ناگفته‌های «خدیجه» از «جمال»

2 روایت از قتل خاشقجی، بازار كتاب تركیه را تكان داد؛ یكی اثری كه دربردارنده اتفاقات دقایق آخر زندگی این روزنامه‌نگار است و دیگری به قلم خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی

ناگفته‌های «خدیجه» از «جمال»

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی وارد كنسولگری این كشور در استانبول شد، اما هیچ‌كس خروج او را ندید. این اتفاق رفته رفته به ماجرای هولناكی بدل شد كه در سطح بین‌الملل حواشی و اتفاقات بسیاری را به دنبال داشت. بسیاری در سراسر جهان این اتفاق را دنبال كردند و هربار رسانه‌ها هم درباره‌اش نوشتند تا پرده از راز ناپدید شدن خاشقجی كه طبعا به قتل هم رسیده بود، بردارند. ماجرا با حواشی بسیار پیش رفت و گمانه‌زنی‌ها هم در این میان بسیار بود. از یك طرف ابتدا كنسولگری عربستان قتل این روزنامه‌نگار را رد می‌كرد و از سوی دیگر نامزدش كه بیرون كنسولگری منتظرش مانده بود، تاكید می‌كرد جمال خاشقجی ورودی بی‌بازگشت به این مكان داشته است. بالاخره بعد از دو هفته و با فشارهای بین‌المللی عربستان قتل خاشقجی را پذیرفت و آن را یك اتفاق دانست! دادستانی كل عربستان سعودی بعد از تغییر چندباره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ 24 آبان امسال (15 نوامبر) اذعان كرد كه این روزنامه‌نگار منتقد در داخل كنسولگری تكه‌تكه شده است. حاشیه‌های ماجرا هم اندك‌اندك فراموش شد اما انتشار كتاب‌هایی درباره این جنایت هولناك این روزها در تركیه توجه بسیاری را به خود جلب كرده است.

نتیجه روزنامه‌نگاری تحقیقی
اولین كتاب، نوشته سه روزنامه‌نگار است؛ عبدالرحمان سیمسك، نظیف كارامان و فرهات اونلو سه روزنامه‌نگار تركیه‌ای براساس فایل صوتی به‌جا‌مانده از این جنایت، كتابی را منتشر كرده‌اند. 
كتابی منتشر شده كه ابعاد تاریك یك جنایت هولناك را روشن می‌كند و به اتفاقات عجیب و مهمی كه در ده دقیقه گذشت و هفته‌ها رسانه‌های جهان را درگیر خود کرد؛ قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در كنسولگری این كشور در تركیه. هر چند تا كنون درباره این‌كه این فایل چگونه ضبط و به دست تركیه افتاده، اطلاعات واضحی اعلام نشده است، اما در هر صورت این فایل حدودا ده دقیقه‌ای كه ثابت می‌كند خاشقجی در كنسولگری به قتل رسیده، دستمایه نگارش یك كتاب شده است. در این كتاب كه «جنایت دیپلماتیك، اسرار تاریك قتل جمال خاشقجی» نام دارد، به نحوه عملیات سعودی برای كشاندن این روزنامه‌نگار به داخل كنسولگری و ادامه ماجرا پرداخته می‌شود. البته نویسندگان این كتاب می‌گویند به صورت مستقیم به فایل‌های صوتی دسترسی نداشته‌ و كتاب را براساس اطلاعات اخذ شده از ماموران امنیتی نوشته‌اند. این کتاب  اولین‌بار به زبان تركی در دسامبر سال گذشته میلادی منتشر شده اما هنوز در رسانه‌های تركیه بیشتر در حد مرور و معرفی به آن پرداخته شده است.
​​​​​​​
كتاب به چه سوالاتی پاسخ می‌دهد؟

كتاب قرار است ابعاد یك جنایت هولناك را روشن كند و 5/7 دقیقه آخر زندگی جمال خاشقجی را روایت كند. پس طبیعتا تلاش می‌كند به تمام سوالاتی كه پیرامون این ماجرا پیش آمده پاسخ دهد. آن‌طور كه روزنامه‌نگاران ترك نوشته‌اند، كتاب به این سوالات پاسخ می‌دهد:
5/7 دقیقه قبل از مرگ جمال خاشقجی چه اتفاقی در كنسولگری رخ داد؟ چه كسی قتل را برنامه‌ریزی كرد و انجام داد؟ جسد خاشقجی چگونه تجزیه و نابود شد؟ لحظه قتل و قبل از آن تیم حاضر در كنسولگری چه گفتند؟ شخصیت مرموزی كه رئیس اطلاعات عربستان سعودی كشف كرده، چه كسی است؟ سربازان سرویس مخفی ام‌آی‌تی در دفتر مركزی چه گفتند؟ در حال حاضر جسد خاشقجی كجاست؟ هویت تیم ترور 3+15 چیست؟ چه كسانی درگیر ترور هستند و مهم‌تر از همه چه كسی دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است؟ كتاب به دنبال طرح سوالات انتقادی برای دنیاست و علاوه‌بر پاسخ به پرسش‌های ذكرشده می‌خواهد درباره این جنایت از دنیا سوالاتی بپرسد و انتقاداتی را مطرح كند.