روزهای اخیر با هر کسی در لبنان صحبت می‌کردی بارها و بارها، این داستان را می‌شنیدی: نه پول، نه کار، نه برق. آینده‌ای ناامید‌کننده و خشمی شدید علیه دولت مورد حمایت عربستان و آمریکا.  همه مردم لبنان در صف‌های بنزین نسبت به سیاستمدارانی که کشورشان را اداره می‌کنند به شدت ناراضی هستند و آنها را افرادی حقیر می‌دانند. یکی از حقیرترین مسؤولان لبنانی در نگاه مردم این کشور نجیب میقاتی، نخست‌وزیر امروز است، چرا که مردم او را یکی از مسببان اصلی بحران امروز می‌دانند؛ بحرانی که به گفته بانک جهانی یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی از سال 1850 تاکنون است.  نجیب میقاتی پیش از این به سختی شش هفته در قدرت بود، اما انتصاب این تاجر میلیاردر - که توسط فوربس به عنوان ثروتمندترین مرد لبنان شناخته شده است  - در میان مردم با استقبال روبه‌رو نشد و با فرورفتن لبنان در رکود اقتصادی و اجتماعی، مردم لبنان او را به عنوان نماینده نخبگان حاکم ورشکسته اخلاقی می‌دانند که این بحران را رقم زده‌اند.  در میان سیاستمداران لبنانی شاید فقط یک نفر باشد که محبوبیت کمتری نسبت به نجیب میقاتی دارد: ریاض سلامه، که از سال 1993 به عنوان رئیس بانک مرکزی لبنان فعالیت می‌کرد و به عنوان یکی از پرسابقه‌ترین مدیران بانک‌های جهان شناخته می‌شود. زمانی او به عنوان یک جادوگر مالی شناخته می‌شد اما اکنون بسیاری او را مسؤول آشفتگی فعلی می‌دانند. با ویران‌شدن لبنان، این سوال مطرح است که آیا مدل مالی و سیاسی لبنان در سال‌های پس از جنگ داخلی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. در این مدل، سعودی‌ها با وام‌های خود از دولت لبنان حمایت مالی کرده و آمریکا و اروپا نیز به شیوه سخت از این دولت حمایت می‌کردند. سوال دیگر این است که اگر این مدل قابل تداوم نیست چه چیزی جایگزین آن می‌شود؟
فساد ریشه‌دار
انتخاباتی که برای بهار آینده برنامه‌ریزی شده ممکن است کمک چندانی به شرایط لبنان نکند. سیستم حکمرانی فعلی در لبنان که مسؤولیت‌ها در آن سهمیه‌بندی شده است صرفا برای جلوگیری از درگیری‌های فرقه‌ای ابداع شد اما همین سیستم، امروز تثبیت‌کننده فساد و خرابکاری است   کارل مارکس مدت‌ها پیش اشاره کرده بود که اقتصاد سیاست را هدایت می‌کند. اگر این درست باشد، برای جلوگیری از فروپاشی کامل اجتماعی و اقتصادی در لبنان، بسیاری از چیزها باید تغییر کنند. در شرایطی که مردم لبنان نگاه بدبینانه‌ای نسبت به مسؤولان این کشور دارند فقط یک سازمان توانسته از فاجعه کنونی قوی‌تر از گذشته بیرون بیاید و احترام بیشتری نسبت به قبل از بحران کسب کند و آن حزب‌ا... است و شخصیتی که اهمیت و محبوبیت آن افزایش یافته، سیدحسن نصرا... دبیرکل
این تشکیلات است.
با فلج‌شدن سیستم سیاسی در بحران سوخت، نصرا... تلاش کرد تا گازوئیل را از ایران وارد کشور کند. در ابتدا او مورد تمسخر قرار گرفت اما نفتکش‌ها از مرز زمینی و از طریق سوریه وارد لبنان شدند.
این اقدام توسط میقاتی به عنوان نقض حاکمیت لبنان محکوم شد اما خیلی‌‌ها با او موافق نیستند.
یکی از افرادی که شغل خود را در بحران اخیر از دست داده است، می‌گوید: من لبنانی هستم. من می‌خواهم بخورم. من از هر کسی که می‌تواند کمک کند سپاسگزارم.
قابل توجه آقای نخست‌وزیر این‌که حتی برخی هم‌طیف‌های او نیز همان حرف مردم لبنان را می‌زنند. به عنوان مثال سزار معلوف، نماینده حزب نیروهای طرفدار آمریکا و طرفدار سعودی در پارلمان لبنان، در مصاحبه با المیادین، ایران را کشور برادر خواند و از این کشور برای کمک به مردم لبنان در زمان مشکلات تشکر کرد. او توضیح داد: ما همه گرسنه هستیم. همه ما امروز تحقیر شده‌ایم. اگر با حزب‌ا... و سلاح‌های آن مشکلی دارید، این مشکل را فعلا کنار بگذارید.
چشم‌انداز سیاسی جدید
معلوف همچنین از وعده‌ای که دورتی شیا، سفیر آمریکا در لبنان در خصوص سوخت داده بود انتقاد کرد و این اقدام را بسیار کم و خیلی دیر دانست.  درباره مواضع آمریکا نسبت به واردات سوخت توسط حزب‌ا... حرف ‌و حدیث‌هایی مطرح است، اما می‌توان گفت که این مواضع چندان تعجب‌برانگیز نیست. چرا که شدت بحران در لبنان به حدی بود که آمریکا چاره‌ای جز تسلیم‌شدن در مقابل حزب‌ا... نداشت زیرا لبنان در آستانه نابودی بود.
حزب‌ا... این حرکت تحقیرآمیز خود را برخلاف خواست نهاد‌های سیاسی در لبنان و آمریکا انجام داد. از آنجا که نفت از طریق سوریه وارد لبنان ‌شد، این خرید با قوانینی که دولت سوریه را تحریم می‌کند، مغایرت دارد.
اما جسارت نصرا... جواب داد و او با این ابتکار خود شواهدی تازه از چشم‌انداز سیاسی جدیدی که به سرعت در سراسر خاورمیانه پدیدار می‌شود، ارائه کرد. معماری منطقه‌ای جدیدی با سرعتی شگفت انگیز در حال شکل‌گیری است.
منبع: میدل ایست آی