اثر بخشنامه جدید بانك مركزی در حذف حساب‌های پشتیبان

اثر بخشنامه جدید بانك مركزی در حذف حساب‌های پشتیبان

دبیركل كانون بانك‌های خصوصی با اشاره به وجود حساب‌های پشتیبان برای برخی حساب‌ها كه سود روزشمار به مانده روزانه سپرده‌ها پرداخت می‌كرد، گفت: با ابلاغ بخشنامه جدید پرداخت سود براساس حداقل موجودی سپرده، افراد از باز كردن حساب پشتیبان كه ماهیت سپرده‌ها را مخدوش كرده بود، نفعی نمی‌برند.
محمدرضاجمشیدی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اجرای بخشنامه پرداخت سود ماهانه براساس حداقل موجودی حساب‌ها، اظهار كرد: تا پیش از این برخی بانك‌ها با ایجاد حساب پشتیبان برای حساب‌های كوتاه‌مدت، سپرده‌های كوتاه‌مدت را به سپرده‌های جاری تبدیل می‌كردند و بانك مركزی با ابلاغ بخشنامه‌ای این اقدام را ممنوع كرد.
وی با بیان این‌كه اغلب بانك‌ها این را رعایت می‌كردند، گفت: با ابلاغ بخشنامه جدید پرداخت سود براساس حداقل موجودی سپرده، افراد از باز كردن حساب پشتیبان كه ماهیت سپرده‌ها را مخدوش كرده بود، نفعی نمی‌برند. دبیركل كانون بانك‌های خصوصی تصریح كرد: این حساب‌ها معمولا برای شركت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بود و افراد عادی و حقیقی حساب پشتیبان نداشتند و ماهیت فعالیت‌های تجاری به‌گونه‌ای است كه در مدت یك ماه ممكن است كل موجودی از حساب خارج شود و با توجه به این‌كه سود باید به حداقل موجود حساب تعلق گیرد، سودی عاید صاحب حساب نمی‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال كه آیا بانك‌ها این مصوبه را رعایت می‌كنند، گفت: طبق اطلاع ما، اغلب بانك‌ها رعایت می‌كنند، اما موارد استثنا هم ممكن است وجود داشته باشد كه باز هم خلاف بخشنامه بانك مركزی است و باید با آن برخورد شود.