دهه پنجم انقلاب، دهه نوسازی  و جوان شدن رسانه ملی است

رئیس رسانه ملی در هفتمین نشست سراسری مدیران صداوسیما

دهه پنجم انقلاب، دهه نوسازی و جوان شدن رسانه ملی است

ادامه از صفحه  5
رئیس رسانه ملی از لزوم ارتباط با رسانه‌های كشور و انقلاب سخن گفت و افزود: علاوه بر این ارتباط باید با جبهه رسانه‌ای كشورهای اسلامی نیز مرتبط باشیم و با كشورهای غیر اسلامی همسو با انقلاب نیز اتحادیه‌ای تشكیل دهیم تا این ارتباطات گسترش یابد.
دكتر علی‌عسكری القای این‌كه صداوسیما باید فقط از درآمد خودش هزینه كند و باید شبكه‌های خصوصی در كشور ایجاد شود را از برنامه‌هایی دانست كه آمریكا برای تضعیف رسانه ملی در نظر گرفته و تصریح كرد: این قرارگاه رسانه‌ای اگر به درآمدهای خودش متكی شود، تضعیف می‌شود ضمن این‌كه رسانه‌های خصوصی در دنیا درزمینه منافع خود عمل خواهند كرد و منافع عمومی را در نظر نخواهند گرفت.
وی افزود: باید دید در كشورهایی كه رسانه‌های خصوصی فعالیت می‌كنند چه بر سر هویت و فرهنگ آن كشور آمده است، زیرا این شبكه‌ها فقط به منافع خود و درآمدشان می‌اندیشند.
رئیس رسانه ملی همچنین تعامل با قوای سه‌گانه و دستگاه‌های مختلف را وظیفه رسانه ملی دانست و گفت: صداوسیما رسانه‌ای حاكمیتی بوده كه زیر نظر رهبر معظم انقلاب است و در قانون اساسی نیزجایگاه رفیعی دارد و همیشه مشی آن این بوده با قوای كشور و همه نهادها و دستگاه‌های دولتی تعامل داشته باشد. وی با اشاره به تعامل خوبی كه رسانه ملی تاكنون با همه دستگاه‌های دولتی داشته است، گفت: ما به همه نهادها برای تعامل بیشتر اعلام آمادگی كرده‌ایم و برای معرفی توانمندی‌های كشور و توفیقات نهادها منتظر هیچ دستگاهی نمانده و از هر تلاشی برای بیان این دستاوردها و توفیقات فروگذار نكرده ایم.
وی تعامل با دستگاه‎ها را موجب جلب‌اعتماد مردم به نظام و تقویت وحدت ملی دانست و تصریح كرد: ما هم باید اعتماد مردم را به مدیران جلب كنیم و هم دیدگاه‌های مردم را به مدیران برسانیم كه موجب بالارفتن اعتماد مردم به كارآمدی نظام خواهد شد.

حمایت از كانون‌های مردم نهاد
فعال‌سازی و حمایت از نهادهای مردمی نیز بنا به گفته رئیس رسانه ملی از راهبردهایی بود كه در دهه پنجم انقلاب رسانه ملی بر آن تأكید خواهد شد. دكتر علی عسكری گفت: فعال سازی نهادهای مردمی نظیر مساجد، روحانیت، امامان جماعت و پایگاه‌های بسیج از برنامه‌هایی است كه با وجود آن‌كه آغاز شده اما كافی نیست و باید به آن توجه ویژه كرد.
وی افزود: 80 هزار كانون در مساجد وجود دارد كه هركدام می‌تواند به عنوان رسانه‌ای مؤثر عمل كند و این مأموریت به‌عهده شبكه یك سیما بوده و تا كنون در برنامه‌هایی به این موضوع پرداخته اند كه باید بیشتر شود.
رئیس سازمان صداوسیما از اهمیت توجه به نهاد مدرسه سخن گفت كه در مأموریت‌های شبكه دوی سیما تعریف شده كه با توجه به نیاز كشور در این حوزه باید بیش از پیش به آن توجه كرد.
 حمایت از نهادهای خیریه نیز از جمله موضوعاتی بود كه رئیس رسانه ملی بر آن تأكید كرد و گفت: در دین اسلام انفاق پس از نماز مورد تأكید قرار گرفته از این رو باید به نهادهای خیریه و موضوع انفاق توجه كرد كه اكنون هم در شبكه‌های صداوسیما به آن توجه می‌شود و هم بستری در فضای مجازی برای آن تعریف شده كه در آینده اعلام می‌شود.
 توجه به نهاد مقدس بسیج نیز بنا به گفته رئیس سازمان از اولویت‌هایی بود كه باید در دهه آتی بر آن تأكید بیشتری كرد، چراكه این نهاد از بزرگ‌ترین ثروت‌های انقلاب است و آحاد جامعه و مردم را در بر می‌گیرد.
دكتر علی‌عسكری توجه به نهادهای صنعتی و تجاری را از دیگر راهبردهای آتی برشمرد و گفت: هم باید افراد فعال در عرصه صنعت و تجارت حمایت شوند و هم بنگاه‌های فعال كه تولید می‌كنند و با این كار هم شغل ایجاد می‌كنند هم چرخه صنعت و تجارت كشور را می‌چرخانند.

همراهی مردم با رسانه ملی را قدر بدانیم
رئیس رسانه ملی با تأكید بر این‌كه رسانه ملی باید مردمی‌باشد، گفت: مردم سرمایه ارزشمند ما هستند و همدلی و هم افزایی با مردم موضوعی كاملا راهبردی است.
دكتر علی عسكری از زیرساخت‌هایی یاد كرد كه در رسانه ملی برای تعامل بیشتر با مردم ایجاد شده و تصریح كرد: اگر دیگران در تعامل رسانه به طور فردی با مردم تعامل می‌كنند ما باید هم از راه برودكست و هم پهنای باند و تعامل با مخاطبان، بودنمان را حفظ كنیم . وی از مخاطبان امروز به عنوان مخاطبانی تعاملی یاد كرد كه در برنامه‌ها مشاركت می‌كنند و خودشان تولید كننده هستند. رئیس سازمان صداوسیما بازتعریف مخاطب را لازمه تعامل با مخاطبان امروز و حفظ توانمندی‌های رسانه ملی دانست و گفت: باید از ابتدای سال آینده مخاطب‌شناسی جدیدی را شروع كنیم و متناسب با نیاز جامعه در جهت تغییر و ارتقای رفتار مخاطبانمان برنامه ریزی كنیم.
رئیس رسانه ملی با بیان این‌كه فضای مجازی موجب فردگرایی در جوامع شده است، گفت: ارتباطات فردی در رسانه‌های فضای مجازی تقویت شده و این فردگرایی امروز به جامعه ما نیز رسیده است كه آسیب‌های جدی دارد و می‌تواند عاملی برای از بین بردن وحدت در مردم باشد. وی افزود: رسانه ملی به عنوان رسانه‌ای كه توانایی ساماندهی افكار عمومی را دارد، می‌تواند این وحدت را ایجاد و تقویت كند و برای آن باید مردمی تر از گذشته عمل كرد.

لزوم حفظ مرجعیت رسانه ملی
حفظ مرجعیت و ارتقای جایگاه رسانه ملی از موضوعاتی بود كه رئیس سازمان صداوسیما بر آن تأكید كرد و با بیان این‌كه اگر رسانه‌ای مرجعیتش را از دست بدهد تمام خواهد شد، اظهار كرد: برای حفظ مرجعیت باید به برندسازی در برنامه‌ها، الگو سازی و چهره‌سازی توجه كرد. وی افزود: دهه آتی دهه‌ای مخاطره‌آمیزتر برای حفظ مرجعیت است و توفیق ما در آینده در این زمینه نیاز به تفكر و اندیشه و طراحی‌های جدیدی دارد. دكتر علی‌عسكری دسته بندی تجاربی كه در گذشته در زمینه حفظ مرجعیت در رسانه ملی كسب شده را از راهبردهایی دانست كه می‌توان از آن بهره جست و بر اساس آن گام‌های جدیدی برداشت.
وی با اشاره به آخرین آمار مركز تحقیقات سازمان درخصوص مرجعیت رادیو و تلویزیون تاكید كرد: اكنون صداوسیما میان مخاطبان بالاترین مرجعیت را در دیگر رسانه‌ها دارد كه باید آن را حفظ كرد.
از راهبردهای آتی كه رئیس رسانه ملی در این نشست از آن یاد كرد خصلت خدمت محوری بود. دكتر علی عسكری گفت: رسانه ملی باید هم به مردم خدمت ارائه کند و هم به آنها سود برساند و این راهبرد می‌تواند عاملی برای بالا بردن مرجعیت رسانه ملی باشد.

رادیو پیام خبری تر می‌شود
رئیس سازمان صداوسیما سپس با تبیین راهبردهایی كه باید در زمینه خبر و اطلاع‌رسانی در پیش گرفته شود، گفت: دشمنان امروز با هدف تخریب به سرعت اخبار ناگوار را منتشر می‌كنند كه آسیب جدی به همراه دارد. ما باید با تغییر در سیاست‌های اطلاع‌رسانی هوشمندانه و خلاقانه عمل كنیم. وی با بیان این‌كه یكی از مولفه‌های جدی برای حفظ مرجعیت رسانه اطلاع رسانی به موقع است گفت: آمار نشان می‌دهد اولین مرجع مردم در این زمینه رسانه ملی است و ما اگر در این زمینه خلاقانه عمل نكنیم این مرجعیت از بین می‌رود.
 وی تعدد راه‌های كسب خبر و وجود شبكه خبر را از عوامل برتری رسانه ملی در این زمینه عنوان و تاكید كرد: باید ضمن تقویت این عوامل طراحی جدیدی برای تقویت این جنبه از كار به انجام برسد. وی همچنین از بازگشت رویكرد خبری رادیو پیام خبر داد و گفت: این رادیو باید علاوه بر بخش‌های خبری فعلی، بخش‌های دیگری نیز برای اطلاع رسانی به مردم ایجاد كند كه می‌تواند مزیت رسانه ملی را در اطلاع‌رسانی سریع بالا ببرد.
چهره‌سازی و پرورش چهره‌های رسانه‌ای الگو نیز از راهبردهایی بود كه دكتر علی‌عسكری بر آن تأكید كرد و گفت: پرورش مجریان برتر مأموریتی بزرگ برای همه ماست. وی افزود رسانه ملی دستگاهی چهره‌ساز است و ما باید از این كاركرد به خوبی بهره ببریم چراكه رسانه ملی به كمك مجری‌ها با مردم ارتباط برقرار می‌كند و باید در این زمینه هوشمندانه مجریان خوبی تربیت كنیم.
وی خطاب به مدیران حاضر در جلسه تأكید كرد: شما باید زمینه‌های انسانی جامعه را مطالعه كنید و افرادی كه دارای فكر و اندیشه هستند و زمینه‌های مواجهه با مخاطب را دارند، كشف كنید. وی معرفی یك مجری خوب را شاخص عملكرد یك مدیر دانست و گفت: مجری خوب، گنج ارزشمندی برای رسانه ملی است و ما باید ضمن حفظ و تكریم مجریان خوب پیشین و تكریم كسانی كه این استعدادها را یافته‌اند در زمینه تربیت نسل جدیدی از مجریان و شناسایی استعدادهایشان كوشا باشیم.
دكتر علی عسكری هویت‌یابی جامعه و جوانان را از راهبردهای دیگری خواند كه در دهه آتی باید در پیش گرفته شود. وی گفت: دشمن برای تخریب هویت ملی و فرسایش فرهنگی ما تلاش می‌كند و ما باید برای تجدید قوای فرهنگی‌مان ریشه‌های هویتی‌مان را بازسازی كنیم و بر مبنای آن هویت جدیدمان را بسازیم. رئیس رسانه ملی با بیان این‌كه علاوه بر رسانه ملی دانشگاه‌ها، مساجد و روحانیت و اندیشمندان و فرهیختگان نیز باید در این زمینه عمل كنند تصریح كرد: یكی از عواملی كه به حفظ هویت ما كمك می‌كند تاریخ است و باید همه بخش‌ها در زمینه تاریخ تمدن ایران، اسلام و تاریخ پهلوانان و قهرمانان ایرانی، ابنا و ابنیه تاریخی و...كار كنند. وی افزود: باید از این تاریخ و روایت آن بهره برد تا هویت جوانان بازسازی شود. دكتر علی‌عسكری استفاده از فناوری پیشرفته پخش تصاویر را از راهبردهای روایت بهتر این تاریخ و زیبایی‌های تاریخی عنوان كرد و گفت: از تمام ظرفیت‌های تاریخ برای بازسازی هویت جوانان باید بهره برد.
​​​​​​​
ضرورت مقابله با اینترنت آمریكایی
غلبه بر اینترنت آمریكایی نیز از راهبردهایی بود كه دكتر علی عسكری در این نشست بر آن تأكید و تصریح كرد: ما باید فعالانه بر این مزیت آمریكا كه تنها مزیت باقی مانده از دولت آمریكاست غلبه كنیم و برای شكل گیری اینترنت ملی و ایجاد شبكه ملی اطلاعات تلاش كنیم تا برای حفظ هویت و فرهنگمان از آن بهره ببریم.
دكتر علی عسكری با تأكید بر راهبرد تحرك در فضای مجازی افزود: عرصه فضای مجازی عرصه تحرك جدید دشمن است و ما باید در این زمینه فعال تر عمل كنیم. وی راه‌اندازی IPTV را از جمله فعالیت‌های سازمان در این زمینه دانست كه هنوز جای كار دارد و گفت: باید از حوزه برودكست به سمت حوزه برودبند برویم؛ زیرا داشته‌های ما در حوزه برودكست می‌تواند پشتوانه خوبی برای حوزه برود بند باشد. وی ایجاد سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی به دستور رهبر معظم انقلاب را از دیگر اقدامات رسانه ملی در زمینه تنظیم‌گری صوت و تصویر در فضای مجازی دانست و تصریح كرد: با این مأموریت رسانه ملی از سازمانی تصدیگر در حوزه برودكست به سازمانی تنظیم گر در حوزه برودبند در زمینه صوت و تصویر پیش رفته است. وی نظارت بر فعالیت شركت‌های خصوصی را در زمینه صوت و تصویر از مأموریت‌های این سازمان دانست و ادامه داد: با گسترش رسانه‌ها ما در این بخش با بخش خصوصی مواجه می‌شویم كه موجب رشد تولید در فضای مجازی می‌شود.
جوانگرایی از آخرین راهبردهایی بود كه رئیس رسانه ملی در این نشست از آن به عنوان راهبرد آتی رسانه ملی در دهه پنجم انقلاب یاد كرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب نسل اول و دوم اداره كشور را بر عهده گرفتند و اكنون پس از 4 دهه نسل‌های سوم و چهارم باید به عرصه و بلوغ فكری برسند تا توانایی اجرایی داشته و كشور را اداره كنند. 
رئیس رسانه ملی از آغاز دهه نوسازی و جوان شدن در رسانه ملی خبر داد و گفت: باید جوانان شایسته را جذب كنیم و آموزش دهیم تا بتوانند نقش سازنده در سازمان ایفا كنند. وی با بیان این‌كه در رسانه ملی شعار ما این است كه رسانه ملی جایگاه برترین‌ها‌ست تأكید كرد: باید برترین جوانان این كشور را كه دارای فكر و اندیشه هستند جذب و آنها را در قسمت‌های مختلف سازمان مستقر کنیم. وی از مدیران رسانه ملی خواست تا بهترین‌ها را برای حضور درسازمان بیابند و آموزش دهند. 
رئیس رسانه ملی در پایان دستگیری مرضیه هاشمی از مجریان شبكه پرس‌تی‌وی را نشانه رفتار ظالمانه دولت آمریكا دانست و از مرضیه هاشمی به عنوان بانوی مقاومت یاد كرد.