رمز گشایی از پیام نصر ا...

تحلیلی از پیام ها و فرا متن سخنرانی دبیرکل حزب ا... لبنان

رمز گشایی از پیام نصر ا...

شامـــــــگاه شـــــــــــــنبه سید‌حســــــــن نصرا...، دبیركل حزب‌ا... لبنان با شــــــبكه المیادین گفت‌وگویی مفصل داشت . این گفت‌وگو حاوی نكات مهمی بود كه در اینجا به اهم آنها می‌پردازیم.
   تخریب عملیات 
جنگ روانی دشمن

در همین رابطه دبیركل حزب‌ا... طی سخنانی پیرامون تونل‌های ادعایی رژیم صهیونیستی در مرزهای با لبنان عنوان كرد این تونل‌ها قدیمی است و این امر بیانگر شكست اطلاعاتی اسرائیل است. یكی از این تونل‌ها به 13 سال پیش بر‌می‌گردد و آنچه برای ما غیرمنتظره بود این كه اسرائیلی‌ها خیلی دیر تونل‌ها را كشف كردند. یكی از این تونل‌های كشف شده نیز در داخل فلسطین اشغالی حفر شده است؛ یعنی مبدا حفر آن از شهرك‌های صهیونیست نشین بوده ! پرونده تونل‌ها برای صهیونیست‌ها باید به عنوان یك هشدار و دغدغه جدی و محوری 
امنیتی-نظامی و داخلی باقی بماند. شهرك‌نشینان صهیونیست آیا مطمئن هستند كه مسؤولان آنها   به‌ویژه نتانیاهو حقیقت را درباره كشف و انهدام همه تونل‌ها در مرز لبنان با شمال فلسطین اشغالی می‌گویند؟ این‌كه اقدامات اشغالگران در مرز با لبنان بیانگر ترس آنها از عملیات احتمالی مقاومت اسلامی برای آزادسازی منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی است.
دبیركل حزب‌ا... در بخش دیگری از سخنانش گفت: مانورهای بزرگ و پی در پی ارتش رژیم صهیونیستی از ترس عملیات احتمالی مقاومت اسلامی لبنان برای آزادسازی این منطقه صورت گرفته است. نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ترساندن ساكنان سرزمین اشغالی و ایجاد نگرانی در دل شهرك نشینان صهیونیست در شمال فلسطین اشغالی به ما خدمت كرد. عملیات سپر شمال در جنگ روانی به ما خدمت كرد؛ هرچند كه تونل‌ها مستحق این تبلیغات نبود.

   هراس از نبرد مقاومت 
نكته بعدی در سخنان نصرا... پیرامون حملات مكرر اسرائیلی‌ها علیه اهداف مربوط به محور مقاومت در سوریه بود. ادعاها و سخنان اخیر مقامات آمریكایی (در سفر به عراق) و اسرائیلی مبنی بر احتمال گسترش این حملات هوایی یا موشكی به خاك این كشور و تداوم بمباران‌ها در سوریه موجب شد سید‌حسن طی هشدار قاطع به نتانیاهو و مسؤولان و فرماندهان ارشد نظامی رژیم صهیونیستی در نسبت به بهره‌برداری از این حملات برای پیروزی در انتخابات آوریل سال جاری میلادی (آخر فروردین ماه  ابتدای اردیبهشت سال 1398 شمسی) اسرائیل هشدار جدی بدهد و تاكید كند كه محور مقاومت هر لحظه ممكن است واكنش عملی پشیمان‌كننده بدون محدودیت جغرافیایی بدهد.

   جو‌سازی علیه ایران 

افكار عمومی مستحضر است كه اسرائیل با اعلام این‌كه طی چهار سال گذشته ده‌ها بار اهدافی را در خاك سوریه بمباران كرده مدعی شده بودند هدف از بمباران‌ها جلوگیری از استقرار نیروهای 
نظامی- مستشاری ایران در خاك سوریه است. این در حالی است كه در رابطه با مساله حضور ایران در سوریه كلیه شواهد میدانی حكایت از حضور گسترده، موثر و تعیین‌كننده جمهوری در تمامی سطوح نظامی، سیاسی، راهبردی، اجتماعی و اخیرا اقتصادی دارد.
به طور مثال در حوزه نظامی؛ استقرار مستشاران نظامی ایرانی در پایگاه‌های حلب، حماه، لاذقیه، درعا، قنیطره، دمشق و حاشیه دمشق بدون توجه به حملات هوایی و فضاسازی‌های رسانه‌ای اسرائیل ادامه دارد‌. در حوزه سیاسی و امنیتی نیز ما شاهد سفرهای پی‌در‌پی هیات‌های پارلمانی و دولتی ایران به دمشق و بالعكس و تاكید دو طرف بر گسترش بیش از پیش روابط 
سیاسی- امنیتی هستیم.
اسرائیل همچنین مدعی است می‌خواهد از تبدیل سوریه به دومین پایگاه مقاومت ضداشغالگری اسرائیل پس از لبنان جلوگیری كند و با انهدام زیرساخت‌های نظامی ارتش سوریه و متحدین آن مانع تحقق این هدف شود. اسرائیل در گذشته نیز سعی كرده است میان دولت مركزی و گروه‌های تروریستی تكفیری از طریق جلوگیری از پیروزی ارتش سوریه در جنگ علیه تروریسم نوعی توازن قوا را برقرار كند‌. در همین رابطه رژیم صهیونیستی اقدام به حمایت‌های گسترده و بی‌شائبه از القاعده، ارتش آزاد و داعش در استان‌های جنوبی و دمشق و حاشیه دمشق كرد كه این حمایت‌ها تنها محدود به احداث بیمارستان میدانی برای تكفیری‌ها در خاك فلسطین اشغالی نشده و در قالب ارسال تسلیحات و اعزام مستشار برای آموزش آنها و كمك‌های اطلاعاتی و پشتیبانی مستقیم هوایی و توپخانه‌ای طی حملات به مواضع دولتی و ارتش سوریه منجر شده بود. اما با انحلال گروه‌های تروریستی تكفیری در جنوب سوریه، پذیرش آشتی ملی از سوی عناصر سوری این گروه‌ها، همكاری چهار‌جانبه میان دولت مركزی سوریه با اردن، جمهوری اسلامی ایران و روسیه و در نهایت بازگشت آرامش به سه استان سویداء، درعا و قنیطره این توطئه نیز شكست خورد. در حوزه اقتصادی نیز ایران و سوریه روابط گسترده‌ای داشته و دارند. سفرهای پی در پی وزرا، روسای كمیسیون‌های اقتصادی پارلمان و مسؤولان اقتصادی، بازرگانی و تجاری دو كشور به پایتخت‌های یكدیگر، برپایی كنفرانس بزرگ تجاری فرصت‌های اقتصادی سوریه در تهران، سفر وزیر اقتصادی سوریه به ایران، سفر دیروز هیات بزرگ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به ریاست دكتر جهانگیری، معاونت اول رئیس‌جمهور ایران به دمشق برای انعقاد قراردادهای جدید اقتصادی ازجمله این فعالیت‌هاست. در حوزه اجتماعی نیز باید گفت محبوبیت ویژه جمهوری اسلامی ایران در میان ملت سوریه و قدردانی آحاد این كشور از نقش سازنده و محوری مستشاران ایرانی در جلوگیری از تجزیه این كشور و افتادن آن به‌دست گروه‌های تروریستی وهابی مانند ارتش آزاد، داعش و القاعده بركسی پوشیده نیست.
​​​​​​​
   پرونده‌های منطقه‌ای 
نكته چهارم در سخنرانی اخیر جناب سید‌حسن نصرا...، افشای اطلاعات جدید راجع به برخی پرونده‌های منطقه‌ای و داخلی بود كه هدف از انتشار این اطلاعات، افشای تقابل شدید حامیان سابق تروریسم تكفیری و مخالفان شكست خورده محور مقاومت و دولت مركزی سوریه بوده است.
مثلا در ارتباط با موضوع خروج آمریكایی‌ها از خاك سوریه سید‌حسن نصرا... تاكید كرد تصمیم قطعا گرفته شده، اما با وساطت برخی مشاوران ترامپ و با دو هدف كسب امتیازات حداقلی برای آمریكا و ایجاد دلگرمی و 
روحیه بخشی برای حامیان تروریسم و كشورهای وابسته به آمریكا در منطقه كه از شنیدن خبر خروج نظامیان آمریكایی به شدت شوك زده و غافلگیر شدند، یك بازه زمانی شش ماهه برای مذاكرات با روس‌ها و ایرانی‌ها و دولت سوریه تعیین‌شده كه بخش عمده این بازه زمانی بدون حداقل دستاورد نظامی، سیاسی و راهبردی برای آمریكایی‌ها و وابستگان منطقه ای ایشان سپری شده است. درباره مساله شمال سوریه و همكاری تركیه با ایران و روسیه و دولت مركزی سوریه به راهبرد شیخ‌نشین‌های عربی مانند امارات و عربستان سعودی و اردن در این‌باره اشاره شد كه آنها ضمن پذیرش دولت مشروع، ادامه ریاست‌جمهوری بشار اسد و نظام سوریه، تركیه را مهم‌ترین خطر برای خود در این كشور و همچنین در منطقه می‌دانند و به دنبال محدود كردن نقش این كشور در تحولات منطقه وسوریه هستند.
بر كسی پوشیده نیست امارات، قطر و عربستان از ماه‌ها قبل از آغاز بحران در سوریه با تشكیل اتاق عملیات مشتركی وظیفه ایجاد و گسترش بحران از طریق تاسیس گروه‌های تروریستی تكفیری و تسلیح آنها نهایت تلاش خود را برای ضربه زدن به محور مقاومت ضد صهیونیستی از طریق نابودی سوریه و براندازی نظام حاكم بر این كشور به كار بسته بودند، اما اكنون به مرحله‌ای رسیده‌اند كه هم پیمان راهبردی دیروز خود یعنی تركیه را مهم‌ترین خطر ارزیابی می‌كنند و به دنبال محدودسازی نقش آن هستند.