‌‌آیت‌ا... مومن، انقلابی به تمام معنا بود

‌‌آیت‌ا... مومن، انقلابی به تمام معنا بود

از دست دادن آیت‌ا... مومن ضایعه بزرگی است، چرا كه ایشان یكی از فقهای زاهد و وارسته بودند. ایشان همچنین بسیارساده زیست بودند و از لباس و مسكن ساده استفاده كرده و با قناعت زندگی می‌كردند.
با ایشان بیش از ۵۰ سال هم‌درس بودم كه با هم از درس‌های ابتدایی سطوح حوزه تا پایان سطوح عالیه و درس‌های خارج همكلاس بودیم و در این سال‌ها از ایشان یك نقطه ضعف و كار خلاف شرع و عرف ندیدم. آیت ا... مومن فردی بسیار جدی در درس و اهل تحقیق و پژوهش بودند. در ضمن ایشان علاوه بر مقامات علمی و تبحر و صاحبنظر بودن در این حوزه، فرد انقلابی هم بودند. به امام راحل و رهبری علاقه خاصی داشتند، آیت‌ا... مومن از شاگردان مبارز امام‌ راحل و از حامیان جدی نظریه ولایت فقیه بود، در مورد ولایت فقیه همچنین امامت امیر مومنان و ائمه‌اطهار كتابی دو جلدی نوشتند و به دلیل این‌كه بنده نیز كتابی در باب ولایت فقیه نوشته‌ام گاهی در برخی موارد مطالب را با هم رد و بدل می‌كردیم.
آیت‌ا... مومن عملا در خط انقلاب حركت می‌كردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان به عنوان نماینده قم عضو مجلس خبرگان رهبری شدند، گرچه ایشان سمنانی‌الاصل بودند اما قبل از طلبه شدن خانواده وی مقیم قم شدند. به همین دلیل آیت‌ا... مومن به عنوان نماینده قم در مجلس خبرگان بودند.
این عالم مجاهد از شخصیت‌های اثرگذار حركت عظیم انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل بود. ایشان با همراهی و دفاع از حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی در قبل و بعد از آن با حمایت‌های بی‌دریغ خود از نظام اسلامی و رهبری در طول سالیان متمادی بسیار موثر بودند.
همچنین آیت‌ا... مومن در شورای نگهبان و در كنار آیت‌ا... جنتی و برخی اعضای دیگر نقشی بسیار موثر داشته و عضو موثری در تحقیق مسائل فقهی و علمی بودند. علاوه بر این، ایشان در شورای نگهبان یكی از ممتحنین اعضای خبرگان بودند؛ یعنی كسانی كه می‌خواهند در انتخابات شورای نگهبان شركت كنند باید امتحان می‌دادند و ایشان دقت بسیاری در امتحان كتبی و شفاهی برای گزینش كاندیداهای خبرگان داشتند.