5 راهكار تكان‌دادن دنیا !

5 راهكار تكان‌دادن دنیا !

شناسایی صنایع و كسب‌وكارهایی كه توان بالایی برای موفقیت در بازار دارند، بسیار مهم و قابل تامل است. اما كارآفرینی فقط به پیدا كردن ایده‌ای كه بتوان از آن خوب پول درآورد ختم نمی‌شود. كارآفرین موفق همیشه به دنبال رسیدن به بالاترین پله‌های موفقیت است و این عطش فقط با پیدا كردن ایده‌های بسیار قوی كه بتواند به نحوی بر اقتصاد، جامعه و محیط‌زیست دنیا اثر بگذارد، سیراب می‌شود. اگر طرز فكرتان در مورد كسب‌وكارتان به این شكل باشد، خیلی با انگیزه‌تر و مصمم‌تر از مسیر پرچالش پیش‌رو عبور خواهید كرد؛ زیرا می‌دانید ایده‌ای كه دارید واقعا ارزش سرمایه‌گذاری دارد و محصول یا خدماتی كه ارائه می‌كنید، جایگاه خود را در بازار ایجاد می‌كند. اما در قدم اول برای رسیدن به این جایگاه باید بتوانید چنین ایده‌های قوی و بكری را شناسایی كنید. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان متوجه شد كه ایده‌ای ارزش كافی برای شروع كسب‌وكاری موفق را خواهد داشت یا نه، با ما همراه شوید تا با پنج راهكار ساده به ایده‌های درجه یك دست پیدا كنید. یادتان باشد برای راه‌اندازی كسب‌وكاری موفق نیاز نیست ایده‌ای خارق‌العاده از فضا به مغزتان برسد. برخلاف تصوری كه غالبا وجود دارد، ایده‌های موفق افكار خیلی عجیب‌وغریبی نیستند و به سادگی می‌توان به آنها دست پیدا كرد. كافی است كمی ذهنتان را باز كنید و نگاهتان را به زندگی تغییر دهید. منبع: Entrepreneur

 فرصت‌های اطرافتان را شناسایی كنید
اگرچه اختلاف فرهنگ‌ و زبان در قسمت‌های مختلف دنیا وجود دارد، اما در بیشتر مواقع چالش‌های پیش رو در زمینه‌های مختلف، در سراسر جهان مشابه هم است. بنابراین یكی از بهترین راه‌ها برای پیدا كردن ایده‌هایی كه می‌تواند جهان را متحول كند، بررسی جامعه اطراف خودمان است. در قدم اول سعی كنید موضوعات چالش برانگیز محیط اطراف یا جامعه‌ای كه در آن زندگی می‌كنید را شناسایی كنید.
جفری لِسلی (Geoffrey Leslie) بنیانگذار و مدیرعامل شركت تولید انرژی‌های پاك در هلند به نام اسكریمز (Screems) است. این شركت در ابتدا با ایده‌ای برای تولید انرژی الكتریكی پاك در مقیاس محدود شكل گرفت و اكنون با ایجاد دستگاه‌های تولید برق ارزان قیمت برای خانه و محل كار، توانسته در دنیا تاثیرگذار باشد. لسلی در مورد چگونگی شكل‌گرفتن ایده‌های ناب و اثربخش می‌گوید: «بسیاری از ایده‌های خوب از تجربیات شخصی ما نشأت می‌گیرند. اما برای این كه بتوانید دید وسیع‌تری از محیط خود پیدا كنید، باید در اجتماع باشید و با مردم تعامل كنید.»
عضو شدن در گروه‌های داوطلبانه مرتبط با حوزه‌ای كه می‌خواهید در آن فعالیت كنید، خواندن مقالات خبری كه در خصوص مشكلات شهرتان نوشته می‌شود و فعالیت‌هایی از این دست، كمك می‌كند تا بهتر با نیازهای جامعه خود آشنا شوید و به فكر راه‌حلی برای آنها باشید. 
بهتر است به جای این‌كه بخواهید كل دنیا را در یك شب زیر و رو كنید، به دنبال ایده‌هایی باشید كه بتوانید ابتدا در محیط اطرافتان امتحان كنید. این كار كمك می‌كند كه ریزه‌كاری‌های كسب‌وكارتان را به خوبی بررسی كنید و توان خود را برای ورود به بازار بزرگ‌تر بسنجید.

 از تجربیات‌تان كمك بگیرید

بسیاری از ایده‌های خوب بر اثر اتفاقات یا چالش‌هایی كه كارآفرینان در زندگی شخصی خود با آن روبه‌رو می‌شوند، شكل می‌گیرند. سعی كنید هر وقت كه با مشكلی مواجه می‌شوید چند لحظه راجع به آن فكر كنید. فرقی نمی‌كند مشكلتان كاری است یا در زندگی شخصی با آن روبه‌رو شده‌اید. نكته مهمی كه در این مورد وجود دارد این است كه در بیشتر موارد شما تنها كسی نیستید كه با چنین مشكلی مواجه شده است!
به جای این كه منتظر باشید شخص دیگری مشكلتان را حل كند، به فكر توسعه ایده كسب‌وكاری باشد كه دقیقا بتواند این معضل را برطرف كند. زمانی كه به دنبال حل مشكلی هستید كه خودتان با آن دست به‌گریبان شده‌اید، پشتكار و حوصله بیشتری برای پیدا و عملیاتی كردن بهترین راه‌حل ممكن از خود نشان خواهید داد. 
در مثالی كه در مورد دستگاه تولید برق پیش‌تر مطرح شد، لسلی قطعا اول در خانه‌اش با هزینه زیادی برای مصرف سوخت‌های فسیلی مواجه بوده است. این مشكل در كنار معضل گرم شدن كره زمین، او را به فكر پیدا كردن راه‌حلی انداخته كه در نهایت نه فقط به حل مشكل خودش، بلكه به رفع معضلی در دنیا كرده کمک است.
 
 به دنبال ایده‌هایی باشید كه مردم عادی را درگیر كند
بسیاری از ایده‌های بسیار موفق فقط یك محصول یا خدمات خاص را ارائه نمی‌دهند، بلكه به دنبال ایجاد تغییری در روند زندگی روزمره افراد هستند. ایجاد تغییر در دیدگاه و بینش افراد در درازمدت از اثرگذاری بیشتری برخوردار خواهد بود. 
به عنوان مثال جان‌پائول فلینتاف (John-Paul Flintoff) از فعالان حوزه پیشگیری از گرم شدن كره زمین است. او در میان تحقیقاتی كه برای پیدا كردن راه‌حلی برای حل این مساله داشت، ناگهان به این فكر می‌افتد كه می‌تواند با كمك همسایه‌هایش تغییر سریعی در بهبود این روند ایجاد كند. اما برای روشن كردن ذهن همسایگانش از توضیحات پیچیده علمی كه ممكن بود خیلی از آنها به خوبی آن را درك نكنند، استفاده نكرد. در عوض به آنها نهال‌های گوجه‌فرنگی داد تا در باغچه‌هایشان بكارند. همین كار ساده باعث شد تا علاوه بر این كه از فروش نهال گوجه‌فرنگی منتفع شود، در منطقه این فرهنگ ایجاد شود كه افراد با كشت خانگی محصولات مختلف از میزان آلودگی‌های صنعتی بر اثر تولید موادغذایی اولیه خانوارها بكاهند. 
بنابراین زمانی كه بتوانید با ایده خود تغییری در روند زندگی مردم ایجاد كنید، تاثیرگذاری‌تان در دید كلان به مراتب بیشتر خواهد بود. 

   از دیگران برای پرورش ایده‌های خود كمك بگیرید
همیشه پیدا كردن ایده‌های ناب كار آسانی نیست. داشتن تراوشات ذهنی فعال، توانمندی منحصر به فردی است كه هركسی از آن برخوردار نیست. اگر شما هم برای پیدا كردن ایده‌های دست اول و خوب ذهن خلاقی ندارید، می‌توانید از افرادی كه دارای چنین توانایی‌هایی هستند و همیشه ایده‌های جذابی به ذهنشان می‌رسد برای راه‌اندازی كسب‌وكارتان كمك بگیرید تا شما را به مسیر درستی هدایت كنند. 
در این زمینه حتی به مشاوره با یك نفر هم بسنده نكنید. برای پیداكردن ایده‌های بكر با گروه‌ها و افراد مختلف مشورت كنید و از میان پیشنهاداتشان بهترین را گلچین كنید. البته تصور نكنید حتما باید با افراد خیلی خبره صحبت كنید. اگرچه چنین افرادی مشاوره‌های تخصصی‌تری به شما خواهند داد اما گاهی حتی صحبت كردن با اعضای خانواده در خصوص مشكلاتی كه در طول روز با آن مواجه شده‌اند می‌تواند جرقه‌ای در ذهنتان ایجاد كند. می‌توانید از همكارانی كه فكر همسویی با شما دارند نیز برای پیداكردن ایده كمك بگیرید و حتی كسب‌وكار مشتركی راه بیندازید. 
كسب‌وكارهای موفق به‌خصوص اگر بخواهند دنیا را تحت تاثیر قرار بدهند، در محیط‌های ایزوله شكل نمی‌گیرند. زمانی كه ایده‌های مختلف را كنار هم قرار دهید می‌توانید ایده‌های پخته‌تری برای حل مشكلی كه مد نظرتان است، پیدا كنید. 

 كارتان را با انجام كار خیر تكمیل كنید
گاهی اوقات ممكن است كاری كه انجام می‌دهید یا ایده‌ای كه عملیاتی كرده‌اید به خودی خود دنیا را تغییر ندهد، اما اگر كسب‌وكارتان را با انجام امور خیریه‌ای درست و سنجیده‌ همراه كنید، قطعا انسان تاثیرگذاری می‌شوید. 
برای مثال هبیر سیان (Habir Sian) كه صاحب یك شركت بزرگ عینك‌سازی است، به كارش ارزشی فراتر از كسب‌وكارهای مرسوم بخشیده است. او تمام شیشه‌های عینكی را كه تولید می‌كند وقف ساخت درمانگاه‌های مجهز چشم‌پزشكی در كشورهای فقیر كرده است. سیان در زمانی كه كسب‌وكارش را به راه انداخت این ایده را نداشت. اما در ادامه وقتی معضلات و مشكلات حوزه فعالیتش آشنا شد، بخش تلاش‌های خیرخواهانه‌اش به یكی از اجزای اصلی و هویتی شركتش تبدیل شد. مسلما تولید عینك‌های طبی كسب‌وكاری نیست كه بتواند در دنیا مطرح شود و چیزی را تغییر دهد، اما با همراه كردن این نیت خیرخواهانه با تولید عینك‌های طبی قطعا دنیای بسیاری از آدم‌ها دچار تحول می‌شود. 
اگر واقعا هدفتان از كسب‌وكاری كه دارید تغییر دادن دنیا برای زندگی بهتر و آسان‌تر انسان‌ها باشد، فرقی نمی‌كند این اثرگذاری را از چه طریقی پیش ببرید. انجام كارهای انسان دوستانه و خیرخواهانه از محل درآمدهای كسب‌وكارتان می‌تواند به اندازه‌ای كه یك فكر ناب دنیا را تكان می‌دهد، زندگی انسان‌ها را آسان‌تر و متحول كند.