خط‌و‌نشان در  دریا

رزمایش دریایی ارتش باعنوان «ولایت 97 » در تنگه هرمز آغاز شد

خط‌و‌نشان در دریا

مرحله نهایی رزمایش بزرگ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی با نام ولایت ۹۷ و با رمز مقدس یا زهرا (س) به مدت سه روز از صبح دیروز با رژه دریایی انواع شناورهای سطحی و زیر سطحی و یگان‌های پروازی این نیرو در شرق تنگه هرمز و دریای عمان آغاز شد و زیردریایی تمام ایرانی فاتح و ناوشكن بومی سهند برای اولین بار در این رزمایش حضور یافتند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، امیر دریادار حمزه علی كاویانی، سخنگوی این رزمایش عنوان كرد: در این مراسم، ده‌ها فروند یگان شناور اعم از ناوشكن‌های رزمی، ناوهای موشك‌انداز، ناوهای پشتیبانی، زیردریایی‌های سنگین و سبك، هواناوها، هواپیماهای بال ثابت و بالگردهای نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سرفرماندهی ناو «خارك» حضور دارند و فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح از جمله امیر سرلشكر سید‌عبدالرحیم موسوی، فرمانده كل ارتش جمهوری اسلامی ایران از نزدیك شاهد رژه هستند.
پرتاب موشك از زیر سطح برای نخستین بار، از جمله برنامه‌های این رزمایش است؛ در همین ارتباط امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در این رزمایش برای نخستین بار پرتاب موشك از زیر سطح اجرا می‌شود و پهپادها گشت شناسایی و بمباران اهداف از آسمان را تمرین می‌كنند.
وی همچنین هدف از رزمایش ولایت ۹۷ را تمرین طرح‌های نیروی دریایی، ارزیابی تجهیزات، پرتاب‌ها سلاح‌ها و نیروی انسانی برای كسب آمادگی در یك رزم واقعی اعلام كرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در مرحله نخست رزمایش عمده یگان‌های شناور سطحی، زیردریایی‌ها، پروازی و همه تجهیزات و تسلیحاتی كه برای كسب آمادگی به منظور گسترش در گام دوم نیاز است، رژه دریایی را اجرا می‌كنند.
خانزادی ادامه داد: در گام دوم به منظور تمرین جنگ دریایی واقعی به شكل آبی و نارنجی اجرا می‌شود و بخشی از تجهیزات در گروه نیروی آبی از مناطق دریایی تحت حاكمیت به صورت تمرینی دفاع می‌كنند.
وی با بیان این‌كه بخشی از نیروها به عنوان دشمن فرضی دست به عملیات می‌زنند، گفت: بخش قابل توجهی از این تمرین به عملیات تاخت آبی - خاكی برای باز پس گیری سواحلی كه احتمالا مورد اشغال قرار گرفته و عملیات ضدآبی - خاكی برای ممانعت از نفوذ هرگونه تهدید به سواحل جمهوری اسلامی ایران، اختصاص یافته است.
خانزادی در ادامه با اشاره به حضور ناوشكن سهند در این رزمایش افزود: نشست و برخاست بالگردهای ضد زیردریایی و ضدسطحی و پرواز هواپیماهای هدایت پذیر از عرشه ناوشكن سهند نیز در این رزمایش اجرا می‌شود. ناوشكن سهند آذر امسال به عنوان پیشرفته‌ترین ناوشكن غرب آسیا، در بندرعباس به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پیوست.
به گفته فرماندهان نیروی دریایی ارتش، سازه اصلی و رو سازه سهند با ساختاری متفاوت نسبت به جماران با قابلیت رادار گریزی در بلوك‌های مجزا طراحی و ساخته شده است.