حکایت همچنان باقی است ...

آیا «خندوانه» به پایان خودش نزدیک می‌شود؟

حکایت همچنان باقی است ...

«حدود ۷۲۰ قسمت خندوانه ساختیم و پخش کردیم. ما سعی کردیم شادتون کنیم و در کنار این مهم تا تونستیم کارای مهم و باحال با شما انجام دادیم. ایشالا بعد از عید دیگه در خدمتتون نخواهیم بود.»
همین دو سه جمله کوتاه به سرعت در فضای مجازی پیچید، خندوانه تمام شد؟

 ایده‌ای 10 ساله
از سال 83 که طرح اولیه خندوانه توسط رامبد جوان به شبکه دوی سیما داده شد، اما به دلیل مسائل مالی ساخته نشد تا سال 93 که اولین قسمت این برنامه روی آنتن شبکه تازه‌تاسیس نسیم آمد فرصتی برای رامبد جوان فراهم شد تا بتواند ایده اولیه‌اش را آرام آرام ورز دهد و بعد از  ده سال وقفه، تلویزیون شاهد یکی از موفق‌ترین برنامه‌های خود باشد. برنامه‌ای که چهار سال پیاپی تقریبا همیشه در میان پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون بوده و شانه به شانه رقبای قدرتمندش در سایر شبکه‌ها حرکت کرده است.
احتمالا همه ما خندوانه ابتدایی را با خنده‌های بی‌دلیل ابتدای هربرنامه به یاد می‌آوریم، رامبد جوان از شرکت‌کنندگان می‌خواست بعد از بستن نمادین کمربندهای خود، 25 ثانیه بخندند و همین خنده‌های ساده تبدیل شده بود به نمادی از برنامه خندوانه! این آیتم واکنش‌های زیادی هم داشت، عده‌ای این خندیدن را بیهوده و لودگی می‌دانستند و عده‌ای دیگر در مقام دفاع از آن می‌گفتند جامعه نیاز به خنده دارد و کار این برنامه تلویزیون اتفاقا پسندیده است. هر چند این آیتم از فصل سوم خندوانه حذف شد اما اتاق فکر برنامه توانستند با اضافه کردن بخش‌های جذاب دیگری مانند استندآپ‌‌های بازیگران معروف طنز، مسابقات لباهنگ، خنداننده شو و ... روند صعودی خندوانه را حفظ کنند و البته یک اتفاق مهم هم رقم بزنند.

 رونمایی از یک ستاره
تلویزیون سال‌ها بعد از تولد کلاه‌قرمزی و دوستانش موفق شد یک شخصیت عروسکی دیگر را به جامعه معرفی کند که محبوبیتی همتراز کلاه‌قرمزی برای خود فراهم کرد؛ «جناب خان»! از فراز و فرودهای مالکیت معنوی این عروسک و دو سال غیبتش در خندوانه اگر بگذریم این را نمی‌توانیم انکار کنیم که رامبد جوان موفق شد ضمن استفاده هوشمندانه از این عروسک برای بالا بردن طنز برنامه‌،انتقادهای تند سیاسی را که معمولا با حاشیه‌ها و واکنش‌های زیادی همراه است از زبان این عروسک بانمک آبادانی بدون دردسر خاصی بیان کند و همین باعث شد در مقاطعی، شبکه نسیم که شبکه سرگرمی تلویزیون است با دو برنامه دورهمی و خندوانه به تریبون بیان جدی‌ترین انتقادات موجود در جامعه بدل شود.

 پایان ایده‌های خوب؟
برای خندوانه و کارهای خوبش خیلی چیزها می‌توانیم بنویسیم (همان‌طور که خیلی‌ها پیش از این نوشته‌اند) اما یک موضوع را احتمالا خیلی‌هایمان بر سرش تفاهم داریم: خندوانه‌ این شب‌ها خوب است اما خوب‌ترین خندوانه نیست و گیر کار هم دقیقا همین جاست!
خندوانه تقریبا خیلی از چهره‌های مشهور یا به قول خود جوان، آدم‌های باحالی را  که می‌شد در یک برنامه تلویزیونی دید،  آورده است (بعضی‌ها هم چند بار آمده‌اند) پس لااقل از لحاظ مهمان شدیدا در مضیقه قرار دارد. از طرفی دیگر ایده‌های جذابی که برای خنداندن مردم داشت کم کم در معرض تکراری شدن قرار گرفته‌اند و این کار را سخت‌تر می‌کند. خندوانه‌ای‌ها خواستند با محدود کردن پخش این برنامه به سه شب در هفته و پخش «قاچ» در شب‌های دیگر تا حدی حجم تولید را پایین بیاورند و در عوضش کیفیت را بالا ببرند اما خب خیلی‌ها معتقدند قاچ آن چیزی که از خندوانه انتظار می‌رفت نشده و خود برنامه اصلی هم به قوت فصل‌های میانی‌اش نیست و اگر بامزگی‌های جناب خان را از آن بگیریم برنامه افت می‌کند.
​​​​​​​
 یک مدت مرخصی بد نیست

اینها را نگفتیم که بگوییم خندوانه باید تمام بشود یا نه! حرف اصلی بر سر آن است که این برنامه مانند هر ایده جذاب دیگری بعد از مدتی ممکن است به بلای تکراری بودن دچار شود و اگر بناست این اتفاق بیفتد خداحافظی در اوج، پایانی بهتری است تا تمام شدن در نزول.
برگردیم به ابتدای مطلبمان و به سوالی که احتمالا در ذهنتان شکل گرفته پاسخ دهیم. با همه این تفاسیر، پستی که رامبد جوان گذاشته یعنی خندوانه برای همیشه تمام می‌شود؟ آن‌گونه که ما کسب اطلاع کرده‌ایم، نه! هنوز جمع‌بندی جدی در مورد پایان این برنامه صورت نگرفته اما این هم بعید نیست که عوامل خندوانه هم مانند عوامل دورهمی به این نتیجه برسند که جا را برای ایده‌های جدید دیگران باز کنند و خودشان مدتی به مرخصی بروند. خدا را چه دیدید؟ شاید مدتی بعد با ایده‌های بامزه‌ دیگری به رسانه ملی بازگشتند و مهمان میلیون‌ها ایرانی بامعرفت شدند.