قاچاق خودرو با جعل و تبانی

قاچاق خودرو با جعل و تبانی

‌‌در چند سال اخیر در کنار قاچاق کالاهای متداول مثل پارچه، گوشی همراه و لوازم خانگی شاهد پدیده واردات غیر قانونی خودروهای گران‌قیمت خارجی هم بوده‌ایم که درباره نحوه ورود این خودروها به داخل مرزهای کشور، حرف و حدیث‌های زیادی مطرح است.
درباره این‌که خودروهای قاچاق چگونه وارد کشور می‌شود باید به مشکلات موجود در سازوکار مبادی ورودی کشور اشاره کرد.
 قاچاق كالا به كشور عمدتا به دو نوع صورت می‌گیرد؛ از مبادی رسمی و غیررسمی.
از یك سو در مبادی رسمی قاچاقچیان با تبانی ماموران و كاركنانی كه در آنجا  مسؤولیت دارند و با پرداخت رشوه به آنها مبادرت به كالای قاچاق خود می‌كنند و از سوی دیگر با جعل مدارك یعنی با اظهار خلاف كه در گمرك صورت می‌گیرد  مدارك غیرواقعی ارائه می‌دهند و مأموران گمرك بدون بررسی كالا، مجوز ورود و ترخیص كالا را صادر می‌كنند.
احتمال قاچاق خودرو از مرزهای كشور بسیار كم است، ولی  با جداسازی قطعات خودرو می‌توان  اقدام به قاچاق آن از مبادی غیررسمی کرد. این امر عمدتا به وسیله كولبران و لنج‌ها و شناورها صورت می‌گیرد كه نمونه آن را در سال‌های گذشته داشته‌ایم، ولی خودروهای قاچاق عمدتا به‌وسیله مبادی رسمی و  با تبانی مأموران گمركی صورت می‌گیرد.
از طرف دیگر در اسكله‌ها و بازارچه‌های مرزی مربوط به برخی سازمان‌ها این امر نیز صورت می‌گیرد، به‌طوری كه با تبانی، قاچاقچیان از مناطق آزاد مجوز گرفته و خودرو را به صورت پلاك موقت یا پلاك منطقه آزاد از منطقه  خارج می‌كنند.
خودروهایی نیز به عنوان ورود موقت به كشور وارد می‌شود ولی با توجه به ضعف نظارت‌ها از كشور خارج نمی‌شوند. متاسفانه گمرك برخی اوقات 
از پیگیری آن صرف‌نظر می‌كند.
طبق آمار ورود حجم عمده‌ای از خودروهای قاچاق از مبادی رسمی و با تبانی صورت گرفته است. حتی بعدها با تبانی مبادرت به پلاك‌گذاری آنها كرده‌اند. وی افزود: قاچاقچیان خودرو باندهای بزرگ و بانفوذی هستند، به طوری كه در زمان مسؤولیت بنده در ستاد مبارزه با قاچاق طی تبانی با رئیس گمرك بندرعباس و رئیس حراست گمرك دو محموله حدود 300 دستگاه به كشور واردشده بود.
بیشترین حجم قاچاق خودرو در كشور عمدتا از مرز هرمزگان صورت می‌گیرد که با توجه به دست داشتن در بدنه دستگاه‌ها و ارتباط با آنها این امر صورت می‌گیرد.