اخبار ضد و نقیض از كودتا در ونزوئلا

اخبار ضد و نقیض از كودتا در ونزوئلا

در حالی كه روز گذشته برخی منابع خبری به نقل از شبكه‌های مجازی گفتند در ونزوئلا كودتا شده است منابع رسمی با تكذیب این خبر گفتند اوضاع تحت كنترل بوده و كودتاچیان ناكام مانده‌اند. ابتدا خبرگزاری رویترز اعلام كرد، یك فرد مسلح كه خود را از اعضای گارد ملی ونزوئلا معرفی كرده است، با انتشار ویدئویی خواستار كناره‌گیری نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی این كشور شد! در این ویدئو حضور نیروهای امنیتی ونزوئلا در مكان گارد ملی این كشور در كاراكاس مشهود بود .
در همین حال روزنامه ایندیپندنت در خبری اعلام كرد تعدادی از اعضای گارد ملی ونزوئلا علیه مادورو شورش كرده و خواستار كناره‌گیری وی شده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشت: نیروهای امنیتی ونزوئلا از گاز اشك‌آور علیه كودتاچیان استفاده كرده‌اند. برخی منابع دیگر نیز از درگیری در برخی خیابان‌های كاراكاس نیز خبر دادند. پایگاه خبری ریپابلیكا تعداد شركت‌كنندگان در این كودتا را ۴۰ نفر عنوان كرد.
یك ساعت بعد دولت ونزوئلا با انتشار بیانیه‌ای اعلام كرد نظامیان شركت‌كننده در كودتا دستگیر شده‌اند و هم‌اكنون اوضاع در این كشور به‌ویژه در پایتخت تحت كنترل است. سفیر ونزوئلا در مسكو نیز شایعات مربوط به وقوع كودتا در این كشور آمریكای لاتین را تكذیب كرد و گفت: اوضاع در نهادهای نظامی ونزوئلا تحت كنترل است و فعالیت این نهادها طبق معمول در حال انجام است.
در ادامه این خبرها یك بار دیگر رویترز گزارش داد تعدادی از نیروهای ارتش، كاخ ریاست جمهوری ونزوئلا را محاصره كرده و با نیروهای محافظ كاخ درگیر شده‌اند. همچنین برخی منابع خبری، اخبار تایید نشده از اشغال مركز فرماندهی گارد ملی ونزوئلا توسط كودتاچیان دادند. در همین حال، دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام كرد، نیروهای دولتی گروهی از مقام‌های نظامی این كشور را به دلیل سرقت سلاح از مركز گارد ملی دستگیر كرده‌اند. در این بیانیه تاكید شده است نهادهای نظامی كشور به كار عادی خود ادامه می‌دهند.
از سوی دیگر دیوسدادو كابلو، رئیس شورای قانون اساسی ونزوئلا از دستگیری پرسنل نظامی شورشی خبر داد و در توییتر نوشت: بار دیگر نیروهای مسلح بولیواری، گروه كوچكی از خائنان به كشور را كه با هدف ایجاد خشونت و دامن زدن به نگرانی‌ها در بین مردم اقدام به سرقت سلاح كرده بودند، دستگیر كردند.