ارتش پشت  مادورو

ارتش پشت مادورو

به نظر می‌رسد كلید حل بحران ونزوئلا به دست ارتش این كشور باشد‌. به همین دلیل نیكلاس مادورو از یك‌سو و خوآن گوایدو از سوی دیگر تلاش می‌كنند رضایت فرماندهان ارتش را به‌دست آورند و آنها را با خود همراه كنند. روز یكشنبه نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا در كنار وزیر دفاع این كشور شاهد نمایش نظامی سربازان و نیروهای نظامی این كشور بودند‌. به گزارش رویترز، در این نمایش نظامی، سربازان ارتش ونزوئلا به استفاده از آرپی‌جی و شلیك مسلسل‌های ضد هوایی به سمت اهداف تعیین شده اقدام كردند. مادورو ضمن تشویق سربازان گفت: این نمایش به جهان نشان داد من از حمایت ارتش برخوردارم و نیروهای مسلح كشور آماده دفاع از كشور هستند. وی ادامه داد، خوآن گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده كشور دست به كودتایی زده است كه توسط مشاوران سیاستگذاری افراطی دولت واشنگتن شامل جان بولتون و الیوت آبرامز رهبری می‌شود. مادورو افزود: هیچ‌كس به خائن‌ها، افراد ضعیف و ترسوها احترام نمی‌گذارد.
از ۱۰ تا ۱۵ فوریه، ارتش ونزوئلا آماده انجام بزرگ‌ترین رزمایش خود شده است‌. در همین حال، برخی خبرها حكایت از حركت كاروان خودروهای زرهی ارتش ونزوئلا به سمت مرز كلمبیا داشت. 
از همین رو ساكنان شرق ونزوئلا تصاویری در شبكه‌های اجتماعی منتشر كردند كه حركت تانك‌ها، واحدهای توپخانه و دیگر ادوات نظامی این كشور به سمت مرز با كلمبیا را نشان می‌داد‌. نیكلاس مادورو، نگران مداخله قوای بیگانه است. به نظر می‌رسد او به این وسیله می‌خواهد مرزهای كشورش را با كلمبیا تقویت كند. این درحالی است كه برخی خبرها حكایت از احتمال دخالت نظامی آمریكا در این كشور دارد و سناتور جمهوریخواه آمریكا، لیندسی گراهام نیز گفته است «ترامپ به گزینه نظامی در ونزوئلا فكر می‌كرد». با این حال ناظران می‌گویند ساختار ارتش ونزوئلا و كاستی‌هایی كه در عرصه عملیاتی دارد، احتمال تحقق كودتای نظامی در این كشور بحران‌زده به‌‌رغم قدرت گرفتن اپوزیسیون را كمرنگ می‌كند. درهمین حال خوآن گوایدو، رهبر اپوزیسیون و رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن‌پست گفته است درحال مذاكره با ارتش و مقام‌های مدنی با هدف رویگردانی از مادورو هستند.