بحرین، شیخ علی سلمان را آزاد نکرد

بحرین، شیخ علی سلمان را آزاد نکرد

مقامات قضایی بحرین حكم نهایی حبس ابد برای علی سلمان و دو معاونش را تایید كردند تا به این وسیله نشان دهند به هیچ وجه قصد آزادی این رهبر برجسته شیعیان را ندارند‌. جنبش الوفاق بحرین با محكوم كردن این تصمیم خواستار آزادی فوری
 شیخ علی سلمان شد.
به گزارش ایسنا، دیوان‌عالی كشور بحرین دیروز حكم حبس ابد برای شیخ علی سلمان، دبیركل جمعیت الوفاق بحرین، بزرگ‌ترین گروه شیعه مخالف در این كشور، همراه حسن سلطان و علی الاسود، دو عضو این جمعیت را تأیید كرد. این درحالی بود كه شیخ علی سلمان به حكم حبس ابد قبلی خود در پرونده جاسوسی برای قطر اعتراض كرده بود‌. 
دادگاه بحرینی در ژوئن گذشته رهبر جمعیت الوفاق و دو نفر از معاونانش را به همین اتهام تبرئه كرد، اما دادستانی كل درخواست تجدیدنظر كرد تا نشان دهد زندانی كردن شیخ علی سلمان یك اقدام كاملا سیاسی بوده و هیچ ارتباطی با اتهامات واهی علیه او ندارد‌.
 شیخ علی سلمان كه سال ۲۰۱۴ بازداشت شد ابتدا به چهار سال زندان به اتهام تحریك مردم و اهانت به وزارت كشور محكوم شده بود، اما بعد از گذراندن این مدت، دادگاه بحرین احكام دیگری را به پرونده او ضمیمه كرد. 
در ژوئیه ۲۰۱۶ دستگاه قضایی بحرین جمعیت الوفاق بحرین را - كه بزرگ‌ترین فراكسیون پارلمانی قبل از استعفای نمایندگانش از پارلمان محسوب می‌شد- منحل كرد. این جمعیت روز گذشته با صدور بیانیه‌ای با اعلام این‌كه پرونده دبیركل این جمعیت به بن‌بست رسیده، خواستار آزادی فوری وی شد. به گزارش شبكه المنار، براساس بیانیه جمعیت الوفاق، شیخ علی سلمان دوره محكومیت چهار ساله خود را سپری كرده بود، اما مقامات بحرین اتهام جدیدی با عنوان جاسوسی برای قطر به او وارد كرده و برای پنجمین سال شیخ سلمان را در زندان نگه داشته‌اند.
 اتهام جاسوسی برای قطر پس از هفت سال با ابتكار عمل آمریكایی و كشورهای حاشیه خلیج فارس كه سال ۲۰۱۱ تصویب شد، مطرح و رژیم بحرین در سال ۲۰۱۷ آن را پس از وقوع بحران در شورای همكاری خلیج فارس میان قطر و كشورهای مصر، بحرین، امارات و عربستان اجرایی كرد.